هفت رویه‌ی احتمالیِ امنیت سایبری در سال 2019

15 دی 1397 هفت رویه‌ی احتمالیِ امنیت سایبری در سال 2019

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ جهان دیجیتال آنچنان در حال پیشرفت است که همه‌ی الگوهای تکنولوژیکیِ گذشته را دارد پشت سر می‌گذارد. فناوری‌هایی که قبلاً بسیار آینده‌نگرانه و محال به نظر می‌رسیدند اکنون در جهان واقعی کاملاً قابل‌اجرا می‌باشند (و همچنان در حال پیشرفت‌اند): هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و تشخیص چهره. در این سرعت باورنکردنی، دو قطب مخالف را نیز داریم که همواره با یکدیگر در کشمکش‌اند: از طرفی فعالیت‌های غیرقابل توقف مجرمین سایبری و از طرف دیگر اقدامات جلوگیرانه‌ی دولت‌ها و سازمان‌ها. هر روز شاهد تهدیدهای سایبری جدیدی هستیم و این باعث می‌شود ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های امنیتی مدام در حال ساخت و ابداع روش‌های جدید برای ایمن نگه داشتن ما کاربران باشند. در ادامه با همراه شوید تا 7 پیش‌بینی جهان سایبری سال 2019 را خدمتتان ارائه دهیم:

  1. نقض‌های امنیتی قدیمی به طور فزاینده‌ای کشف خواهند شد

بر اساس آخرین گزارشات، مهاجمین سایبری از همان اوایل سال 2014 توانسته بودند به پایگاه اطلاعاتی هتل Marriott دستبرد بزنند. به طور کلی، از روزی که یک نقض اطلاعاتی رخ می‌دهد تا روزی که شناسایی می‌شود تقریباً 100 روز طول می‌کشد و جالب است بدانید هرقدر این نقض طولانی‌تر شود تعداد بیشتری اطلاعات به سرقت خواهد رفت و به تبع آن کاربران بیشتری نیز قربانی خواهند شد (دیگر نگوییم که چقدر هم خسارت به بار آورده خواهد شد). با اتخاذ روش‌های تحلیلی و اتوماسیون مبتنی بر  فناوری یادگیری ماشین توسط سازمان‌ها واکنش سازمان‌ها به چنین نقض‌های امنیتی‌ای سریعتر خواهد شد و بدین‌ترتیب احتمال می‌رود در سال 2019، شرکت‌ها بتوانند خیلی سریعتر و بهتر نسبت به شناسایی آن‌ها اقدام کنند.

  1. دزدی اطلاعات محرمانه همچنان رو به افزایش خواهد بود

خواه دلیلش کمپین‌های بسیار هدف‌دارِ فیشینگ باشد و خواه افشای اطلاعات به شرکت‌های طرف‌سوم و یا به‌کارگیریِ فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین  به عنوان ابزار جدیدی برای حمله، به هر روی همچنان شاهد افزایش میزان سرقت‌های اطلاعاتی در سال 2019 خواهیم بود (مگر آنکه رویکردهای پیشرفته‌ی امنیت هویت اتخاذ گردد).

  1. وقتی سرویس رایگان باشد یعنی حریم خصوصی مُرده است

هنگامیکه سرویس آنلاین و یا اپلیکیشنی رایگان است، کاربران اغلب فکر می‌کنند اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارند جایشان امن است. در صورتیکه چنین سرویس‌های رایگانی در حقیقت دارند با اطلاعات شما کسب درآمد می‌کنند (آن‌ها را می فروشند و در ازای آن پول دریافت می‌کنند). با این حال چنین کاری را نمی‌توان دزدی نامید چون بالاخره نوعی تجارت است و این دست شماست که بخواهید با پیوستن به چنین سرویس‌ها اطلاعات شخصی خود را به خطر بیاندازید یا خیر. امسال شاهد رسوایی بزرگ فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا بودیم و طی این رخداد بود که مردم متوجه شدند حجم وسیعی از اطلاعاتشان و همچنین تمام اکانت‌هایی که با آن‌ها در ارتباط بودند همگی به شرکت‌های طرف‌سوم فروخته شده‌اند. در سال 2019، سازمان‌ها می‌بایست مرزی میان اشتراک داده‌ها و محافظت از کاربران خود بکشند.

  1. نگرانی‌های پیرامون حقوق حریم شخصی کاربر و همچنین پیگردهای قانونی افزایش خواهد یافت

در سال 2019 شاهد افزایش پرونده‌های دادگاهی در خصوص دستبرد به دستگاه‌های شخصی خواهیم بود. همچنین به این مسئله که مصرف‌کنندگان تا چه اندازه می‌توانند روی بیومتریک‌ها، رمزهای عبور و کدهای عبور خود دسترسی داشته باشند نیز بیشتر رسیدگی خواهد شد. در سال جدید میلادی باید شفاف‌سازی شود که آیا شهروندان در ازای استفاده از دستگاه‌ها، قانوناً ملزم به دادن اطلاعات شخصی‌شان می‌شوند یا خیر (و یا در چه صورتی چنین اتفاقی می‌افتد؟).

  1. بازگشتِ شناساییِ تهدید شبکه

در سال 2019 خواهیم دید که این صنعت آغوش خود را باری دیگر برای فناوری شناسایی تهدید شبکه باز می‌کند. با قبضه کردن جهان سایبری توسط اینترنت اشیاء و همچنین افزایش تمایل و اشتیاق سازمان‌ها به "دیوایس خود را بیاور" (BYOD)، شناسایی تهدید مبتنی بر شبکه همچنان مهم خواهد بود. این شناسایی طوری امنیت حیاتی و اطلاعات رفتار محور ارائه می‌دهد که فناوری اندپوینت از انجام آن عاجز است.

  1. بازارهای عمودی، خوراکِ اصلی مهاجمین

تمامیِ بازارهای عمودی در معرض خطرند. در حقیقت صنایع مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی در سال 2019 شاهد درصد بالایی از حملات مجرمین سایبری خواهند بود. پیامد چنین حملاتی: خسران مالی و خدشه‌دار شدن اعتبار نام‌تجاری.

  1. فناوری یادگیری ماشین به عنوان سلاح مورد استفاده قرار خواهد گرفت

فناوری یادگیری ماشین روز به روز در حال رشد است و احتمال می‌رود از سال 2019 به بعد، این فناوری به عنوان سلاحی برای حملات سایبری مورد استفاده قرار گیرد. هرچه پلت‌فرم‌های هوشمند بیشتر و بیشتر به اتوماسیون وابسته می‌شوند، بیشتر آسیب‌پذیر خواهند بود. بدین‌ترتیب فناوری‌ای که آمده به پلت‌فرم‌ها کمک کند خود حربه‌ای برای به زمین کوباندن آن خواهد شد.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.