اعتیاد بچه‌ها به گوشی: چاره چیست؟

21 بهمن 1398 اعتیاد بچه‌ها به گوشی: چاره چیست؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ تقریباً هر خانه‌ای دیگر یک کامپیوتر را دارد و بسیار از بچه‌ها هم دیگر دست‌کم به نوجوانی که می‌رسند یکی یک اسمارت‌فون دستشان است. از طرفی می‌شود گفت این یک اتفاق خوب است: بچه‌ها حسابی از قلق کار ابزار فناوری سردرمی‌آورند و مادر پدرها نیز می‌توانند هر زمان لازم بود آن‌ها را مورد نظارت قرار دهند. اما از طرفی دیگر معایبی هم به همراه دارد.

اعتیاد بچه‌ها به گوشی

بچه‌ها را ول کنیم می‌توانند شب تا صبح بدون پلک زدن بمانند پشت نمایشگر گوشی‌ها بدون اینکه ذره‌ای دلشان برای بیرون بازی کردن تنگ شود، تکالیفشان را انجام دهند و یا با دوستانشان حرف بزنند. بدین‌ترتیب تحصیل، مهارت‌های اجتماعی و حتی سلامتشان می‌تواند به خطر بیافتد. گیم بازی کردن‌های طولانی‌مدت و یوتیوب و سشن‌های رسانه‌های اجتماعی هم می‌توانند به همین منوال تأثیرات سوء روی وضعیت نشستن و بینایی‌شان داشته باشند. بنابراین، تعامل بچه‌ها با گوشی به سطحی از مراقبت نیاز دارد. اگر فرزند شما از اسمارت‌فون یا کامپیوتر استفاده می‌کند خیلی راحت می‌شود کنترل مرد کِی و ظرف چه مدتی از آن دستگاه‌ها استفاده می‌شود. اما اگر دستگاه شخصی داشته باشند چه؟ خوشبختانه راهکاری برای این معضل وجود دارد: Kaspersky Safe Kids. آن را روی کامپیوتر و دستگاه‌های موبایل فرزند خود نصب کنید. شما می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید تا اعتیاد به دستگاه ‌نمایش (یا همان اسکرین‌تایم) محدود باشد:

چطور اعتیاد بچه به گوشی را از بین ببریم؟

شما می‌توانید میزان اعتیاد فرزند شما به دستگاه را یا از اکانت My Kaspersky روی کامپیوتر و یا اپ Kaspersky Safe Kids روی گوشی خود تحت مدیریت قرار دهید. بعد از اینکه برای فرزند خود اکانت ساختید، آن را با تمام دستگاه‌هایش لینک خواهید کرد (گوشی، تبلت و کامپیوتر).

برای محدودسازی میزان اعتیاد به دستگاه ‌نمایش از My Kaspersky استفاده کنید:

  • در منوی بالا تب Kids را انتخاب نمایید.
  • اکانت فرزند را انتخاب نموده و روی گزینه‌ی Device use کلیک کنید.
  • به تب Settings رفته و Device use را فعالسازی کنید.
  • در منوی دراپ‌داون، سمت راست دستگاه مربوطه یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب نمایید:

- تنها آمار: چنانچه تنها می‌خواهید بدانید فرزندتان چه میزان زمان را روی گوشی یا کامپیوتر صرف می‌کند.

- محدودیت زمانی: برای محدودسازی اعتیاد به دستگاه نمایش.  

 

 

Kaspersky Safe Kids به شما اجازه می‌دهد تا وقت مناسبی را که فرزندتان مجاز است از اسمارت‌فون، تبلت یا کامپیوتر استفاده کند زمان‌بندی کنید. این به عنوان مثال برای بلاک کردن دستگاه در طول برنامه‌های درسی و سایر فعالیت‌ها بسیار کارامد واقع خواهد شد. شما همچنین می‌توانید این اپ را برای محدودسازی اسکرین‌تایم تنظیم کنید و در عین حال بگذارید فرزندتان به طور مستقل تصمیم بگیرد چطور از دستگاه استفاده کند.

چهار گزینه‌ی محدودسازی موجود است:

  • هشدار با جدول زمانبندی- اگر بچه سعی داشته باشد از دستگاه خود خارج از زمان‌های مجاز استفاده کند هشداری روی نمایشگر دستگاه پدیدار می‌شود.
  • بلاک با جدول زمانبندی- این دستگاه در طول بازه‌ی زمانی مشخص‌شده توسط شما بلاک می‌شود. دستگاه همچنان اجازه‌ی تماس‌های تلفنی را می‌دهد اما دیگر پیام متنی ارسال نکرده، گیم اجرا ننموده و یا از شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده نخواهد کرد. توجه: این گزینه در آی‌او‌اس تعبیه نشده است.
  • هشدار با کارکرد روزانه- این اپ اگر کودک طولانی‌تر از حد مجاز داشت از دستگاه استفاده می‌کرد هشداری را نمایش می‌دهد.
  • بلاک با کارکرد روزانه- این اپ اگر کارکرد از محدوده زمانی تعیین‌شده تجاوز کرد، دستگاه را بلاک می‌کند. باری دیگر می‌گوییم که این گزینه هنوز برای آی‌او‌اس ناموجود است.

شما همچنین -می‌توانید روی دستگاه خود- محدودیت‌ها را در اپ موبایل Kaspersky Safe Kids تنظیم کنید:

  • کلیک روی آیکون چرخ‌دنده برای دسترسی به تنظیمات.
  • انتخاب Device use برای باز کردن فهرست کامپیوترها و گوشی‌های کودک.
  • کلیک روی نام دستگاهی که می‌خواهید برایش محدودیت تعیین کنید.
  • زیر Type of monitoring یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب نمایید:

Do not monitor

Statistics only

Schedule

Daily limits

  • برای گزینه‌های Schedule و Daily limits، حرکتی را در Type of limit menu انتخاب کنید:

Show warnings to child

Block device

  • مشخص کنید چه زمان و برای چه مدت کودک می‌تواند از کامپیوتر، گوشی یا تبلت استفاده کند.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.