همه چیز قابل هک است؛هک در کمین صنعت هواپیمایی!

24 آبان 1396 همه چیز قابل هک است؛هک در کمین صنعت هواپیمایی!

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛هواپیمایی را با بال‌های بزرگ و پر از مسافر را، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، تصور کنید که قابل هک شدن باشد. چنین تئوری‌ای پیش از این چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شده است. یک هواپیما هم همانند هر وسیله مدرن دیگری، متشکل از چندین کامپیوتر می باشد که به اینترنت متصل است. اینطور که به نظر می رسد در حال حاضر چنین احتمال نظری در عمل ثابت شده است. این ادعا توسط یکی از نمایندگان وزارت امنیت ملی ایالات متحده مطرح شده است.   

Robert Hickey، در فاصله‌ی دو روز توانست به سیستم داخلی یک هواپیمای قرار داده شده (به اصطلاح پارک شده) در فرودگاه بدون دسترسی فیزیکی به آن یا هر گونه همکاری از داخل آن، دست یابد. جالب توجه این است که تمام ابزارهای مورد استفاده‎ی Hickey همگی وسایل ساده ای بودند که در داخل فرودگاه وجود داشت.  

هواپیمای هک شده توسط Hickey یک بوئینگ 757 بود. این مدل از هواپیما در سال 2004 از خط تولید خارج و تولید آن متوقف شده است اما هنوز هم در بسیاری از خطوط هوایی همانند سه فرودگاه بزرگ در آمریکا و دیگر نقاط جهان (هواپیمایی دلتا، یوتایند ایرلاینز، امریکن ایرلاینز) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جزئیات مربوط به هکی است که حدود یک سال پیش رخ داده و به تازگی به اطلاع عموم رسیده و هنوز افشا نشده است. تنها مطلبی که Hickey  تایید کرده، ارتباطات فرکانس رادیویی است در این هک مورد استفاده قرار گرفته است.

بوئینگ در رابطه با سخنان Hickey گزارشی را ارائه داده است که در آن اعلام نموده؛بوئینگ 757 دارای آسیب‌پذیری سایبری نیست. با این حال وقت آن فرا رسیده است که صنعت هوانوردی به فکر امنیت سایبری باشد. تنها چند سال گذشته، هک ماشین‌ ها امری کاملا تئوریک بود اما پس از اینکه Charlie Miller  وChris Valasekتوانستند یک جیپ را هک کنند، همه چیز تغییر کرد. از آن زمان تاکنون هک خودروها توسط تیم‌های امنیتی به صورت متعدد گزارش می شود. شاید صنعت هواپیمایی نیز در حال حاضر با چنین واقعیتی مواجه باشد.

حائز اهمیت است که در دستگاه ‌هایی که بوسیله تکنولوژی high-tech ساخته شده‌اند مانند ماشین یا هواپیما، به هیچ شخصی اجازه انجام کاری که سازندگان آن‌ها نمی‌توانند آن را پیش‌بینی نمایند، داده نشود. در چنین مواردی تنها یک سیستم عامل حفاظت شده با امنیت سایبری می‌تواند چنین ضمانتی را ایجاد نماید. چنین اقدامی در همکاری شرکت AVL با لابراتوار کسپرسکی اتفاق افتاده است. بر اساس این همکاری سیستم عامل کسپرسکی بر روی اتومبیل‌های این مجموعه راه‌اندازی می‌شوند. 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.