نظرسنجی کسپرسکی: نقش نوآوری در سازمان‌ها

۱۳۹۹/۷/۲۷امنیت اطلاعات

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ دیگر بر کسی پوشیده نیست که رگ حیاتی هر کسب و کاری، نوآوری است. شرکت‌ها برای دستیابی به مزیت رقابتی می‌بایست همواره فرآیندهای جدید، فناوری‌های جدید و ابزارهای جدید را ساخته و معرفی کنند. دیجیتالی شدن عمده‌فروشی دست‌کم به دو روش بر نوآوری تأثیر گذاشته است: از طرفی بستری آماده کرده است تا در آن، اتخاذ ایده‌های جدید سهل‌تر گردد و از طرفی دیگر (با پیچیده شدنِ زیرساخت آی‌تی) دری باز کرده است به سوی تهدیدهای جدید. همکاران ما رفتارهای سطح سازمانی را در خصوص مفهوم نوآوری مورد بررسی قرار داده‌اند: اینکه چطور پیاده‌سازی گشته و اینکه چه چیز باعث کند شدن این فرآیند می‌شود. با ما همراه باشید.

آن‌ها با کمک شرکت تحقیقاتی مستقلی به نام ساوانتا برای انجام این کار با بیش از 300 کارمند شرکت‌های بزرگ در آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه، آمریکای لاتین، کشورهای مشترک المنافع و منطقه آسیا و اقیانوسیه مصاحبه کردند. محوریت این نظرسنجی افرادی بودند که مسئولیت اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مرتبط با بخش نوآوری را بر عهده داشتند (چه خارجی که مشتریان و محصولات نهایی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و چه داخلی که کارمندان و فرآیندهای کاری را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دادند).

نوآوری‌ها –با قضاوت از روی پاسخ این مصاحبه‌ها- اغلب مرحله‌ی پیاده‌سازی را کم دارند. این مسئله دلایل مختلفی هم دارد؛ اما غالباً شکست نتیجه‌ی برنامه‌ریزی ناکارامد است. در عین حال، 74 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند نوآوری‌ها شکست می‌خورند مگر آنکه CISO (افسر ارشد امنیت اطلاعات) در پروسه دخیل باشد. همانطور که ممکن است فکرش را کرده باشید، ما بیشتر به مسائل مربوط به امنیت اطلاعاتی علاقمند هستیم؛ بنابراین بسیار مشتاق بودیم در مورد حوزه‌های نوآوری‌ای یاد بگیریم که تصمیم‌گیرندگان از همه بیشتر «تضمین‌کننده» تلقی‌شان می‌کنند؛ همان حوزه‌های نوآوری که از قضا به گمان تصمیم‌گیرندگان می‌توانند بزرگترین خطر برای امنیت داده‌های سازمانی باشند. به طور خاص، 30 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند معرفی دستگاه‌های جدید فناوری اینترنت اشیاء ریسک حملت و نشتی‌های اطلاعاتی را افزایش می‌دهد؛ 26 درصد از آن‌ها نیز به فناوری هوش مصنوعی اشاره کردند و 25 درصد نیز فناوری بلاک‌چین را عامل تشدید‌کننده‌ی تهدید قلمداد کردند. با این حال، علایق همکاران ما از محدوده امنیت فراتر رفت: آن‌ها همچنین ایجاد نقش‌های شغلی را که مستقیماً –از طریق نوآوری-به توسعه کسب و کار مربوط می‌شدند زیر سوال بردند و همچنین اشاره کردند چه چیزهایی در این فرآیند ممکن است اشتباه پیش رود و چطور می‌شود جلوی مشکلات جدید را گرفت. شما می‌توانید گزارش کامل را از اینجا دانلود کنید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.