چطور یک بازی اسمارت‌فونیِ واقعاً رایگان انتخاب کنیم؟

23 مهر 1399 چطور یک بازی اسمارت‌فونیِ واقعاً رایگان انتخاب کنیم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ هر زمان و هر کجا که بخواهید بازی کنید، گیم‌های موبایل در خدمت شما هستند. شما می‌توانید وقتی در مترو حین سفر درون‌شهری هستید سر خود را با این بازی‌ها گرم کنید یا وقتی در مطب دکتر به انتظار نشسته‌اید می‌توانید خود را به یک نبرد یا FortnitePUBG مهمان کنید. حتی وقتی سر کار هستید و حالا وقت ناهارتان شده است یک دست بازی کلش آف کلنز می‌تواند حسابی خستگی را از تنتان دربیاورد. تازه، بسیاری از توسعه‌دهندگان این بازی‌ها را به طور رایگان ارائه می‌دهند. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود یک بازی اسمارت‌فونی را (به طور واقعی) رایگان خریداری کنید.

البته که کلی گیم موبایل رایگان در اپ‌استور شما وجود دارد اما خوب آن‌ها با آن همه تبلیغات مزاحم که کل صفحه را می‌گیرد و هر مرحله بازی به شما توصیه خرید می‌شود بیشتر از آنکه سرگرمتان کنند آزار روانی می‌دهند (حتی دیده شده که برخی از اپ‌های رایگان بازی را که باز می‌کنید عملاً چیزی برای بازی وجود ندارد!)؛ حالا بگذریم که یک سری از این اپ‌ها آلوده و مخرب نیز هستند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چطور می‌شود هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم iOS گیم مفرح، واقعاً رایگان و بدون دردسرهای جانبی پیدا کرد.

چک کنید ببینید در واقع اصلاً نسخه‌ی موبایلیِ گیم مورد نظر وجود دارد یا خیر

دنبال نسخه موبایلی آنلاین شوترِ مورد علاقه‌تان هستید؟ حواستان جمع باشد. اسکمرها یکی از عادات مرسومشان این است که بدافزاری شبیه به گیم‌های معروف درست کنند؛ خصوصاً شایعه هم شده باشد که فلان بازی قرار است به زودی نسخه‌ی اندروید یا iOS بیرون دهد. درست اتفاقی که سال گذشته برای نسخه اندرویدی Apex Legends اتفاق افتاد و نیز آنچه در سال 2018 طرفدارانِ نبرد سلطنتیِ فورتنایت را مورد هدف قرار داد. در هر دو پرونده، وقتی کاربران مشتاقانه انتظار آمدن بازی مورد علاقه‌شان به اندروید را می‌کشیدند، برخی از مجرمان سایبری بر این امواج هیجان سوار شدند و تا خواستند تازیدند.

آن‌ها دست به کار شدند: وبسایت‌هایی ساختند که در آن‌ها تروجانی را پست که خودش را جای نسخه موبایلی گیم زده بود و بعد ویدیوهایی در یوتیوب نشر دادند که در آن‌ها دستورالعمل نصب و اجرای این گیم ارائه شده بود. در این ویدیوها به کاربران گفته شده بود چندین اپ شریک را (که ساخت دست خودِ مجرمان بود) نصب کنند و بعد از آن مراحل نصب موفقیت‌آمیز انجام می‌شد.

برای جلوگیری از چنین ترفندهایی، ابتدا باید به وبسایت رسمی توسعه‌دهنده آن سر بزنید. آنجا نه تنها خواهید توانست اطلاعاتی در خصوص تاریخ انتشار نسخه موبایلی گیم‌ مورد نظر بدست آورید؛ بلکه همچنین می‌توانید –درصورتیکه نسخه موبایلی اپ از قبل در فروشگاه منتشر شده است- از گوگل‌پلی و اپ‌استور لینک‌هایی برای دانلود پیدا کنید.

گیم‌ها را فقط از منابع رسمی دانلود کنید

فعالیت‌های مجرمانه‌ی بدافزارها فقط به بازی‌های تریپل ای[1] (AAA) محدود نمی‌شود. فضای اینترنت پر است از سایت‌هایی که اسکمرها در آن اپ‌های جعلیِ به ظاهر قانونی را توزیع می‌کنند. از این رو، تنها منابع موثق برای دانلود بازی‌ها فقط گوگل‌پلی و اپ‌استور است. البته که توسعه‌دهندگان همیشه هم آبشان با گوگل یا اپل توی یک جوب نمی‌رود که در این صورت شاید آن‌ها روی منابع شخصی خود اقدام به نشر فایل‌های نصب اپ کنند. برای مثال، پیش از آوریل سال جاری، اکثر کاربران توانستند نسخه اندرویدی فورتنایت را مستقیماً از Epic Games و نه از گوگل‌پلی دانلود کنند. همین اواخر، این گیم دوباره از فروشگاه گوگل برداشته شد چون سازندگانش در آن، سیستم پرداختی خود را جاگذاری کرده بودند. اگر بنا به هر دلیلی، گیم مورد علاقه‌تان در اپ‌استور رسمی موجود نیست باید آن را از وبسایت رسمی توسعه‌دهنده آن و نه منبع دیگری دانلود کنید. در چنین موقعیتی، به طور دستی URL را وارد کنید تا هر صفحه جعلی‌ای که اسکمرها در موتورهای جستجو تبلیغ کرده‌اند دور زده باشید.

