آناتومیِ ایده‌آل یک کارت خرید آنلاین

۱۴۰۰/۶/۲۴امنیت اطلاعات

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ تداوم این پاندمی بیش از قبل بر عادات خرید ما تأثیر گذاشته است. تحقیقات نشان می‌دهد سال گذشته تعداد کاربران آنلاین جنوب شرق آسیا (SEA) به سه پنجم رسید (64 درصد). خرید فیزیکی از مغازه‌ها حس زیبا و تکرارنشدنی‌ای دارد خصوصاً اینکه می‌شود محصولات را دست زد و از نزدیک کیفیتشان را دید و نیز فرضاً کارایی گجت‌ها را از فاصله نزدیک امتحان کرد. اما از آنجایی سلامتی حرف اول را می‌زند باید به خرید آنلاین عادت کرد و سعی کرد خریدهای فیزیکی را به حداقل رساند. برای مثال در سنگاپور بسته به بانک و پلت‌فرم تجارت الکترونیک، کاربران پروموشن‌های ماهیانه دریافت می‌کنند. این پروموشن‌های بین خریداران حس انگیزه و رغبت ایجاد می‌کند؛ اینکه ماهانه برای خرید کلی تخفیف نصیبت شود خیلی اتفاق شیرینی است اما حتی این بُعد ماجرا هم دور از خطر و ریسک نیست. بعنوان مثال از شروع سال 2021 به 708 رخداد سایبری در شش کشور جنوب شرق آسیا را خنثی نمودیم. همچنین شاهد افزایش 60 درصدی تعداد حملاتی بودیم که از بانکرهای مخرب موبایل استفاده می‌کردند. همین امسال هم به مواردی برخوردیم که پیامی با لینکی داخلش برای کاربر می‌آمد مبنی بر ردیابی یک مرسوله. چندین روز پیش نیز شاهد مواردی از لینک فیشینگ بوده‌ایم. می‌دانید ماجرا سر این است که همیشه حرف زدن ساده‌تر از عمل کردن است. کاربران فکر می‌کنند هرگز روی لینکی آلوده کلیک نمی‌کنند و حواسشان جمع است اما در واقعیت آنقدر انسان در روز سرش با چیزهای مختلف گرم می شود و دغدغه دارد که اصلاً یادش نمی‌ماند چطور خیلی راحت دستش روی یک لینک فیشینگ رفته است. خوشبختانه این امکان وجود دارد که افراد روی گوشی‌های خود کسپرسکی اینترنت سکیوریتی نصب کنند و اگر احیاناً روی چنین لینک‌های آلوده‌ای کلیک کردند براحتی تهدید، بلاک می‌شود. جدا از بحث داشتن شبکه‌ای امن –یک راهکار امنیتی که بتواند لغزش‌های تصادفی شما را مدیریت کند- همچنین مهم است که حواستان به کارت خرید آنلاین‌تان هم باشد. در ادامه آناتومی یک کارت خرید آنلاین را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

کارت اعتباری ایده‌آل

یک کارت اعتباری لزوماً از دبیت کارت امن‌تر نیست. با این حال اگر تراکنشی مخرب کارت اعتباری شما را درگیر کرده باشد راحت‌تر می‌شود اختلافات را حل کرد. بانک‌ها برنامه‌های ضمانتی دارد و دوره‌های مهلت که بدین‌ترتیب به شما اجازه داده می‌شود در صورتیکه تراکنش مشکوکی را ناظر بودید مراتب را گزارش دهید. بدین‌ترتیب می‌توانید روی موجودی کارت خود نظارت لازم را داشته و فهرست آخرین تراکنش‌های خود را بررس کرده و همچنین نوتیفیکیشن تراکنش خود را نیز روشن نمایید. با دبیت کارت، ضرر پول مستقیماً از حساب شما خواهد بود. منظور این است که این پول خود شماست که از دست می‌رود و برگرداندن آن پول معمولاً در مقایسه با کارت اعتباری زمان بیشتری خواهد برد –باید بانک بازرسی‌های لازم را انجام دهد.

فقط برای خرید آنلاین با کمترین موجودی

باید لایه امنیتی مضاعفی را در نظر دید: یک کارت جداگانه مخصوص خرید آنلاین. اگر اطلاعات و مبالغ دستکاری هم بشود می‌توانید براحتی بدون اینکه به اصل پولتان و حساب‌های بانکی اصلی شما آسیبی برسد کارت را امحا کنید. فقط باید مطمئن شوید مورد موردِ مشکوکی است. در این صورت فوراً با بانک خود تماس بگیرید . تراکنش را کنسل کنید- هر قدر سریعتر بهتر. همین اصل روی ایمیل خرید آنلاین هم صدق می‌کند. یک ایمیل جداگانه را به خرید آنلاین خود اختصاص دهید تا میزان پیام‌های اسپم به حداقل خود برسد و ریسک ایمیل‌های مخرب که خود را زیر پوشش پروموشن‌های فروش قایم می‌کنند کاهش یابد. همچنین بهتر آن است که از کارت اعتباری با محدودیت پایین استفاده کنید یا همچنین بر طبق الگوی هزینه‌ای خود محدودیت پایین را برای کارت خود تنظیم کنید. این تضمین می‌دهد که اگر هم اتفاقی برای کارت شما افتاد، مجرمان سایبری فقط می‌توانند به بخش ناچیزی از مبلغ داخل کارت دسترسی داشته باشند و نه چیزی بیشتر.

مثل یک راز نگهش دار و سخت بدان امنیت ببخش

گرچه زندگی راحت‌ت بود اگر جزئیات کارت روی کل پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک که استفاده می‌کنید ذخیره می‌شد اما نقض‌های داده‌ای که مدام رخ می‌دهند باید هشداری باشد برای شما که حواستان به داده‌های مالی خود بیشتر باشد و از کارت‌های خود بیشتر محافظت کنید. هر قدر داده‌های بیشتری را به اشتراک گذاشته و بیشتر در فضای آنلاین سیو کنید، ریسک قرار دادن خود در معرض خطر به مراتب بیشتر خواهد شد. توصیه ما به شما این است که از راهکار امنیتی استفاده کنید که از کارت شما در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین و فیشینگ محافظت می‌کنند؛ درست مانند کسپرسکی اینترنت سکیوریتی که از قابلیتی به نام Safe Money برخوردار است.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.