7 راه جلوگیری از موج جدید کلاهبرداریِ رمزارزی در اینستاگرام

21 اسفند 1397 7 راه جلوگیری از موج جدید کلاهبرداریِ رمزارزی در اینستاگرام

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ به تازگی موج جدید کلاهبرداریِ رمزارزی در اینستاگرام به راه افتاده است که طی آن، فروشنده‌های جعلی به خریداران بالقوه پیشنهاد کالاهای لوکس با قیمتی نازل می‌دهند. در حقیقت هر کاربری که در صدد خرید محصولی از طریق این شبکه‌ی اجتماعی است باید مراحل هفتگانه‌ی زیر را مد نظر قرار دهد:

  1. بد نیست گهگاهی شک کنید- دیگر همه می‌دانند که محصولات باکیفیت و لوکس گرانند. از همان ابتدا باید شک کنید چرا چنین محصولاتی را دارند با قیمت پایین می‌فروشند. می‌توانید خیلی مؤدبانه از فروشنده بپرسید چرا روی کالایی لوکس تخفیف 80 یا 90 درصدی گذاشته‌ است. اینکه می‌گویند فروشنده باید دسترسی سریعی به سیالیت نقدینگی داشته باشد جدی نگیرید؛ چراکه اسکمرهایی که اقلام خود را بالای 400 یورو (یا حتی پایین‌تر از اینها) برای فروش می‌گذارند می‌توانستند برای پوشش مبلغی به این ناچیزی حتی دست به دامن وام‌های کوتاه‌مدت شوند.
  2. تقاضای تصاویر مختلف و بیشتری کنید- به ندرت پیش می‌آید اسکمرها اقلامی را که وانمود به فروش‌شان می‌کنند داشته باشند. در صورت بروز هرگونه شک، کاربر می‌تواند از فروشنده تقاضای عکس‌های بیشتری از محصول کند... مثلاً تودوزیِ داخل کیف و یا چند عکس از زاویه‌های مختلف محصول.
  3. عکس‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید- اسکمرها اغلب تصاویری که از قبل به طور عمومی مورد دسترسی بوده‌اند استفاده می‌کنند. اگر عکس‌ها محدود  و همگی روی وبسایت‌های دیگر نیز نمایش داده شده بودند می‌توان به نیت فروشنده و محصولش شک کرد. اگر اسکمر ادعا کرد عکسی که از محصول گذاشته نماینده‌ی خودِ واقعی کالاست و بعد از کمی جست‌وجو همان یک تصویر را به کرّات در جاهای دیگر دیدید دیگر باید ایمان بیاورید با یک کلاهبردار طرف هستید.
  4. با کارت اعتباری (Creditیا Debit پرداخت کنید- اگر فروشنده ادعا کرد صاحب شرکت و یا یک وبسایت تجارت الکترونیک است از او بخواهید شما را به لینک‌های صفحات پرداختی هدایت کند. گرچه فروشنده ممکن است بگوید در حال انتقال حساب‌های بانکی‌اش است اما تراکنش‌های کارت اعتباری فوراً رجیستر شده و درست بعد از تکمیل پروسه‌ی انتقال حساب، مبلغ به حساب نهایی واریز می‌شود. علاوه بر این، بسته به ارائه‌دهنده‌ی کارت اعتباری و قوانین رسیدگی به مشتری مخصوص به هر کشوری، امکان استرداد وجه به بانکی که کارت را صادر کرده است نیز وجود دارد -معمولاً تا 120 روزِ تقویمی بعد از خرید. اگر کالا معیوب باشد، آنطور که در عکس دیده می‌شد نباشد و یا اصلاً به مشتری تحویل داده نشده باشد استرداد وجه می‌تواند حسابی به کار ‌آید. اما اگر از کارت اعتباری برای تبدیل ارزهای اعتباری به رمزارزها استفاده شود دیگر کاری از پیش نمی‌برد زیرا اساساً تراکنش‌های بلاک‌چین برگشت‌ناپذیرند.
  5. حواستان به امتناع ورزیدن از انتقال وجه یا ارسال رمزارز باشد- هم تراکنش‌های الکترونیک و هم معاملات رمزارز بر خلاف کارت‌های اعتباری و  debit استرداد وجه ندارند؛ بنابراین نمی‌توانند پول را عودت دهند. وقتی فروشنده دو نوع امکان پرداخت پیش روی مشتری می‌گذارد، انتقال وجه به کارت بانکی دیگر، این قابلیت را به مسئولین امر می‌دهد تا بتوانند حساب‌های بانکی را مسدود کنند. چنین پروسه‌ای به هیچ‌وجه در مورد رمزارزها صدق نمی‌کند.
  6. چک کنید دلال رمزارز در خرید اینترنتی دخیل بوده یا نه- اسکمرها بیشتر از لوگوها و یا نام دلال‌های قانونی رمزارز استفاه می‌کنند و ادعا دارند محصول سفارش داده‌شده را تحویل خواهند داد. در صورت بروز هر گونه شک، کاربران می‌توانند با ارائه‌دهندگان مبادله‌ی ارز از طریق چت، تلفن و یا ایمیل در تماس باشند زیرا این ارائه‌دهندگان معمولاً خودشان در امر خرید اینترنتی دست ندارند.
  7. اگر کمی شک کرده‌اید- اکانت اینستاگرام مورد نظر را فلگ کرده (flag علامت پرچم در برنامه‌ی اینستاگرام است که کارکردی همچون پین کردن دارد) و سپس کلاهبرداریِ احتمالی را به مراجع قانونی گزارش دهید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که مراحل مذکور ممکن است برات شوند زیرا اسکمرها دست رو دست نخواهند گذاشت و هر روز به فکر تغییر رویه و پیدا کردن روش‌های مبتکرانه برای امور کلاهبردارانه‌ی خود هستند.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.