فرزندم کجاست؟ ساعت‌های هوشمند، اپ‌ها و ردیاب‌ها آمده‌اند تا کمک کنند

13 خرداد 1399 فرزندم کجاست؟ ساعت‌های هوشمند، اپ‌ها و ردیاب‌ها آمده‌اند تا کمک کنند

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ برخی از بچه‌ها را تنها کافیست دو دقیقه تنها بگذارید دنیا را زیر و رو می‌کنند. اگر دیدید فرضاً در جایی مثل فروشگاه هستید و فرزندتان را آن اطراف نمی‌بینید شاید تا چند دقیقه بعد به محل برگردند اما تا آن لحظه شما کاری جز نگرانی از دستتان برنمی‌آید. کمی هم که بزرگ‌تر می‌شوند دوست دارند تنها از مدرسه بیایند خانه و اگر یک ربع دیر شود دلتان هزار راه می‌رود. ممکن است با دوستانشان سرگرم شده باشند اما خوب این وسط ممکن است غریبه‌ها هم در کمین باشند! نگران نشدن وقتی نمی‌دانید بچه‌تان کجاست سخت‌ترین کار جهان می‌شود. با این حال این روزها برای چنین مشکل قدیمی‌ای راه‌حل‌هایی وجود دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا به این راه‌حل‌ها بپردازیم.

ردیاب‌های کودک چه قابلیت‌هایی دارند؟

ردیاب‌ها انواع مختلفی دارند و نمی‌شود گفت یکی از آن یکی بهتر است. این انتخاب به چندین عامل بستگی دارد؛ از جمله سن فرزندتان، اینکه چقدر مستقل است، آیا اسمارت‌فون دارد یا خیر و کلی موارد دیگر. با همه‌ی اینها، نگران فرزندتان بودن با راه آزادی‌اش را بستن زمین تا آسمان فرق دارد.

Beaconهای موقعیت‌یاب

اگر به فرزند خود هنوز اجازه ندادید تنها برود و بیاید یا شاید نزدیک خانه کمی بگردد، یک beacon موقعیت‌یاب با دامنه چند صد فوت کفایت خواهد کرد. بدین‌ترتیب، وقتی فرزند شما از نظر دور می‌شود فقط کافیست دکمه‌ی روی کنترل ریموت را فشار دهید تا  beacon به صدا در بیاید. برخی مدل‌ها به شما این اجازه تنظیم هشدار صوتی می‌دهند تا در صورتیکه فرزندتان بیش از مسافت از پیش‌تعیین شده در کنترل ریموت طی کرد هشدار به صدا در بیاید. برخلاف ردیاب‌های جی‌پی‌اس که موقعیت را تنها تا چند فوت تشخیص می‌دهند، beacon‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا حتی در محلی پرجمعیت (البته نه خیلی پر سر و صدا) به سرعت فرزند خود را پیدا کنید. اما از نقص‌هایش هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر فرزند شما از محدوده کنترل ریموت خارج شود، اتصال از بین خواهد رفت.

مزایای beacon موقعیت‌یاب:

  • کاربرد آسان
  • فشرده
  • مناسب برای محل‌های کوچک
  • کم‌هزینه‌ترین گزینه

معایب beacon موقعیت‌یاب:

  • دامنه کوتاه
  • عدم دکمه SOS
  • بی‌اثر محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا

ردیاب‌های جی‌پی‌اس: حلقه‌ کلید، آویز گردن و گیره‌

اگر فرزند شما همین الانش هم بدون شما بیرون می‌رود پس شاید سراغ ردیاب‌های جی‌پی‌اس رفته باشید. سبک‌ترین و فشرده‌ترین گزینه‌ها حلقه‌ کلید، آویز گردن و گیره‌ها هستند. آن‌ها را می‌توان مثل جواهرات انداخت یا به لباس یا کوله‌ی کودک وصل کرد. چنین دستگاه‌هایی را خیلی راحت می‌شود از نظرها مخفی نگه داشت. برخی مدل‌ها را می‌توان یک جایی فیکس کرد تا دیگر سخت بشود آن را جدا کرد.

کارایی ردیاب‌های مینیاتوری دستگاه به دستگاه متفاوت است. آسانترین آن‌ها به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید موقعیت مکانی فرزند خود را ردیابی کرده و مناطق امنی را (مانند خانه یا مدرسه) تنظیم کنید (مناطقی که در یک بازه‌ی زمانی مشخص نباید آنجا را ترک کنند)؛ اگر آنجا را ترک کردند بلافاصله این ردیاب به شما هشدار خواهد داد.

