آیا باید برای فرزندانمان اسمارت‌فون بخریم؟!

28 بهمن 1398 آیا باید برای فرزندانمان اسمارت‌فون بخریم؟!

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ امروزه بسیاری از بچه‌ها اولین اسمارت‌فون‌های خود را بین سنین 11 تا 12 (و حتی پایین‌تر) می‌گیرند. اکثریت وقتی پایشان به دبیرستان می‌رسد یکی یک عدد گجت در دست دارند. در فضاهایی که بچه‌های هم سن و سال کنار همدیگر هستند چشم‌و هم‌چشمی بسیار است؛ یعنی شرایط و جو چنین ایجاب می‌کند که وقتی کودکی می‌بیند دست بچه‌های دیگر گوشی است ناخودآگاه او هم دلش می‌خواهد یکی از این اسمارت‌فون‌ها را داشته باشد. حال سؤال اینجاست که آیا اساساً فرزندانمان باید اسمارت‌فون‌دار باشند یا نه؟ البته نهایتاً تصمیم با خودتان است اما در این خبر سعی کردیم مزایا و معایب اسمارت‌فون دادن دستِ کودک را خدمتتان شرح دهیم. همچنین اگر تصمیم‌تان بر خرید گوشی بود توصیه‌هایی برای خرید گجت نیز ارائه نموده‌ایم. پس با ما همراه شوید.

هیچ‌کس غیر از خود شما در مقامی نیست که بخواهد بگوید بچه‌تان به گوشی نیاز دارد یا نه و یا آیا می‌تواند مسئولیت گوشی داشتن را بر عهده گیرد یا نه. به هر صورت، خرید اسمارت‌فون برای فرزندتان می‌تواند در عین حال هم مزایا داشته باشند و هم معایب.

معایب

بگذارید ابتدا از معایب آن شروع کنیم. از طرفی، متخصصین همگی متفق‌القولند که استفاده‌ی بیش از حد از گجت بر سلامت و رشد کودک اثر سوء می‌گذارد. اگر فرزند شما شب خود را با اسمارت‌فون سپری کند، ممکن است برایش مشکل خواب بوجود آید و خوب می‌دانید در چنین مواقعی گوشی حتی از تلویزیون هم می‌تواند اثرات مخرب‌تری داشته باشد. ساعت‌ها چسبیدن به صفحه نمایشگر می‌تواند کودک را نزدیک‌بین کند، وضعیت نشستن او را خراب کند و یا حتی برای او مشکلات تنفسی ایجاد نماید. اختلال دیگری که اغلب روی بچه‌های مدرسه‌ای تأثیر می‌گذارد اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی است: همچنان که محبوبیت گجت‌ها بیشتر می‌شود، ADHD نیز بیشتر میان کودکان نمود پیدا می‌کند. خطرات آنی‌ هم زیاد دارد: اگر فرزند شما همینطور که در محوطه بیرون دارد راه می‌رود به گوشی‌اش خیره شود ممکن است مشکلات جدی رخ دهد. همچنین اگر فرزند شما کلی از زمان خود را صرف گوشی‌ کند دیگر از درس و بازی (جدا از گیم‌های موبایل) یا معاشرت با هم سن و سالانش می‌تواند انجام دهد می‌افتد. اصلاً شاید توسط معلمین خود به خاطر استفاده از گوشی در کلاس حسابی توبیخ شود. در نهایت، شاید خیلی راحت کسی توانست گوشی فرزند شما را سرقت کند و یا حتی خودش آن را (از روی بی‌دقتی یا عدم‌مسئولیت‌پذیری) جایی جا بگذارد.

