با سرویس Privacy audit لابراتوار کسپرسکی بیشتر آشنا شوید

13 آبان 1397 با سرویس Privacy audit لابراتوار کسپرسکی بیشتر آشنا شوید

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ به طور کلی مفهوم حریم خصوصی بی‌ثبات و مدام در حال تغییر است. حال اگر این مفهوم در محیط آنلاین تعریف شود، میزان ناپایداریِ آن دو چندان می‌شود. خیلی‌ها هستند که نه تنها با گذاشتن عکس شام دیشب‌شان در شبکه‌های اجتماعی مشکلی ندارند که حتی حس خوشایندی نیز به آن‌ها دست می‌دهد. عکس شام و ناهار در اینستاگرام، عکس سفرها و خوشگذرانی‌ها در فیسبوک، ترفیع رتبه گرفتن‌ها در لینکدین و یا حتی اشتراک‌گذاری احساسات‌ِ آنی در توییتر.... از آن طرفِ داستان، زمین و زمان را به هم می‌دوزیم تا از داشته‌های فیزیکیِ خود حفظ و حراست کنیم؛ تا بدین‌ترتیب خود را در برابر هرگونه خطر و ناامنی که ممکن است تلویزیون، خودرو یا آیفون دلبندمان را تهدید کند محفوظ نگه داریم.

با این حال، وقتی صحبت از چشم‌انداز ادغام این دو نوع حریم‌خصوصی به میان می‌آید (ایده‌ی حفاظت از هویت و اموال دیجیتال‌مان) خیلی از ما در غفلت به سر می‌بریم. 

عصر جدیدی از حریم خصوصی آنلاین

برای بسیاری،  بی‌اطلاع بودن نسبت به حریم خصوصی آنلاین اهمیت نداشت تا اینکه اوایل سال جاری، مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا[1] ما را مجبور کرد که اگر شده حتی برای مدت کوتاهی در مورد این مفهوم تأمل کنیم. ما که تا پیش از این نمی‌دانستیم (یا بدان بی‌توجهی می‌کردیم) داده‌های دیجیتالی‌مان چگونه و کجا دارند ذخیره می‌شوند، ناگهان به صرافت این افتادیم که رد داده‌های دیجیتالی‌مان را بگیریم و آن‌ها را تا جایی که ممکن است پاک کنیم.

این مسئله واقعی جدی است. تنها در همین چند هفته‌ی اخیر، به دنبال ماجرای رخنه‌ی اطلاعاتیِ اخیرِ این سرویس اجتماعی، امنیت بیش از 50 میلیون اکانت فیسبوک به خطر افتاد. دقت کنید: «رخنه‌ی اطلاعاتیِ اخیرِ این سرویس اجتماعی»!... این درحالیست که افراد همچنان موضوع خطیر حریم خصوصی آنلاین را پشت گوش می‌اندازند.

وقتی بدانید اسکمرها و هکرها با این اطلاعاتی که از شما در دست دارند چه کارها که نمی‌توانند بکنند، این چشم‌انداز حتی ترسناک‌تر هم می‌شود. عواقب این کار وقتی شدیدتر می‌شود که پای سارقان مالی سایبری، کمپین‌های تبلیغات مخرب و حتی هویت‌های سرقتی نیز به این ماجرا باز شود.

اگر ردپای دیجیتالی علاوه بر افشای هویت شما، متجاوزان و مجرمان را راغب کند تا به زندگی واقعی شما نیز وارد شوند چه؟ بسیارخوب، فرض را بر آن می‌گیریم که جهان از خواب غفلت بیدار شده است.... حال باید از کجا شروع کرد؟

