افسانه یا حقیقت؛ اطلاعات شخصی مهمانان بر روی کلید کارتهای هتل ذخیره می شود

24 آبان 1394

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛زمان اقامت شما در هتل به پایان رسیده است و زمان پرداخت هزینه ها رسیده است. "آیا کلید کارت خود را همینطور به پذیرش تحویل می دهید یا آن را در اتاق خود رها می کنید و می روید؟ خوب در هر صورت خبرهای بدی برایتان دارم. این کارتها مقدار زیادی از اطلاعات حساس شما را ذخیره می کنند. مانند: نام، آدرس منزل، تعداد اتاقها، تاریخ ورود و خروج و شماره کارت اعتباری. بنابراین اگر این کارت در دست هر کسی قرار بگیرد می تواند داده های شما را بخواند. اطلاعات شما تا زمان ورود مهمان بعدی بر روی کارت باقی می ماند و سپس با اطلاعات فرد جدید رونویسی می شود."

     "هرگز کارت کلید خود را موقع خروج به پذیرش تحویل ندهید. می توانید آن را به عنوان یادگاری نگه دارید (چون هیچ هزینه ای در بر ندارد) و یا اینکه اگر قرار شد که کارت را تحویل دهید حتما یک آهنربا در کنار کارت قرار دهید تا اطلاعات شما پاک شود!"

     این بیانیه می تواند برای ادامه دادن بحثمان کاملا کافی باشد. بطور معمول در اینجور مواقع چندین صفحه در انجمنها در خصوص اینگونه مسائل تشکیل می شود و اغلب این جمله را در پایان مباحث می بینیم: "لعنتی، من اخیرا به سفر رفته ام و فراموش کردم کارت کلیدم را تحویل ندهم. حال چه کار باید بکنم؟!"

     بسیاری از خوانندگان این مقاله ممکن است فکر کنند این مطلب داستانی بیش نیست. اما به عنوان یک قاعده باید بدانید که ذخیره چنین آرایه هایی بر روی کلید کارتها امکان پذیر است.

 

ریشه این افسانه در کجاست؟

     در ماه اکتبر سال 2003 اداره پلیس پاسادنای کالیفرنیا نامه ای از دایره بررسی کلاهبرداری دریافت می کند. یکی از این کارآگاهان در این نامه تجربه خود را در پیدا کردن یکی از کلید کارتهای هتلهای زنجیره ای بزرگ به اشتراک گذاشته بود.

     کارت حاوی اطلاعات شخصی مهمان از قبیل (آدرس، طول مدت اقامت در هتل و شماره کارت اعتباری) بود. کارآگاه در مورد ذخیره این نوع از اطلاعات هشدار داده و راههایی برای تحقیق این مورد ارائه کرده بود.

      این نامه در نهایت در تمام ادارات پلیس پاسادنا منتشر شد. افسران هم این اطلاعات را با خانواده و دوستانشان در میان گذاشتند. واقعیت این است که اطلاعات حساس درون کارت هیچگاه تایید نشد اما شایعات در میان مردم گسترش یافته بود و پلیس مجبور شد یک بیانیه تکذیب کننده منتشر کند.

     وب سایت محبوب snopes.com این داستان را از نگاهی دیگر روایت می کند. زمانیکه یک مجرم در هتل اقامت داشته باشد با کشیدن آهنربا بر روی کارت کلید تمام شواهد را می تواند برای پلیس پاک کند. متاسفانه این داستان در ابعاد دیگر هم به شکلی متفاوت وجود دارد.

     از این وقایع چندین سال است که می گذرد اما هیچ تغییری جهت بهبود این مشکل ایجاد نشده است. مسئله این است که این نقطه ضعف به دلیل عدم آگاهی و دانش مشترک می باشد. تلاشهای مختلفی برای رفع این ایراد از طریق دنیای کامپیوتر، مجله های IT، تحقیق بروی بیش از 100 کارت کلید هتلهای گوناگون انجام شد.

     در پایان، هیچ مدرکی در جهت اثبات ذخیره اطلاعات مهمانان بر روی کارت کلیدها یافت نشد. این شناسه منحصر بفرد ظاهرا فقط برای باز کردن دربها در هتل قابل استفاده است.

     هم اکنون هم اعضای رسانه های مختلف فکر می کنند که اطلاعات مهمانان بر روی کارت کلیدها ذخیره می شود اما این فرضیه هم قابل اثبات نیست.

     بهرحال هیچکس حاضر نیست زحمت ذخیره اطلاعات بر روی این کارتها را به خود بدهد. تازه این کارت اگر با یک آهنربا اطلاعاتش پاک می شود پس ذخیره اطلاعات در این کارت بسیار بیهوده است. پس بهتر است از این کارتها در هتلها باز هم استفاده شود تا این کارتها را به عنوان زباله به دریا بریزیم.

     بنابراین اینکه  کلید کارتهای هتل اطلاعات را ذخیره می کنند بدون شک یک داستان است.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.