شیوع برنامه‌های هراس‌آور در گوگل پلی و ضرورت محافظت از کودکان

28 بهمن 1396 شیوع برنامه‌های هراس‌آور در گوگل پلی و ضرورت محافظت از کودکان

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛این سناریو را تصور کنید: Jane، مادر Samantha هفت ساله است که در یکی از اتاق های خانه و به دور از فرزند خود قرار دارد. ناگهان او صدای وحشتناکی را از تلفن هوشمند فرزندش که در حال بازی با او بود را می شنود. او در ادامه ی صداهای وحشتناک، متوجه شد که کسی می گوید: ترسیده به نظر می رسید، آیا این چاقو در دستان من است؟ کمی مضطرب بنظر می رسید؟ این چاقوی مجازی و صحبت های هراس آور برای ترس کاربران خردسال در نظر گرفته شده است.

همانطور که مشخص شد Samantha کوچک بازی هایی را برای سرگرمی خود از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده بود که یکی از آن ها جعلی بوده و برای کودکان بالای سه سال رتبه بندی شده است. این برنامه شامل شخصیت های معروف و مشهور کودکان Blaze و Monster Machines بوده که با کودکان ارتباط برقرار کرده است. فرق این بازی با بازهای مشروع در این بوده است که به جای شخصیت های مهربان و دوست داشتنی که درباره ی دانش و علم صحبت می کنند این برنامه صدای ضبط شده ی Slappy، یک صدای ترسناک و وحشت آمیز را پخش می کند.

Jane هر آنچه که شنیده بود را ضبط و یک ویدئو را به عنوان هشدار در یوتیوب برای اخطار به والدین منتشر ساخت. پس از اطلاع رسانی Samantha، بلافاصله گوگل این برنامه ی مخرب را از فروشگاه خود حذف نمود.

در حال حاضر یوتیوب پر از فیلم هایی است که در آن ها به کودکان صدمه می رسانند و رفتارهای خشونت آمیز با کودکان دارند. ویدئوهای مختلف از آزارهای گوناگون گرفته تا خشونت های مربوط به اپلیکیشن ها و برنامه های جعلی در فضای یوتیوب وجود دارد. متاسفانه به علت اینکه گوگل پلی روزانه برنامه های جدیدی را می گیرد و مدیران نمی توانند یک به یک آن ها را بررسی کنند چنین مشکلاتی رخ خواهد داد.

اما والدین در این بین چه کاری می توانند انجام دهند؟ آیا واقعا محدود کردن فرزندان در فضای وب، فروشگاه های آنلاین و غیره می تواند یک راهی برای برقراری امنیت آن ها باشد؟ شاید جواب این سوال منفی باشد، این حق طبیعی فرزندان است که بتوانند از تکنولوژی های روز استفاده کنند و با این شرایط رشد کنند اما بدیهی است که کنترل والدین در همه جا لازم است و نباید آن ها را به حال خود در این فضا که می تواند برای آن ها خطر آفرین باشد رها کرد. سناریوی بالا نشان داد که کودکان می توانند به صورت تصادفی درگیر مسائل پر خطر و نامناسبی شوند که هرگز قصد نداشتند به دام آن ها بیوفتند و نظاره گر آن ها باشند. این تصادفی اسیر شدن تنها به کودکان محدود نمی شود، کاربران در هر سنی می توانند درگیر جرایم سایبری شوند.

چگونه می توان از چنین شگفتی هایی که باعث رعب و وحشت می شوند جلوگیری کرد؟

برای شروع تاکید می کنیم هرگز فرزند خود را با یک لپ تاپ یا یک دستگاه هوشمند که به محتوای وب به صورت کامل دسترسی دارد، همانند یوتیوب و فروشگاه های آنلاین مثل گوگل پلی تنها نگذارید. فضای اینترنت می تواند برای کودکان شما بیش از آنچه که تصور می کنید خطر آفرین باشد.

  •  دسترسی برنامه ها و اپلیکیشن ها را برای نصب افزونه ها و چیزهای دیگر محدود کنید. شما می توانید این محدودیت را با استفاده از برنامه هایی همانندKaspersky Safe Kids اجرا کنید. این محدودیت ها می تواند به امنیت بیشتر فرزند شما کمک بسزایی کند.
  •  اگر فرزند شما به دانلود کارتون ها و فیلم ها از یوتیوب عادت دارد و از این کار لذت می برد پیشنهاد می کنیم عملیات دانلود را خود شما برای فرزند خود انجام دهید یا همچنین می توانید از سرویس treaming service که مخصوص کودکان است استفاده نمایید. این سرویس تنظیمات لازم را با توجه به منطقه ی فرزند شما انجام می دهد.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.