باج افزارها را بهتر بشناسید و راه های مقابله با آن ها را فراگیرید

26 تیر 1396 باج افزارها را بهتر بشناسید و راه های مقابله با آن ها را فراگیرید

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران) ما در ابتدا تصور می کنیم که این مقاله اولین مطلبی است که شما از موضوع امنیت مطالعه می کنید و هیچ اطلاعاتی در رابطه با باج افزارها و مشتقات آن ها ندارید. پس بسیار ساده می نویسیم و از پایه برای شما توضیح می دهیم:

باج افزار چیست؟

باج افزارها گونه ای از بدافزارها یا نرم افزارهای مخرب هستند که در چند دهه اخیر توانسته اند رشد چشمگیری داشته باشند و تمامی کاربران را مبهوت عملکرد خود کنند. همانطور که از نام آن ها مشخص است، باج افزارها گونه ای از نرم افزارها هستند که باج را به ازای گروگان گیری فایل ها و داده های مهم شما مطالبه می کنند و در این حالت اطلاعات مهم شما رمزنگاری می شود و بدون داشتن ابزار و کمک گرفتن از یک متخصص و در بعضی مواقع پرداخت باج کاری از دست شما برنخواهد آمد.

متاسفانه اغلب قربانیان و البته کاربران ناشی تصور می کنند که با پرداخت باج می توانند به فایل های خود دسترسی مجدد پیدا کنند و اکثر آن ها از روی دانش پایین امنیتی و سایبری این راه را انتخاب می کنند. اما باج افزارها دو گونه ی متفاوت دارند که به دو نوع رمزنگارها و قفل کننده ها تقسیم می شوند. در هر صورت شما به هر نوع از باج افزارها گرفتار شوید، مجبور به پرداخت باج به ازای آزاد کردن فایل های خود خواهید شد. به هیچ وجه مطمئن نباشید که پس از پرداخت باج فایل های خود را دریافت می کنید. مجرمان به نوعی شما را فریب می دهند و پس از پرداخت باج هم به شما رکب می زنند و فایل های شما را آزاد نخواهند کرد.

عملیات رمزنگاری یک اقدامی غیر قانونی است که اغلب مجرمان از طریق آن می توانند درخواست باج کنند و پروسه ی گروگان گیری را اجرا کنند.

مجرمان از چه راهی آسیب می رسانند؟

متاسفانه حملات مجرمان هم کاربران معمولی و هم کسب و کارها را مورد هدف قرار می دهد و نمی توان گفت شخصی از چشم آن ها پنهان باقی می ماند.

در حالی که کاربران معمولی اغلب با تقاضای 300 تا 500 دلار باج مواجه می شوند، کسب و کارها با میزان مبلغ بسیار بالاتری برای پرداخت باج روبرو می شوند. مجرمان به خوبی می دانند که اطلاعات کسب و کارها برای آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن ها این مبلغ را پرداخت خواهند کرد. به همین دلیل است که کسب و کارها و سازمان ها بیشتر در معرض خطر هستند و نقاط ضعف آن ها، مجرمان را بیشتر برای حمله به آن ها تحریک می کند.

به طور مثال اگر یکی از دستگاه های شما توسط باج افزارها آلوده شود، مجرمان به شما بین 48 تا 72 ساعت زمان می دهند تا مبلغ باج را پرداخت کنید. در صورتی که در زمان طی شده مبلغ باج به آن ها پرداخت نگردد، آن ها این مبلغ را افزایش می دهند. پس از اینکه دوبار از مهلت زمان آن ها برای پرداخت باج گذشت، مجرمان کلید رمزگشایی را حذف و دیگر به شما فرصتی نمی دهند. در بعضی مواقع امکان بازیابی فایل های آلوده در این زمان توسط برخی ابزارهای رمزگشا وجود دارد.