بسیاری از ردیاب‌ها دکمه بزرگ SOS (اغلب تنها دکمه روی دستگاه، همین است) دارند. حتی یک کودک نوپا هم اگر در خطر باشد می‌تواند آن را فشار دهد؛ بدین‌ترتیب شما نوتیفیکیشنی با اطلاعات مکان دریافت خواهید نمود. برخی مدل‌ها که به میکروفون درون‌سازه‌ای مجهزند همچنین از دستگاه صداهای ضبط‌شده‌ای می‌فرستند تا بتوانید موقعیت را ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید برای درخواست صوتی از میکروفون نیز از اپ والدین استفاده نمایید. دستگاه‌های دیگر نیز قابلیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. بعنوان مثال، علاوه بر موقعیت مکانی یک ردیاب می‌تواند تشخیص دهد کدام کودک در لحظه پیش کدام یک از اعضای خانواده‌اش است.

 ردیابی دیگر علاوه بر نقشه‌ی معمول، این قابلیت را دارد که وقتی گوشی را نگه می‌دارید دید مجهز به فناوری واقعیت افزوده را به شما ارائه می‌دهد و همین نشان می‌دهد برای پیدا کردن پسر یا دختر خود از چه مسیری باید بروید. از مهمترین نقاط ضعف حلقه‌های کلید و گیره‌ها می‌توان به این اشاره کرد که آن‌ها به کوله‌پشتی یا ژاکت وصل می‌شوند؛ بنابراین کودک شما آن‌ها را در میاورد می‌گذارد جایی و بعد خودش می‌رود برای بازی؛ از این رو شما فقط موقعیت مکانی ردیاب را خواهد دید نه کل مسیر را. بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است تعمداً سعی کنند ردیاب را جدا کنند تا مورد ردیابی قرار نگیرند و شاید مجبور شوید کلی وقت بگذارید تا متقاعدشان کنید همه اینها فقط بخاطر امنیت خودشان است. علاوه بر اینها، ردیاب‌های جی‌پی‌اس دستگاه‌هایی نسبتاً گران هستند و نیاز به اینترنت موبایل دارند؛ بنابراین یک عضویت ماهانه پولی هم برای آن وجود دارد.

مزایای ردیاب جی‌پی‌اس:

  • کاربرد آسان
  • فشرده
  • دکمه SOS
  • به طور امن وصل می‌شود

معایب ردیاب جی‌پی‌اس:

  • ممکن است همراه کوله یا لباس جدا شود.

ساعت‌های هوشمند

برخلاف ردیاب‌های حلقه کلیدی، ساعت‌های هوشمند روی مچ کودک قرار می‌گیرند و بنابراین به آسانی کوله‌پشتی یا لباس کنده نمی‌شوند. ساعت‌ها مدت بیشتری را می‌توانند در طول روز کودک را همراهی کنند. ساعت‌های هوشمند در کل قابلیت‌هایی بیشتری دارد، از جمله تماس (ویدیویی یا بدون ویدیو)، متن، گام‌شمار، گیم‌های آموزشی و غیره. این باعث می‌شود گجت برای کودک جذابیت بیشتری داشته باشد و همین خود مزیتی است بس بزرگ. ردیاب‌های اسمارت‌واچی همچنین مجهز به دکمه SOS (در فوق شرح داده شده) می‌باشند؛ برخی مدل‌ها حسگر درون‌سازه‌ای دارند که شناسایی می‌کند آیا کودک (یا فردی دیگر) تلاش دارد ساعت را از مچ جدا کند یا خیر. مزیت بزرگ دیگر ساعت (در مقایسه با گوشی‌ها) این است که کودک شما در محیط‌های پر سر و صدا تماس شما را از دست نخواهد داد.

