اگر گوشی‌ سرقت شود باید چه کار کرد؟

26 خرداد 1400 اگر گوشی‌ سرقت شود باید چه کار کرد؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ اگر نمی‌توانید گوشی خود را پیدا کنید خونسرد باشید و حال خود را خراب نکنید. فکرهای مثبت کنید: شاید آن را جای دیگری گذاشته‌اید که اکنون یادتان رفته و یا شاید گوشی‌ خود را دست کسی قرض داده‌اید. همچنین ممکن است زیر خروارها ورق و کتاب آن را دفن کرده باشید. می‌بینید... احتمالات زیادی وجود دارد. البته اگر همه این احتمالات کارا نبود پس متأسفانه شاید گوشی‌تان را دزدیده باشند! در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم در صورت سرقت گوشی‌ موبایل باید چه اقداماتی را انجام داد.

اگر مطلب «چطور ثابت کنیم اسمارت‌فون و داده‌های داخل آن در برابر سرقت مقاوم است؟» ما را خوانده باشید پس جای اطلاعاتتان محفوظ است و می‌توانید آن‌ها را روی گوشی جدیدتان ریستور کنید. اما حتی اگر از قبل آمادگی‌های لازم را هم انجام نداده باشید می‌توانید میزان آسیب و خسارت را کاهش دهید.

بهترین سناریوی ممکن

وقتی گوشی‌تان سرقت شده نمایشگرتان قفل بوده است، داده‌های روی آن رمزگذاری شده بوده و سیم کارت نیز با پین محافظت شده بوده است. در چنین سناریویی:

  •         از قابلیت  Find My Device (اندروید) یا Find My (آی‌اواس) استفاده کنید. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد گوشی‌تان را بعنوان آیتمی مفقود علامت‌گذاری کرده و نمایشگر دستگاه‌تان مجبور کنید پیامی با شماره تلفن یک دوست یا آشنا نمایش دهد که اگر فردی صادق و درستکار گوشی شما را در دست دارد به آن شماره زنگ بزند.
  •         بعد از هر میزان صبری که کردید می‌توانید از راه دور هه داده‌های روی دستگاه خود را پاک کرده و برای لاک کردن سیم کارتتان به اپراتور دستگاه زنگ بزنید.
  •         اسمارت‌فون جدیدی بخرید و داده‌های خود را از یک کپی بک‌آپ ریستور کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم بعد از سرقت حواستان حسابی به همه‌چیز باشد. سارقین اغلب از اطلاعات مخاطبین خصوصاً اگر گوشی بسیار گران باشد سوءاستفاده می‌کنند و به منظور فریب صاحب دستگاه سرقتی برای نمایش پسورد اکانت گوگل یا اپل آی‌دی‌اش مهندسی اجتماعی را اجرا می‌کنند. اگر موفق شوند، می‌وانند دستگاه را از اکانت قطع کنند و به جای فروختن اجزای گوشی آن را یک‌جا و به طور کلی بفروشند. خلاصه بگوییم که رفتارتان با همه متن‌ها و تماس‌های مربوط به گوشی سرقتی باید رفتار بسیار دقیق و همراه با کمی شک باشد.

بدترین سناریوی ممکن

اگر اسمارت‌فون دست آدم نادرستش افتاد و از آن محافظتی هم نشده بود –حتی نمایشگرش هم قفل نبود- پس زمان حرف اول را می‌زند. اولین کاری که باید انجام دهید دسترسی به گوشی دیگریست که از آن بتوانید چند تماس بگیرید. از کارکنان رستوران، مغازه یا هر کس دیگری بخواهید گوشی‌شان را به شما بدهند یا تاکسی بگیرید و از راننده تاکسی بخواهید به شما گوشی بدهد.

سیم‌کارت خود را بلاک کنید

تماس اول شما باید با کریر یا همان اپراتورتان باشد. به نماینده بخش فنی‌اش بگویید که سیم کارت خود را گم کرده‌اید و ازشان بخواهید آن را بسوزانند. وقتی سیم‌کارت سوزانده شد، سارق دیگر نخواهد توانست خودش را جای شما بزند (یا برای تغییر پسورد یا فرضاً تأیید تراکنش از شماره شما زنگ زند یا با کد اعتبارسنجی پیام متنی بفرستد).

