ماینرهای مخفی در فروشگاه رسمی گوگل پلی و خطراتی که کاربران را تهدید می کند!

19 فروردین 1397 ماینرهای مخفی در فروشگاه رسمی گوگل پلی و خطراتی که کاربران را تهدید می کند!

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛وقتی که سیستم شما کند شده است و به سختی اپلیکیشن ها باز می شوند، (در صورتی که سیستم دارای مشکل خاصی نباشد) نشان از یک چیزی است که شاید خود شما هم آن را حدس بزنید، بله ویروس ها! این کند شدن تنها یک علت دارد. اما در مورد تلفن های هوشمند چطور؟ کندی در باز شدن برنامه ها، داغ شدن گوشی و عمر کوتاه باتری می تواند نشانه ای واضح از وجود ویروس ها باشد. کاربران در این هنگام به فکر تعویض دستگاه های هوشمند خود می افتند و تصور آن ها خراب شدن گوشی است. اما در واقعیت این چنین نیست، ممکن است این مشکل از جای دیگری باشد و وجود یک ماینر که در دستگاه شما پنهان شده است باعث این کندی و مشکلات شده است.

زمانی که دستگاه شما درگیر ماینرها می شود از لحاظ انرژی مصرف بالاتری را بیش از قبل خواهند داشت. البته از لحاظ عملکرد نمی توان تلفن های هوشمند را نمی توان با کامپیوترهای رومیزی که آخرین گرافیک ها رو آن ها نصب شده است مقایسه کرد. ولی به طور کلی مجرمان سایبری قادرند توانایی های دستگاه را نقض و عملا آن ها را بدون مصرف کنند.

آلودگی تلفن های هوشمند یا تبلت ها توسط ماینرها خطری است که می تواند به صورت متداوم آن ها را تهدید کند. نیاز نیست که صاحب دستگاه به طور آگاهانه حتما یک ماینر را نصب کرده باشد یا به دانلود یک اپلیکیشن از یک منبع مشکوک پرداخته باشد. ماینرها قادرند در فروشگاه رسمی گوگل پلی با دانلود و نصب اپلیکیشن ها به دستگاه نفوذ و عملیات خود ار آغاز کنند.

ماینرها بر روی فروشگاه گوگل پلی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ماینرها اغلب وانمود می کنند که بازها و ابزارهای مفیدی هستند این در حالی است که آن ها جز تبلیغات چیزی را نشان نمی دهند و به طور کاملا مخفیانه عملیات رمزنگاری را انجام می دهند. اما گوگلی پلی و سایر فروشگاه های رسمی نمی توانند این برنامه های جعلی را قبول کنند و اگرماینرها به فروشگاه ها نفوذ کنند (در صورتی که شناسایی شوند) فورا آن ها را یافته و حذف خواهند شد. از همین رو اپلیکیشن های مخرب قادرند از طریق فروم ها و فروشگاه های غیررسمی توزیع یابند. یکی از مشکلات عمده برای مجرمان سایبری این است که تعداد محدودی از کاربران هستند که این منابع را برای دانلود اپلیکیشن های خود انتخاب می کنند و تعداد آن ها اندک است.

اما آن ها راهی مناسب برای این مشکل یافته اند: بات نت ها! مجرمان تلاش می کنند که یک بات نت مبتنی بر تلفن های هوشمند ایجاد کنند که حفاظت های مختلف را در گوگل پلی و دیگر فروشگاه های رسمی را رد کند و مانع نفوذ آن ها نشود. لابراتوار کسپرسکی اخیرا چندین نمونه از بات نت ها را یافته است که نمونه ی اخیر به صورت ماینر شناسایی شده است.

محبوب ترین برنامه هایی که از این نوع شناسایی شده بود مربوط به فوتبال بوده است. یکی از خانواده های این اپلیکیشن ها با نام هایی مثل PlacarTV  در گوگل پلی پر طرفدار ضشده است که بیش از 100.000 بار توسط کاربران دانلود شده است. این اپلیکیشن ها شامل ماینر Coinhive بوده اند که سکه های Monero را در حالی که کاربران در حال بازی های آنلاین بوده اند، استخراج کرده است.

از لحاظ هوش این ماینر هوشمندی کامل را داشته است: تصور کنید که ذهن شما درگیر مسابقه است و شما مشغول تماشا کردن ویدئوها و به هیچ عنوان به خالی شدن باتری دستگاه و داغ شدن آن مشکوک نخواهید شد.

کارشناسان امنیتی ما یک ماینر را در یک برنامه ی VPN رایگان با نام Vilny.net یافته بودند. ترفند این بدافزار به گونه ای بوده است که تب ها را بر روی دمای گوشی و باتری نگاه می داشت. پس از آن عملیات ماینینگ را به منظور جلوگیری از داغ شدن زیاد و خالی شدن باتری دستگاه به صورت معلق حفظ می کرد. شما می توانید جزئیات بیشتر از ماینر را در این مقاله مطالعه بفرمایید.

 

 

ما درباره ی چنین اپلیکیشن هایی به فروشگاه رسمی گوگل پلی اطلاعات لازم را درمیان گذاشتیم و این برنامه های با موضوع فوتبالی از فروشگاه گوگل پلی حذف شدند. اما Vilny.net در حال حاضر همچنان بر روی گوگل پلی وجود دارد. علاوه بر این هیچ تضمینی وجود ندارد که دیگر برنامه های موجود در گوگل پلی با ماینرهای پنهان به سیستم های شما نفوذ نکنند. برای محافظت مقابل ماینرها توصیه های ذیل را جدی بگیرید.

چگونه می توان از نفوذ ماینرهای پنهان در اندروید جلوگیری کرد؟

  1. اگر دستگاه هوشمند شما کمی متفاوتر از همیشه شده است این رفتار را نادیده نگیرید. اگر شما متوجه شده اید که یک برنامه بیش از حد از باتری شما مصرف می کند می توانید از اپلیکیشن های خاصی همانند Kaspersky Battery Lifeاستفاده نمایید.
  2. هنگام جستجو برای اپلیکیشن های جدید حتما توسعه دهندگان برنامه ها را در تصمیم گیری های خود لحاظ کنید. احتمال کمتری برای آلودگی اپلیکیشن هایی که توسط توسعه دهنگان معتبر منتشر می شوند وجود دارد. 
  3. اینترنت سکیوریتی کسپرسکی برای اندروید را بر روی دستگاه خود نصب کنید. این نرم افزار به شما کمک خواهد کرد که همه ی ماینرها را شناسایی کنید، خصوصا آن دسته از مواردی که به داغ شدن یا خالی کردن باتری دستگاه شما کمک می کند.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.