زندگی کردن را برای مجرمین سایبری ساده نکنید

05 مهر 1394 زندگی کردن را برای مجرمین سایبری ساده نکنید

آیا تا بحال دانش سایبری تان را سنجیده اید؟ آیا هنگامیکه در زندگی سایبری خود غوطه ور هستید می توانید بگویید چه چیزی واقعی و چه چیزی جعلی است؟

     ما به تازگی تصمیم گرفته ایم با آزمایشی سطح دانش خوانندگان سایبری مان را بسنجیم (در این زمان هم ما کمی استراحت می کنیم چون نمی توانیم برای همیشه به تجزیه و تحلیل خطرات بپردازیم.) ما می خواهیم تعداد کسانی که دانش سایبری دارند را کشف کنیم.

     به عنوان مثال، ما به 100 نفر از شما یک تصویر عکاسی شده صفحه اصلی فیسبوک را نشان دادیم که انتخاب کنید با کدامیک از این صفحه ها احساس امنیت بیشتری برای وارد شدن به حساب کاربری تان را دارید؟ بر اساس تحقیقات 24 نفر راه درست را انتخاب می کنند. 76 کاربر باقیمانده، صفحه های فیشینگ را انتخاب می کنند که راهی است به سمت مهاجمین سایبری و آنچه که ما پرسیدیم فقط یک سوال ساده بود.

     البته ما باید توجه داشته باشیم که اگر صفحه وب واقعی هم در روبروی چشمانمان داشته باشیم باز دلیل نمی شود که ایمیلهای جعلی را از طرف افراد جعلی دریافت نکنیم. اغلب کاربران عادتهای امنیتی مناسبی را دارا می باشند. برای مثال، دانلود نکردن فایلهای ناشناخته از صفحات وب بدون اعتبار و همینطور چک کردن سیستم عامل برای بررسی وضعیت آسیب پذیری و بروز رسانی آن بطور مرتب که باعث می شود ویروسی فعال نماند که این یک عادت خوب بشمار می رود.

     تهیه نسخه پشتیبان از داده ها عادت خوبی است در حالیکه افشای اطلاعات بیش از حد در شبکه های اجتماعی یک عادت بد است. عادت بد دیگر این می تواند که از کلمات قابل حدس زدن برای رمز استفاده کنید یا آن را بروی یک تکه کاغذ یادداشت کرده باشید. در حالی که در نصب برنامه های جدید، وب سایت باید مجوز خود را به شما نشان دهد. اصول اولیه علم سایبری امنیت اطلاعات نام دارد که چنانچه این مسیر را دنبال کنید ممکن است به داده های خود، پول، حریم خصوصی و کامپیوترتان امنیت داده باشید.

     همه ما در دنیای واقعی از قوانین به اشکالی مختلف پیروی می کنیم: در یک محله ناامن در تاریکی شب رمز کارت اعتباری مان را به مردم نمی گوییم یا کلیدهایمان رو پشت قفل نمی گذاریم بمانند. اینها عاداتی هستند که بصورت کاملا غریزی انجامشان می دهیم و گاهی اوقات همین غریزه باعث تصمیمات امنیتی می شود.

     همانطور که سن، غریزه را توسعه می دهد می تواند در کودکان با بی دقتی جایگزین شود. با این حال هنگامیکه در اینترنت این آگاهی به دلایلی متوقف شود، بزرگسالان هم مانند کودکان بی دقتی از خود نشان می دهند. اخیرا تحقیقات ما نشان داده است که بسیاری از این مردم به درون یک سطل سقوط کرده اند. ما یک نظرسنجی بین 18000 کاربر انجام دادیم که این افراد بالاترین نمرات را در زمان تحصیلات خود کسب کرده بودند. اما فقط 50% از آنها جواب درست را انتخاب کرده بودند.

     دنیای تکنولوژی تغییراتی در ساختار خود برای تحول بخشیدن به آگاهی انسان انجام داده است و هنوز هم افرادی داریم که می گویند تهدیدات سایبری داستان هستند بعضی دیگر می گویند می توانند براحتی با این مسئله کنار بیایند برخی دیگر هم می گویند مهم نیست به آنها فکر نکن.

     مانند این است که از خیابانی عبور کنیم که چراغ قرمزش روشن است و ما هم به هیچکدام از طرفین خیابان نگاه نکنیم. در حقیقت تهدیدات به شکل فزاینده ای پیچیده و رو به رشد هستند؛ بطوری که خوش شانس بودن در این موارد بسیار رو به کاهش است. مجرمان سایبری این را می دانند و برای طبیعت انسان هم بارها ثابت شده است، آنها حرکت مشکوک یا خاصی را انجام نمی دهند، نهایتا یک ویروس را وارد دستگاه شما می کنند.

     حال چه کاری می توانید انجام دهید؟ یک شخص پارانوئیدی فقط یک پاسخ می تواند به شما بدهد: "اگر روزی خطر را حس نکردید بدین معنا نیست که خطری وجود ندارد." یکبار امتحان کنید و خواهید دید که با کمی دقت بیشتر، صدمه کمتری خواهید خورد و از مشکلات جدی در امان می مانید. مانند از دست دادن تنها عکس دوران کودکی فرزندتان، یا اینکه رمان نیمه تمام تان در اینترنت پخش شود، یا حساب بانکی تان را خالی کنند.

     شما باید از یک نرم افزار قدرتمند و قابل اعتماد برای محافظت از دستگاههای خود استفاده کنید. آنتی ویروس تان را هم باید بطور منظم بروزرسانی کنید و فایلهایتان را در زمانهای از پیش تعیین شده اسکن کنید. (نظر 19% از پاسخ دهندگان به نظر سنجی ما): "ممکن است یکی از برنامه هایتان در این موارد عکس العمل نشان دهد به آن اعتماد کنید و غیر فعالش نکنید بدلیل اینکه فقط آزاردهنده است."

منبع: کسپرسکی آنلاین

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.