(اگر اصرار دارید از صفحات نتایج سرچ استفاده کنید، دست‌کم مطمئن شوید URL هیچ خطا یا مورد مشکوکی ندارد و خود منبع نیز حاوی چیزی بیش از صرفاً یک صفحه دانلود گیم است).

یادتان باشد که اگر می‌خواهید از سایت توسعه‌دهنده فایلی را دانلود کنید، باید از منبع‌های طرف‌سوم قابلیت دانلود اپ‌ها را فعالسازی کنید. فراموش نکنید که بعد از نصب گیم باید فوراً این تنظیمات را در بخش تنظیمات دستگاه غیرفعال کنید. با این حال برای گیم‌های کمترشناخته‌شده متود فوق ریسک زیادی خواهد داشت. هر کسی (اعم از نویسندگان ویروس) می‌توانند ادعا کنند استودیوشان نتوانسته با فروشگاه‌های رسمی اپ به توافق برسد و بعدش تصمیم گرفتند روی وبسایت خودشان گیمی را نشر دهند (که می‌تواند آلوده به بدافزار باشد).

نظرات کاربران را بخوانید

این را هم بگوییم که چون گیمی در گوگل‌پلی یا اپ‌استور منتشر شده بدین‌معنا نیست که شما تماماً از تهدیدها مصون مانده‌اید. نخست اینکه، علیرغم مکانیزم‌های امنیتی و مدراتورهای تعیین‌شده برای نظارت روی اپ‌ها هنوز هم امر دانلود می‌تواند آبستن خطرات و تهدیدات باشد. دوم اینکه حتی یک گیم قانونی هم ممکن است با آفرهایی که می‌دهد شما را آزار دهد. در بسیاری از مواقع نظرات کاربران می‌تواند تصویر کلی از راندمان یک اپ به شما بدهد؛ اینکه جعلی است یا بر فرض مثال بسیار پولکی! اگر هم اپلی مشکلی داشته باشد (آگهی‌های زیاد، پیشنهاد نسخه‌های پولی، یا کم شدن ناگهانی باتری گوشی و ...) حتماً یک نفر هم شده آن را گزارش خواهد داد.

گرنت‌های زیادی در اختیار اپ‌ها قرار ندهید

حتی اگر تحلیل‌های گیم هم به شدت مثبت بود باز هم به فهرست مجوزهایی که لازم دارد دقت کنید. آیا نیازی هست که اپ بالای سایر پنجره‌ها نمایش داده شود؟ این قابلیت خطرناکی است که تروجان‌های بانکی معمولاً بدان‌ها دست‌درازی می‌کنند؛ پس به گیم‌ها چنین مجوز یا گرنتی را ندهید. آیا بازی پازل می‌خواهد به دوربین شما دسترسی داشته باشد؟ اگر چنین است، گیم دیگری را پیدا کنید. به طور کلی به اپ‌ها حداقل میزان گرنت را که ممکن است نیاز داشته باشند بدهید. و اگر هم متوجه شدید قابلیتی مهم به دلیل عدم صدور گرنت به اپ، کار نمی‌کند می‌توانید همیشه بعدها آن را قابل دسترسی کنید.

برای محافظت از خود همیشه پیش‌دستی کنید

آگاهی و هشیاری خوب است اما نمی‌شود تماماً بدان تکیه کرد؛ مجرمان سایبری پیوسته در حال ابداع روش‌های جدیدی برای فریب دادن کاربران هستند. فرقی ندارد از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید، به هر حال نصب یک راهکار مطمئن محافظتی روی دستگاهتان می‌تواند شما را نجات دهد. خواه اندروید خواه iOS، کسپرسکی سکیوریتی کلود خطرات را شناسایی کرده و یا در مورد آن‌ها به شما هشدار می‌دهد و یا خود در راستای از بین خطرات گام برمی‌دارد.

 

[1]ک اصطلاح در صنعت بازی ویدئویی است که برای اشاره و طبقه‌بندی بازی‌هایی با بالاترین بودجه توسعه، کیفیت بالای گرافیک و گیم‌پلی، میزان فروش و ارتقاء سطح صنعت، استفاده می‌شود.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.