کسپرسکی با مشارکت برترین روانشناسان کودک: چگونه به قربانیان زورگویی سایبری کمک کنیم

07 مرداد 1394 کسپرسکی با مشارکت برترین روانشناسان کودک: چگونه به قربانیان زورگویی سایبری کمک کنیم

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ پدیده زورگویی به‌وسیله فناوری‌های دیجیتال به تهدیدی جدی تبدیل شده است؛ تهدیدی که ممکن است پیامدهای ناگواری داشته باشد: انزوا و مخفی‌کاری، افت تحصیلی، بروز رفتارهای خشونت آمیز، افسردی و حتی خودآزاری.

اما حتی اگر فرزند شما قربانی چنین پدیده‌ای شده باشد، در مقام پدر و مادر می‌توانید با صحبت در زمان مناسب درباره این حادثه به کودک خود کمک زیادی کنید. کسپرسکی قصد دارد والدین بیشتری را از زورگویی سایبری، راه‌های تشخیص نشانه‌های اولیه و چگونگی برخورد با آن آگاه کند.

اینترنت یک شبکه مجازی است، اما نمی‌توان با تمام تهدیدات آن به‌طور مجازی و تنها از راه فناوری برخورد کرد. برخی از تهدیدات به‌سادگی قابل جلوگیری یا مقابله نیست و زورگویی سایبری یکی از آنهاست. اما حال که نمی‌توان همواره از کودکان در برابر زورگویی سایبری محافظت دست‌کم می‌توانیم در این زمینه به یاری آنها بیاییم. کسپرسکی با مشارکت برخی از برجسته‌ترین روانشناسان کودک در دنیا چند توصیه کاربردی را برای قربانیان زورگویی آنلاین با شما به‌اشتراک می‌گذارد.

لیزا رایت، یکی از بنیانگذاران نهاد آموزشی ضد زورگویی سایبری Webkit می‌گوید: «به یاد داشته باشید جلب اعتماد کودکان و برقرار کردن ارتباط قلبی با آنها نخستین گام در حل معضل زورگویی سایبری است. در گام بعدی باید باید پیوسته شرایط را سنجید و راهکارهای لازم برای حل آزارهای سایبری و بهبود آسیب‌های روحی کودکان را اتخاذ کرد.

1. همواره پشتیبان فرزندان خود بوده و بی هیچ پیش‌زمینه و قضاوت عجولانه‌ای عاشقانه آنها پذیرایشان باشید. در این مرحله کودکان به پذیرش و پشتیبانی بی قید و شرط شما نیاز دارند. به کودکان اطمینان دهید که مهم نیست چه بر آنها گذشته یا آنها دست به چه کاری زده‌اند، چون تحت هر شرایطی کنار آنها خواهید ایستاد.

2. حادثه زورگویی را کم‌اهمیت فرض نکنید. در این شرایط، این بحران مهم‌ترین مساله زندگی فرزند شماست. کودکان در شرایط سخت روحی قادر به تفکر منطقی نیستند، بنابراین به آنها بگویید که این مساله چقدر برایتان مهم است و ناراحتی آنها را درک می‌کنید.

3. برای پرداخت منطقی به این بحران هنوز زود است. در این مرحله حرفی از تقصیرکار بودن فرزند خود به میان نیاورید، حتی اگر آنها آغازگر این مساله بوده باشند. در غیر این صورت کودکان ممکن است دیواری بین خود و بزرگ‌ترها بکشند و گمان کنند کسی آنها را درک نمی‌کند.

4. صمیمانه با کودک خود همدلی کنید. کودکان می‌بایست به عواطف شما نسبت به خود پی ببرند. برای آنها توضیح دهید که شما هم سختی‌های مشابهی را از سر گذرانده‌اید؛ سختی‌هایی نه در اینترنت، بلکه در دنیای واقعی که کنار آمدن با آنها کار آسانی نبود. هرگز به کودکان نگویید که بیشتر از آنها سختی کشیده و یا تنهایی با مشکل خود کنار آمدید. به آنها بگویید در زمان سختی بیش از هر چیز به کسی نیاز داشتید که به دردِ دلتان گوش دهد، درک‌تان کند و پشت‌تان بایستد.

5. تنها زمانی به صحبت درباره حادثه زورگویی بنشینید که کاملا اعتماد فرزندتان را جلب کرده‌اید. فراموش نکنید جلب اعتماد کودکان کار دشوار و گاه زمان‌بری است. هرگز به‌جای فرزند خود سخن نگویید و حرف او را قطع نکنید. اجازه دهید آنها گوینده باشند و به زبان خود ماجرا را تعریف کنند. کودکان می‌بایست این بار سنگین را خود از دوش بردارند.

کارن مولن، کارشناس ارشد روانشناسی سایبری در جمع‌بندی این راهکارها می‌گوید: «زورگویی سایبری مساله پیچیده‌ای است که حل آن به رویکردی چندجانبه نیاز دارد. در این بین اتخاذ رویکردی صحیح برای پشتیبانی از کودکان در شرایط روحی سخت اهمیت ویژه‌ای دارد. در کوتاه مدت می‌توان با رعایت چند نکته کاربردی به کودکان کمک کنیم با روحیه‌ای مثبت با بحران روبه‌رو شوند و از تشدید وضعیت نامطلوب خود دوری کنند. هدف بلند مدت نیز افزایش مقاومت کودکان است تا به آنها کمک کنیم در برخورد با تجربیات اجتماعی ناگزیر و ناگوار آسیب روحی نبینند. اما اولین و مهم‌ترین گام در برخورد با پدیده زورگویی سایبری جلب اعتماد کودکان است تا آنها این بار سنگین را با پدر و مادرها شریک شوند و همه با هم برای حل بحران موجود تصمیم‌گیری و اقدام کنند.»

الکساندر اِروفیِف، کارشناس ارشد بازاریابی کسپرسکی در تحلیل این مشکل می‌گوید: «در صحبت با کودکان، از حمایت و عشق خود به آنها سخن بگویید. این همان چیزی است که کمپین مقابله با زورگویی سایبری کسپرسکی برپایه آن استوار است. اما این تنها نظر کارشناسان ما نیست، بلکه جمعی از روانشناسان حاضر در این کمپین بر اهمیت حمایت بی‌دریغ از کودکان تاکید کرده‌اند. هرجا که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، تهدید زورگویی سایبری نیز وجود خواهد داشت؛ تهدیدی که در هر نقطه از دنیا ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین می‌خواهیم تمام مادر و پدرها در سرتاسر دنیا به درستی با این پدیده برخورد کنند.»  

یکی از اقدامات کسپرسکی در کمپین ضد زورگویی سایبری راه‌اندازی پورتال Words Can Save است. این پورتال اطلاعات کاربردی و مفیدی را درباره نشانه‌های غیرمستقیم آزار سایبری و راه‌های برخورد با آن دراختیار مادر و پدرها قرار می‌دهد. پورتال Wordscansave.meبه والدین گوشزد می‌کند که به‌کار بردن واژه‌های صحیح و حساب‌شده در پشتیبانی از کودکان در شرایط سخت چه اهمیتی دارد.

منبع: کسپرسکی آنلاین

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.