به دوستان و اقوام خود اطلاع دهید

تماس دومتان باید با دوست یا آشنا باشد. توضیح دهید که گوشی شما سرقت شده و ازشان بخواهید به کانتکت‌های مشترک زنگ بزنند و هشدار دهن که شاید با این شماره تماس یا پیامی دریافت کنند و ازشان درخواست پول شود یا سوالاتی پرسیده شود. ازشان بخواهید تا اطلاع ثانوی همه این درخواست‌ها را نادیده بگیرند. اگر خیلی از دوستان و آشنایانتان را در شبکه‌های اجتماعی دارید شاید بهتر باشد ازشان بخواهید هشداری را روی صفحات خود پست کنند.

اسمارت‌فون خود را بلاک کنید

شما می‌بایست برای بلاک کردن اسمارت‌فون سرقتی خود به اینترنت دسترسی داشته باشید. اگر امکانش وجود داشت این کار را روی دستگاهی امن انجام دهید زیرا قرار است پسورد خود را در آن وارد کنید. ابتدا به اکانت گوگل یا اپل‌ آی‌دی خود لاگین کنید. اگر با دستگاه کس دیگر دارید لاگین می‌کنید و راه‌اندازی احراز هویت دو عاملی دارید شاید این کار سخت شود. واضح است که نمی‌شود متن تأیید دریافت کنید یا اپ احرازگر هویت موبایل را باز کنید. گوشی‌تان برای همیشه از دست رفته است! کاربران اندرویدی می‌توانند بدون تأیید پیام متنی پسورد خود را تغییر دهند. اگر این روش برای شما مؤثر بود باید یکی از کدهای بک‌آپ که موقع راه‌اندای احراز هویت دوعاملی دریافت کرده بودید را وارد کنید. کاربران آی‌اواسی هم می‌توانند با ارسال کد اعتبارسنجی به شماره تلفن یا دستگاهی مطمئن، اکانت خود را ریکاوری کنند. وقتی به اکانت گوگل یا اپل آی‌دی خود لاگین کردید سپس می‌بایست اقدامات زیر را انجام دهید:

  •         اسمارت‌فون مفقود خود را در فهرست دستگاه زیر بخش Security (برای گوشی‌های اندرویدی) یا اپ  Find My iPhone (برای آیفون‌ها) پیدا کنید.
  •         موقعیت مکانی اسمارت‌فون را روی مپ مشخص کنید. اگر گوشی روشن باشد و ژئولوکیشن فعال، آیکون لوکیشنش باید ظاهر گردد. با این حال حتی اگر مسیر سارق واضح هم باشد سعی نکنید او را تعقیب کنید. در عوض از پلیس کمک بخواهید.
  •         گزینه  Lost Mode را انتخاب کنید. این سیستم وارد کردن پیامی برای قفل کردن نمایشگر و شماره تلفن بک‌آپ برای تماس با شما را ارائه خواهد داد. اسمارت‌فون شما اکنون آن پیام را نمایش خواهد داد و نه چیز دیگری. اگر گوشی سرقت نشده بلکه فقط جای دیگری گذاشته شده باشد، فایندر یا یابنده خواهد توانست با شما تماس بگیرد. حواستان به تماس‌ها و پیام‌های فیشینگ باشد؛ مجرمان شاید خود را جای نمایندگان بخش فنی بزنند و در تلاش برای دریافت پسوردتان با شما تماس حاصل کنند.
  •         اگر دستگاه شما حاوی اطلاعات مهم و حساس است یادتان باشد از راه دور آن‌ها را پاک کنید. با این حال، در نظر داشته باشید که این گزینه راه برگشتی پیش رویتان نمی‌گذارد و همچنین این کار بدین معناست که دیگر نمی‌توانید از راه دور موقعیت گوشی خود را پیدا کنید.