اما اگر شما پرداخت باج را برای بازگردانی اطلاعات خود انتخاب کنید، هیچ تضمینی برای بازگشت اطلاعات شما وجود نخواهد داشت. در اکثر مواقع مجرمان حتی قصد بازگشت فایل های شما و آزاد کردن آن ها را ندارند. پس تلاش برای این مسئله کاملا بی نتیجه خواهد بود.

مبالغ بالای باج برای کسب و کارها

با وجود اینکه مجرمان اغلب مبالغ هنگفتی را به عنوان باج برای کسب و کارها در نظر می گیرند، اما سازمان ها و کسب و کارها این مبالغ را پرداخت می کنند و مشکلی با مبالغ آن ها ندارند. ناراحتی از دست دادن اطلاعات مهم بسیار بیشتر از، از دست دادن پول است و به این خاطر مدیران شرکت ها وضعیت را می سنجند و پرداخت باج را انتخاب می کنند. خصوصا اینکه امروزه از دست دادن هر گونه اطلاعاتی در شرکت ها می تواند به مختل شدن فرآیندهای کاری منجر شود و دچار مشکلات جدی شود. تنها با یک روز از دست رفتن اطلاعات و بوجود آمدن مشکل در شرکت ها:

  • فروش به صفر خواهد رسید
  • بهره وری کاهش می یابد
  • هزینه های قابل توجهی برای بازیابی سیستم ها صرف خواهد شد

اما وجود تمام این مشکلات از دست دادن همیشگی اطلاعات می تواند هزار برابر بدتر باشد و عواقب بدتری همچون:

  • ورشکستگی شرکت
  • کاهش درآمد فروش در طولانی مدت
  • جلوگیری از دسترسی به داده های مالی

تنها یک لحظه تصور کنید که کل اطلاعات شرکت شما همانند سوابق فروش، فایل مربوط به مشتری ها، داده های حسابداری، اطلاعات مربوط به محصولات و طراحی داده ها به خطر افتاده اند. چگونه باید با این خطر مقابله کرد و به ازای این از دست دادن چه مقدار ضرر خواهید کرد؟ چه اندازه از درآمد شما می تواند جایگزین این حادثه شود؟

کاملا واضح است که هر کسب و کاری برای برقراری امنیت شرکت خود قبل از اینکه قربانی حملات مجرمان شود باید از راهکارهای امنیتی استفاده کند.

تعداد رمزنگارها در حال افزایش است

استفاده از عملیات رمزنگاری در میان مجرمان محبوبیت زیادی دارد زیرا استفاده از این روش میان مجرمان کاملا ساده و البته کم هزینه است و از طرفی برای آن ها سودآوری بسیار بالایی دارد. در این جا ما چند نمونه از رمزنگارهای اخیر را که قربانیان بسیاری داشته اند را ذکر خواهیم کرد:

  • CoinVault: با استفاده از 256-bit AES به رمزنگاری فایل های قربانیان پرداخته بود
  • CryptoLocker: ده ها هزار ماشین آلات را آلوده و در نهایت میلیون ها دلار سوددهی مجرمان از این حمله بوده است
  • CryptoWall: این رمزنگار در صورتی که در زمان معین باج را پرداخت نکنید، مبلغ باج را دوبرابر می کند.
  • TorLocker: داده ها را رمزنگاری و از شبکه ی Tor با مجرمانی که حمله را راه اندازی کرده اند ارتباط برقرار می کند.

رمزنگار چگونه حمله را آغاز می کند؟

در اکثر مواقع رمزنگارها، کامپیوترهایی و دستگاه هایی را برای تزریق آلودگی خود می یابند. اما به طور کلی سه روش متداول برای حمله ی آن ها وجود دارد:

  • حملات فیشینگ: زمانی که قربانی ایمیلی را که ضمیمه ی آلوده دارد یا که به یک سایت فیشینگ لینک می شود را باز کند؛
  • آلودگی وب سایت های مشهور توسط نرم افزارهای مخرب: در بسیاری از مواقع کاربران به وب سایت های مشهور می روند اما غافل از اینکه این وب سایت ها توسط مجرمان آلوده شده اند و هر فعالیتی روی سایت باعث آلوده شدن خود آن ها می شود.