از privacyaudit.me شروع کنید

اینکه در مورد حریم شخصی خود کنجکاو و بدان علاقمند باشیم خیلی هم خوب است. سرک کشیدن در بخش تنظیمات حریم خصوصی اکانت‌های اجتماعی‌تان چندان زمانی از شما نخواهد گرفت. و بعد اپ‌هایی همچون اوبر، نتفلیکس، آمازون. اوه بله.... فروشگاه‌ها را داشت یادمان می‌رفت- هر جایی که تا به حال به صورت آنلاین از آن‌ها خرید کرده‌ایم. و بعد هر جایی که به صورت آنلاین در آنجا مشغول به بازی کردن گیم شدیم، حساب داشتیم، موزیک دانلود کردیم، با کسی به طور مجازی ملاقات داشتیم .... دیگر دارد پیچیده می‌شود نه؟ با این تفاسیر به نظر می‌رسد نظارت روی تمامی این موارد و حفظ امنیت آنلاین کاری محال باشد اما این، اقدامی حیاتی است.... لابراتوار کسپرسکی به همین منظور سرویسی به نام Privacy Audit Web[2] را تدارک دیده است. این سرویس، حامی هوشمند شماست و استفاده از آن به طور اعجاب‌انگیزی آسان می‌باشد. Privacy Audit -که ابتدا در انگلستان عرضه شد- تمام اطلاعاتی را که از کاربران در فضای مجازی وجود دارد کشف می‌کند. صادقانه می‌گوییم، این سرویسِ بازرسی بسیار تسهیل‌کننده است....

روی گزینه‌ی Launch بازرسی جدید کلیک کنید و اطلاعاتی ساده را وارد نمایید؛ آنوقت خواهید دید که این کنسولِ اتومات‌ چطور شما را در مدیریت داده‌های شخصی‌تان کمک می‌کند. این سرویس در حقیقت در مورد همه‌ی وبسایت‌ها و منابعی که داده‌های شما را در اختیار دارند اطلاعات گرفته و آن‌ها را پیدا می‌کند (همچنین به شما کمک می‌کند بدانید هر وبسایت یا منبعی تا چه اندازه از شما اطلاعات در دست دارد).

Privacy Audit فهرستی از منابع آنلاین شناخته‌شده را اسکن می‌کند؛ آن دسته از منابع مربوطه را مورد تحلیل قرار می‌دهد و بعد طی بازه‌ی زمانی 24 ساعته اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با استفاده از یک نوار جریان پیشرفت (روی کنسول) در جریان این روند قرار بگیرند. 

حقیقت تلخ: اینترنت خیلی چیزها از شما می‌داند

نمی‌توانید از حقیقت فرار کنید.... Privacy Audit با شما تعارف ندارد؛ این سرویس ردپای دیجیتالی حقیقی شما را نشان می‌دهد- با همه‌ی ملحقات ناخوشایند آن. شاید اولش با دیدن نتایج شوکه شوید اما در نهایت دانستن این حجم از واقعیت برای مراقبت از خود در برابر اسکمرها و هکرها لازم است. شما باید بدانید دیگران چه چیزهایی از شما، هویت‌تان و دارایی‌تان می‌توانند ببینند.

نتایج Privacy Audit به طور قابل توجهی دقیق است. این سرویس داده‌های هر کاربر را پیدا و بعد آنها را تشریح می‌کند. چنانچه از چیزی مطمئن نباشد، از کاربر خواهد پرسید آیا اطلاعات متعلق به اوست یا خیر. الگوریتم‌های آن همچنین چالش‌هایی همچون اسم‌های مشابه/یکسان و همچنین خطاهای املایی را از سر راه برمی‌دارد و در نهایتِ احترام به حقوق کاربران، حین انجام این اقدامات هیچگونه اطلاعات کاربری را برای مقاصد شخصی جمع‌آوری نمی‌کند. در نهایت کاربران پیش از آنکه تصمیم بگیرند این گزارش را ذخیره یا پاک نمایند، 15 روز وقت خواهند داشت تا آن را تحلیل کنند.

برگرداندن اطلاعات

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که داده‌ها به طور روزانه نشت می‌شوند؛ به همین دلیل هر چه کمتر اطلاعات شخصی خود را در فضای سایبری پخش کنیم به نفع‌مان است. ویژگی بعدی Privacy Audit: این سرویس به طور اتوماتیک نسبت به حذف داده‌های کاربری دست به عمل می‌زند.

Privacy Audit حاصل همکاری تیم Business Incubator در لابراتوار کسپرسکی است که اولین بار کشور انگلستان را برای این راه‌حل انتخاب کردند؛ دلیل این انتخاب، نقش اساسی‌ این سرویس در جامعه‌ی جهانی انگلیسی‌زبان، مقررات و ضوابط سختگیرانه‌ی آن در حفاظت اطلاعات شخصی و نگرانی مردم این کشور در مورد موضوع حریم شخصی بوده است. این نگرانی بیشتر ناشی از نشت‌های اطلاعاتی می‌باشد که طی چند سال اخیر در این کشور رخ داده است.

 

[1] (The General Data Protection Regulation (GDPR

[2] وب رسیدگی به حریم خصوصی

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.