قطع کردن خط ارتباطی گوشی و کارت‌های بانکی

وقتی با Find My یا Find My Device (به ترتیب) اسمارت‌فون خود را بلاک می‌کنید، اپل یا گوگل ممکن است پیشنهاد دهند هر کارت بانکی که بدان ربط داشته را بلاک کنید اما اگر هم چنین کاری را نکردند به هر حال ارتباط کارت‌های بانکی مربوط به دستگاه خود را به طور دستی در تنظیمات اکانت خود قطع کنید.

نیازی به بلاک کردن کارت‌ها نیست مگر آنکه آن‌ها نیز همراه با اسمارت‌فون سرقت شده باشند.

برای دستگاه‌ای اندرویدی:

  •         به اکانت گوگل خود وارد شوید.
  •         در بخش Payments & subscriptions گزینه Payment settings را انتخاب کنید.
  •         کارت‌های خود را حذف کنید.

برای آیفون‌ها:

  •         به اکانت اپل آی‌دی خود وارد شوید.
  •         در بخش Devices گوشی گمشده را پیدا کرده و Remove all cards را انتخاب کنید.

بلاک کردن شماره IMEI اسمارت‌فون

در برخی از کشورها علاوه بر اینکه سیم‌کارت سوزانده می‌شود می‌توانید شماره شناسایی تلفن (IMEI) اسمارت‌فون سرقت‌شده را نیز در بلاک‌لیست کریر اضافه کنید. برای انجام این کار باید این شماره را به کریر یا همان اپراتور بدهید. اگر جعبه‌ی گوشی را دارید شماره را روی آن می‌توانید پیدا کنید. اندروید به شما اجازه می‌دهد از قابلیت  Find your phone برای پیدا کردن IMEI استفاده کنید: روی i که دورش دایره کشیده شده است کلیک کنید؛ این حرف کنار تصویر گوشی‌تان قرار دارد و حالا کد IMEI باید پاپ‌آپ شود. کاربران آیفون می‌توانند IMEI خود را در  appleid.apple.com پیدا کنند؛ آن هم با وارد شدن با اپل آی‌دی روی دستگاه سرقتی، اسکرول کردن به سمت پایین برای پیدا کردن گزینه Devices و انتخاب کردن آیفون برای دیدن IMEI آن. به طور تئوریک وقتی کریر IMEI را به بلاک‌لیست اضافه می‌کند، اسمارت‌فون دیگر نخواهد توانست حتی با سیم‌کارتی دیگر هم به شبکه موبایل وصل شود. این قابلیت در آمریکا، انگلستان، ترکیه، لاتویا و برخی کشورهای آمریکای لاتین کار می‌کند.

گام بعدی؟

وقتی برای محافظت از خود و اسمارت‌فونتان اقدامات بالا را انجام دادید وقت آن می‌رسد که برای تخفیف میزان خسارات و عواقب اقدامات زیر را انجام دهید:

تماس با پلیس

عمل سرقت را به پلیس گزارش داده و همه جزئیات را از جمله کریر و شماره تلفن به پلیس بدهید. شاید بعید باشد اما بهر حال امکان دارد اسمارت‌فونتان بهتان برگردد. برخی‌اوقات گوشی‌ها حتی بعد از سال‌ها مفقود شدن به دست صاحبان خود برمی‌گردند.

تغییر پسورد

تا می‌توانید پسوردها را در اپ‌ها و مرورگر موبایل خود تغییر دهید. وقتی پسوردها را جایگزین کردید احراز هویت دوعاملی را نیز برایشان فعال کنید.

ریستور کردن داده

اگر بک‌آپ را وقتی هنوز گوشی دستتان بود فعالسازی کرده بودید قادر خواهید بود همه اطلاعات خود را بازیابی نمایید-حتی پیام‌های متنی‌تان را.

ذهنتان را درگیر نکنید

از دست دادن اسمارت‌فون می‌تواند استرس زیادی به فرد بدهد و حتی داده‌های دستگاه را به خطر بیاندازد اما اگر اقدامات فوق را انجام دهید و از داده‌های خود هم پیشتر بک‌آپ گرفته باشید می‌توانید از میزان خسارات بکاهید. از اینکه فیزیک دستگاهتان را از دست داده‌اید ناراحت نشوید؛ آنچه اهمیت دارد و باید اولویت قرار گیرد امنیت شخصی‌تان است.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.