حمله به چه چیزهایی؟

لازم به ذکر است که رمزنگارها می توانند به طیف وسیعی از دستگاه ها از جمله:

  • کامپیوترهای شخصی؛
  • کامپیوترهای مک؛
  • تبلت های اندروید و تلفن های هوشمند؛
  • زیرساخت های دسکتاپ های مجازی؛

علاوه بر این ها اگر یکی از دستگاه های مذکور به شبکه متصل باشند، احتمال آلودگی کل دستگاه های متصل به شبکه وجود دارد و تمام اطلاعات به راحتی توسط مجرمان رمزنگاری خواهند شد.

چگونه کسب وکار خود را محافظت کنیم؟

هنگامی که شما مورد حمله مجرمان قرار می گیرید:

اول اینکه امیدواریم هرگز مورد حمله ی آن ها قرار نگیرید و هیچ وقت این حادثه را تجربه نکنید. اما با افزایش تعداد ریزپردازنده ها چنین چیزی غیر محال است.

اما در هنگام روبرویی با چنین خطراتی کافی است که اطلاعات خود را محفوظ نگه دارید و موارد امنیتی را رعایت کنید.

کارمندان اغلب در شرکت ها بی تجربه و کاملا ناآگاه هستند و از این رو این ناآگاهی آن ها را نسبت به حملات آسیب پذیر می کند. کارمندان خود را در مورد اصول اولیه ی امنیت و فناوری اطلاعات آموزش دهید. این موارد شامل:

  • آگاهی در مورد حملات فیشینگ و لینک های فیشینگ
  • پیامد باز کردن ایمیل های مشکوک را برای آن ها شرح دهید و مسائل امنیتی در این باره را به آن ها آموزش دهید
  • به طور کاملا منظم از داده های خود بک آپ بگیرید و آن ها را مدام مورد بازبینی قرار دهید.

تقریبا تمام کسب و کارها سیاست بک آپ گیری را پیش گرفته اند و خوشبختانه ارزش این عمل امنیتی را به خوبی درک کرده اند. با این حال کاملا لازم است که شما داده های خود را به صورت آفلاین هم در جایی دیگر داشته باشید. در غیر این صورت با یک باج افزار رمزنگار تمامی بک آپ های شما رمزنگاری خواهند شد.

سیاست بک آپ گیری خود را عاقلانه انتخاب کنید. پس به کپی کردن اطلاعات بر روی سرور بسنده نکنید.

  • از تمامی دستگاه ها و سیستم ها محافظت کنید

به علت اینکه رمزنگارها تنها کامپیوترهای شخصی را مورد هدف قرار نمی دهند، نیاز است که شما محافظتی را برای دستگاه های مک، ماشین های مجازی و دستگاه های اندرویدی خود در نظر بگیرید.

  • نصب و نگهداری نرم افزارها امنیتی.

برای جلوگیری از تمام حملات بهتر است نرم امنیتی خود را آپدیت نگه دارید.

  • آپدیت تمام اپلیکیشن ها و سیستم عامل را برای از بین بردن آسیب پذیری هایی که کشف می شوند، فراموش نکنید.
  •   اپلیکیشن امنیتی و دیتابیس آنتی بدافزار خود را برای آخرین تهیدات آپدیت کنید.
  • سعی کنید یک راهکار امنیتی که شامل ابزارهای زیر است را برای سیستم خود انتخاب کنید:
  • مدیریت استفاده از اینترنت، با استفاده از جایگاه شغلی شما
  • کنترل دسترسی به اطلاعات شرکت، مجدد با توجه به موقعیت شغلی
  • مدیریت راه اندازی برنامه ها، با استفاده از این ویژگی اپلیکیشن همه چیز را کنترل می کند وبرنامه هایی که نیاز هستند تا مسدود شوند را مسدود می کند و یا اجازه ی دسترسی به برنامه ها را به شما می دهد.

    منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

    *  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.