تأثیر منفی پاندمی کووید 19 بر زندگی کاریِ زنان فعال در حوزه فناوری

01 بهمن 1399 تأثیر منفی پاندمی کووید 19 بر زندگی کاریِ زنان فعال در حوزه فناوری

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ می‌توان متفق ‌القول گفت کووید 19 همه جوانب زندگی ما مردم را در سراسر جهان تحت ‌الشعاع قرار داده است. از قرنطینه‌ها گرفته تا ماسک‌های صورت؛ همه‌ی استانداردهای زندگی‌مان دگرگون شده است. با این حال، احتمال می‌رفت زندگی در قرنطینه دست کم برای برخی مشاغل پیامدهای مثبت داشته باشد. نمونه‌اش افرادی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند و اگر بخواهیم به طور خاص اشاره کنیم زنان فعال در حوزه فناوری. گمان می‌رفت قرنطینه‌ها کاری کند تا برابری جنسیتی زن و مرد در جهان تکنولوژی محقق شود (ناهمواری‌های زمین بازی زنان و مردان از حیث برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و خانوادگی از بین برود). اینطور تصور می‌شد که کلیشه‌های سنتی در نهایت شکسته شود؛ اما تحقیقات اخیر نشان داد که کرونا روند کار زنان فعال در حوزه فناوری را ارتقا که نداده، مختل نیز کرده است.

چطور جریان برابری جنسیتی در طول پاندمی ویروس کرونا شکل گرفت؟

همه‌چیز آنطور که نشان می‌دهد نیست. گزارشی جدید از کسپرسکی نشان می‌دهد حدود نیمی از زنان فعال در فضای تکنولوژی معتقدند تأثیرات کووید 19 در واقع روند پیشرفت کاری‌شان را به جای آنکه ارتقاد دهد به تأخیر نیز انداخته است. برخی از دلایل عمده‌ می‌تواند کارهای روزمره‌ای چون مدیریت تحصیل و مدرسه‌ی فرزندان در خانه و نظافت منزل باشد اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که نقششان بسی مهمتر است؛ برای مثال هماهنگ کردن ساعات کاری با زندگی خانوادگی. در عین حال این نظرسنجی همچنین نشان داد بسیاری از شرکت‌ها ظاهراً قدم‌های بزرگی در راستای اختلاف جنسیتی برداشته‌اند: از هر ده زن، هفت نفرشان معتقدند وقتی برای کار در حوزه آی‌تی درخواست دادند مهارت‌ها و تجارب‌شان بیش از جنسیتی که دارند اهمیت داشته است. همچنین تعداد زیادی از پاسخ‌دهندگان زن (69 درصد) به این نظرسنجی گفته‌اند حس می‌کنند نظرشان از همان اول جدا از بحث جنسیتی جدی و مهم تلقی می‌شده است.

با این وجود، تیم‌هایی که اکثریتشان مرد هستند هنوز بر تیم‌هایی که اکثریتشان زن هستند غالب است (نسبت 5 به 1) و 44 درصد زنانی که ازشان مصاحبه شد همچنان بر این باورند که مردان در سازمان‌ها پیشرفت شغلی سریعتری نسبت به زنان دارند. پاندمی کووید 19 به نابرابری جنسی فاکتورهای دیگری چون تکالیف مدرسه کودکان و کارهای خانه نیز اضافه کرده است. همین باعث شده تا از هر 10 زن 4 نفر ادعا کند به دلیل فشارهای خانواده یا مسائل مربوط به خانه نتوانسته است این چند ماه اخیر با تغییرات شغلی دست و پنجه نرم کند.

تأثیر پاندمی ویروس کرونا روی فرهنگ و سیاست‌های کاری

سوال اینجاست که شرکت‌ها چه کاری می‌توانند برای بهبود شرایط کارمندان -صرف‌نظر از جنسیتشان- که هنوز هم باید به دورکاری خود ادامه داده و با از بین رفتنِ مرز زندگی و کار دست و پنجه نرم کنند انجام دهند؟ مریسی وینتون، مؤسس شریک و مدیرعامل اجرایی Ada’s List به طور خلاصه چنین می‌گوید: «شرکت‌ها هم باید سیاست‌ها را اعمال کنند و هم فرهنگ را مد نظر قرار دهند. آن‌ها باید در دوران پاندمی ویروس کرونا در خصوص والدین شاغل -صرف‌نظر از جنسیت‌شان- حد کافی از انعطاف‌پذیری را از خود نشان دهند».

همه‌گیری کرونا همچنان ادامه دارد و این وضعیت روی همه جنبه‌های زندگی تأثیر گذاشته است؛ از اقتصاد جهانی گرفته تا زندگی کاری افراد. از این رو کسب و کارها می‌بایست خود را با این شرایط وفق دهند و برای کارمندان خود محیطی ایجاد کنند که در آن احساس راحتی کنند. فقط با محقق شدن این امر است که کارمندان می‌توانند تعادل بهتری بین زندگی کاری و شخصی خود ایجاد نموده و بیشتر حس مفید بودن داشته باشند (این تنها روی 30 درصد از زنانی که ازشان نظرسنجی شده است صدق می‌کند). بدین‌منظور سازمان‌ها می‌بایست بیش از هر زمان دیگری به حرف‌های کارمندان خود گوش دهند و از روش‌هایی که سایرین پیشنهاد می‌دهند به بهترین نحو استفاده کنند.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.