مزایا

از طرفی دیگر، اگر با دقت زمانی را که فرزندتان صرف استفاده از اسمارت‌فون می‌کند محدود نمایید، شاید آنقدرها هم آسیب‌رسان نباشد- و حتماً که در این صورت مزایایی هم خواهد داشت. اگر به کودک خود اسمارت‌فون بدهید می‌توانید وقتی نزدیک‌تان هم نیستند با او در تماس باشید و حالش را جویا شوید. بدین‌ترتیب می‌دانید که حتی با اینکه از شما فاصله دارد اما جایش امن است. اگر اسمارت‌فون بخوبی مدیریت شود می‌تواند بُعد آکادمیک کودک را نیز تقویت کند. فرزند شما می‌تواند به دیکشنری‌های الکترونیکی دسترسی داشته باشد و همچنین در خیلی از تکالیف مدرسه خود از اپ‌ها کمک گیرد. جست‌وجوی اطلاعات روی وب می‌تواند ذهن کودک را وسیع کند و استفاده از عکس و ویدیوی موبایلی هم می‌تواند میزان خلاقیت را در او بالا ببرد. اگر کودک شما استفاده از نقشه‌های الکترونیکی را برای نویگیشن یاد بگیرد قادر خواهد بود حتی در محل‌هایی که نمی‌شناسد هم راه خود را پیدا کند. در نهایت اینکه خانواده‌های محترم این را هم در نظر بگیرند که وقتی همه در کلاس گوشی داشته باشند آنی که ندارد از همه بیتر عجیب به نظر خواهد رسید.

همینطور که مستحضر هستید، هنوز در مورد اینکه بگذاریم فرزندانمان اسمارت‌فون داشته باشند یا نه اتفاق آرا صورت نگرفته است. اما فرض می‌گیریم که تصمیم گرفته باشید برای فرزند خود اسمارت‌فونی خریداری کنید؛ آنوقت چه نوع اسمارت‌فونی را انتخاب می‌کنید؟ اساساً فکر می‌کنید اسمارت‌فونی که مخصوص کودک محصل است باید چه شکلی بوده و چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اسمارت‌فون مناسب برای محصّلین

گزینه‌ی کم‌خرج این است که یکی از اسمارت‌فون‌های قدیمی خود را بدهید دست فرزندتان. خوب از طرفی می‌توان گفت ایده‌ی اقتصادی‌ای است اما از طرفی دیگر هم نقایصی وجود دارد: اول اینکه سیستم‌عامل چنین اسمارت‌فونی به طور حتم بروزرسانی نشده است و در بسیاری از موارد هیچ راهی جز آپدیت آن ندارید. این نقص وقتی صحبت از امنیت و سازگارپذیری اپ‌ها به میان می‌آید خود را بیشتر نمایان می‌کند. دوم اینکه باتری چنین اسمارت‌فون‌های قدیمی‌ای دیگر با یک بار شارژ سر پا نشده و همیشه رو به زوال خواهد بود. شاید هم دلتان نمی‌خواهد گوشی درب و داغانی را به فرزند خود بدهید که وقتی دو دقیقه با او کار دارید هم در دسترس شما نباشد. سوم اینکه، بچه‌ها از داشتن اسمارت‌فون قدیمی خوشحال نمی‌شوند. پس اگر پولش را دارید سعی کنید برای فرزند خود اسمارت‌فون نو بخرید.

هنگام خرید گوشی برای فرزند خود باید به چه چیز توجه کنیم؟

وقتی صحبت از اسمارت‌فون مخصوص کودک می‌شود چند نکته است که باید مد نظر قرار داد. نمایشگر شاید مهمترین فاکتور در کارکرد یک گوشی محسوب شود. شما به دنبال کیفیتی معقول، رزولوشن بالا با رنگ‌های واقعی (دست‌کم) هستید. پس سایز مهم است: به دنبال مدلی بگردید که نمایشگرش دست‌کم 4.5 اینچ باشد. نمایشگری که به شدت کوچک است می‌تواند چشم را خسته کند. تازه، با این همه اپی که در بازار ریخته دیگر داشتن نمایشگری کوچک عجیب به نظر می‌رسد. نمی‌خواهد حرص این را بخورید که گوشی سایزش اندازه‌ی فبلت باشد؛ بچه‌ها خیلی زود بدان عادت می‌کنند. چیزی باید نگرانش باشید نمایشگرهای محبوبیست که لبه‌های خمیده ارند؛ آن‌ها می‌توانند براحتی بشکنند و تازه عوض کردنشان هم کلی هزینه‌بردار می‌شود. به طور کلی، هر قدر گلس کمتری روی اسمارت‌فون باشد بهتر است. تازه تعویض آن هم ارزان‌تر آب خواهد خورد. کاری نداریم تصمیم‌تان چیست؛ بهر حال اگر قرار است برای فرزند خود اسمارت‌فون بخرید سعی کنید حتماً کیس محکم و یا بامپر داشته باشد که لبه‌های دور را هم بگیرد. چه‌ها بیشتر از بزرگسالان گوشی خود را زمین می‌اندازند؛ پس داشتن محافظ نمایشگر هم توصیه می‌شود. تجربه نشان داده که همان موقع خرید اگر محافظ گلس و کیس خریداری شود بهتر است چون ممکن است وسوسه شوید اینترنتی خرید کنید و بعد ممکن است پشت گوش بیاندازید و چند هفته حتی از خرید اسمارت‌فون بگذرد و همچنان خریدهایتان را نکرده باشید. درست در همین حین ممکن است فرزند شما گوشی را زمین بزند و کلی خسارت روی دست شما بگذارد.

