یوتیوبی‌های عزیز، چشم فیشرها به دنبال اکانت شماست

18 اردیبهشت 1398 یوتیوبی‌های عزیز، چشم فیشرها به دنبال اکانت شماست

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ آیا در سرویس یوتیوب کانال دارید؟ وضعیتش چطور است؟ توانسته هزار تا عضو برای خود جمع کند یا نه؟ اگر بله پس باید منتظر چنین متنی باشید: «ما در حال ارزشگذاری درخواست شما جهت کسب درآمد از کانال یوتیوب‌تان هستیم». هیچ ایرادی به این پیام وارد نیست اما مشکل اینجاست که این متن به احتمال زیاد جعلی است. در پی کمپین‌های اخیر که اکانت‌های اینستاگرامی و توییتر را مورد هدف گرفته بود، سارقین سایبری اکنون چشمشان به دنبال صاحبان کانال‌های یوتیوبی است.

بیشتر از یک سال است که یوتیوب قوانین مربوطه به دریافت کانال در این سرویس را سفت و سخت گرفته است. بدین‌معنا که از یک و سال و اندی پیش دیگر افراد باید برای درآمدزایی از طریق کانال یوتیوب‌شان مراحل سخت‌تری را طی کنند. این روزها، کانال‌هایی که توسط آگهی‌ها حمایت می‌شوند باید از قوانین خاصی پیروی کنند از جمله اینکه باید دست کم 1000 عضو داشته باشند و در طول بازه‌ی زمانیِ 12 ماهه 4000 ساعت بازدید داشته باشند. برای همین هم هست که یوتیوبرها اصرار دارند کانال‌شان را حسابی بگردید.

حالا این اسکم جدید یوتیوب چه شکلی است؟

متن زیر لوگوی رسمی یوتیوب چنین می‌گوید: «تیم ما کانال شما را بررسی کرد... ما در پروسه‌ی بازنگری اکانت‌تان بیش از یک مورد تخلف را شناسایی کردیم». همچنین در این پیام هشدار داده می‌شود که همه‌ی کانال‌های یوتیوب به طور دستی مورد نظارت قرار می‌گیرند. بنابراین، از شما خواسته خواهد شد تا اطلاعات شخصی‌تان را در ایمیلی برگردانید.

اطلاعاتی که فیشرها ازتان می‌خواهند شامل یو‌آر‌ال کانال‌ و رمزعبورتان می‌شود. بر اساس گفته‌های یوتیوبرهای قربانی، این نوتیفیکیشن‌های قلابی در بخش ایمیل‌های پابلیک می‌آیند و آدرس‌شان نیز با آنی که به کانال‌هایشان وصل می‌شوند فرق دارد.

به محض اینکه فیشرها اطلاعات‌تان را می‌گیرند، سعی می‌کنند اکانت را از چنگتان درآورند. می‌پرسید برای چه؟ بسیارخوب، شاید با راه‌اندازی یک آگهیِ فیشینگ با نام شما فالوورهای شما را اسکم کرده باشند (محصولاتی را به عنوان هدیه تبلیغ کنند و برای مسابقات جوایزی نفیس در نظر بگیرند). هزار و یک دلیلی دیگر هم می‌تواند داشته باشد که به همه‌ی آن‌ها نمی‌توان پرداخت.

چطور از اکانت یوتیوب خود محافظت کنیم؟

  • توجه داشته باشید که یوتیوب هیچگاه در ایمیل از شما رمزعبور نمی‌خواهد.
  • همیشه پیش از واکنش به هر ایمیلی -خصوصاً اگر مطمئن نیستید فرستنده کیست- همه‌چیز را به دقت بررسی کنید.
  • برای اکانت خود احراز هویت دوعاملی فعال کنید. گوگل این گزینه را برای همه‌ی اپ‌ها و سرویس‌های خود لحاظ کرده است (یوتیوب هم از این قاعده مستثنی نیست).

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.