ظرفیت باتری هم در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. هر قدر ظرفیت باتری بیشتر بهتر. وقتی خود بزرگسال‌ها یادشان می‌رود گوشی را به شارژ بزنند از بچه‌ها چه انتظاری می‌توان داشت که این را مرتباً انجام دهند؟ عامل سوم که اهمیت دارد مموری است. باری دیگر می‌گوییم هر قدر مموری بیشتر بهتر. شما لزوماً نمی‌توانید از فرزند خود توقع داشته باشید مرتباً مموری گوشی خود را پاک کنند؛ بنابراین ممکن است خیلی زود فضای ذخیره‌سازی گوشی‌شان تمام شود. اگر گوشی درگاه کارت حافظه داشته باشد ضرری ندارد. این قابلیت در حقیقت به شما اجازه می‌دهد تا براحتی و بدون هیچ هزینه‌ای به گوشی خود حافظه‌ی بیشتر اضافه کنید. جدا از اینها، اولویت‌های خود را مد نظر بگیرید. شاید بد نباشد عملکرد ماژول جی‌پی‌اس را نیز نگاهی بیاندازید. در بسیاری از اسمارت‌فون‌ها جی‌پی‌اس کار می‌کند اما برخی مدل‌ها که طراحی ضعیفی دارند شاید در دریافت سیگنال ماهواره‌ای دچار مشکل شوند. اگر برایتان مهم است که هر لحظه و هر زمان بدانید فرزندتان کجاست، جست‌وجوی تالارهایی برای فیدبک کاربری روی مدلی که مد نظر دارید شاید بتواند کمک کند در زمان و پول‌تان صرفه‌جویی کنید؛ احتمالاً کسی آنجا به مشکلات مربوط به جی‌پی‌اس (اگر وجود داشته باشد) اشاره می‌کند. هرقدر نسخه‌ی اندروید گوشی جدیدتر باشد عملکرد گوشی بهتر است. نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل احتمالاً با چالش‌های بیشتری روبرو خواهد بود. خرید اسمارت‌فون Android One می‌تواند گزینه خوبی باشد. نخست اینکه، دستگاه‌هایی که بخشی از برنامه Android One مرتباً آپدیت دریافت می‌کنند. دوم اینکه این اسمارت‌فون‌ها اندرویدِ بدون هیچ ‌بلوت‌ور اجرا می‌کنند که گزینه‌ی مطمئن‌تر، ایمن‌تر و کاربرپسندتری است.

راه‌اندازی اسمارت‌فون برای فرزندتان:

اگر تصمیم گرفتید که باید برای کودک خود اسمارت‌فون بخرید، وقتی مدل را انتخاب کردید توصیه می‌کنیم موارد امنیتی زیر را نیز لحاظ نمایید:

  • اپ کنترل والدین قابل‌اطمینان نصب کنید. صرف‌نظر از پلت‌فرم موبایلی که انتخاب می‌کنید و اینکه گوشی به چه ابزار درون‌سازه‌ای‌ای مجهز است، داشتن قابلیت‌های بیشتر می‌تواند کمک‌تان کند.
  • یک آنتی‌ویروس قوی موبایل (اگر گوشی که قصد خریدش را دارید اندرویدی است) نصب کنید. گوشی بچه‌ها باید درست مانند گوشی بزرگسالان تحت محافظت باشد.
  • گوشی را طوری تنظیم کنید که بتوانید فرزند خود را بدون اینکه مزاحم فعالیت‌های روزمره و جریان زندگی‌اش شوید مورد ردیابی قرار دهید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.