 

 

بسیاری از شرکت‌ها کارشان تولید ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان است اما شرکت‌ها بنام هنوز این بخش را تحت سلطه‌ی خود قرار ندادند. بنابراین، کیفیت دستگاه و اپ شاید بسیار متغیر باشد. پیش از خرید گجت حتماً نظرات کاربران را در موردش بخوانید. برخی مدل‌ها دقت موقعیت‌یابی ضعیفی دارند، سیگنالشان قطع و وصل می‌شود و کلی باگ‌های دیگر نیز وجود دارد. همچنین کاشف بعمل آمده که میلیون‌ها ساعت هوشمند کودک ساختِ برندهای مختلف هنوز در برابر مجرمان سایبری محافظت نمی‌شوند. هر کسی می‌تواند از موقعیت کودک شما، تاریخچه حرکت و سایر اطلاعات شخصی سر در آورده یا حتی اکانت والدین را سرفت کرده و یا خود را جای والدین کودک جلوه دهند.

 این را نیز به یاد داشته باشید که دستگاه برای هماهنگ شدن با نیازهای کودک باید آنقدری سفت و سخت باشد که نخواهد فقط دست شستن را تاب بیاورد؛ باید خود را با زندگی هیجان‌انگیز و پر از شیطنت‌های کودکانه‌ سازگار کند. اگر مدلی به طور کافی در مقابل شوک یا آب مقاوم نباشد خیلی زود از کار خواهد افتاد و باری دیگر عرض می‌کنیم که چنین گجت‌های اصلاً ارزان نیستند.

مزیت‌های ساعت هوشمند:

  • همیشه روی مچ کودک است.
  • مجهز به دکمه SOS است.

معایب ساعت هوشمند:

  • باگ‌هایی در برخی مدل‌ها
  • هزینه نسبتاً بالا

اپ‌های اسمارت‌فونی

وقتی فرزندتان بزرگ‌تر شد و صاحب گوشی، مقرون به صرفه‌ترین و راحتترین گزینه ردیابی اپلیکیشن اسمارت‌فونی است. استفاده از اپ باعث می‌شود دیگر فرزند شما مجبور نباشد گجت اضافی با خود حمل کند و یا از جایی آن را خریداری نماید. بیشتر فروشگاه‌های اپ، ردیاب‌های ساده بدون قابلیت‌های اضافه عرضه می‌کنند. با این حال برای داشتن راهکاری جامع و کامل بهتر است اپ کنترل والدین تمام عیاری ابتیا کنید که با یک تیر سه نشان بزنید: بدانید فرزندتان کجاست، ایمنی را به طور آنلاین تحت نظارت داشته باشید و کارکرد دستگاه را محدود نمایید.

گوگل‌پلی و اپ‌استور هر دو اپ‌های کنترل والدین را یا به صورت کاملاً رایگان و یا نیازمند گواهی یا عضویتی ارزان ارائه می‌دهند. واضح است که اپ رایگان بیشتر با بودجه خانواده‌ها جور درمی‌آید اما خوب از طرفی هم کارکردشان بواسطه رایگان بودن محدود است. اگر توسعه‌دهندگان اپی رایگان درآمدشان با تبلیغ تأمین می‌شود پس یادتان باشد که ماژول‌های تبلیغاتی می‌توانند داده‌های شما را به خطر بیاندازند.

ما معتقدیم وقتی صحبت از انتخاب دستگاه‌ها و اپ‌های مخصوص کودکان به میان می‌آید اهمیت امنیت سایبری دوچندان می‌شود. برای همین هم هست که توصیه می‌کنیم پیش از خرید یا دانلود محصول حتماً تحقیقات آنلاین انجام دهید. اگر فروشنده مدام سر باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌ها مشکل دارد پس احتمالاً آن محصول خاص چنگی به دل نمی‌زند. و بهتر اینکه خود بلافاصله راهکار مطمئنی را از فروشنده‌ی معتبر خریداری نمایید.

مزایای اپ‌های ردیابی کودک:

  • ارزان
  • روی اسمارت‌فون نصب می‌شود
  • دارای قابلیت‌های بسیار به اضافه‌ی ردیابی موقعیت

معایب اپ‌های ردیابی کودک:

مستلزم داشتن اسمارت‌فون است

ردیابی امنیتی کود‌کتان کار آسانی است

همانطور که مستحضر هستید که رفع نگرانی‌های بی‌موردِ ناشی از نزدیک نبودن فرزندتان به شما خیلی هم سخت نیست. با توجه به این حقیقت که این روزها تعداد بی‌شماری دستگاه و اپ ردیاب موقعیت وجود دارد، مهمترین نکته انتخاب درست است (آن هم بسته به شرایطی که دارید) و البته اینکه به فرزند خود توضیح دهید پوشیدن ردیاب باعث می‌شود شما به عنوان مادر یا پدر آزادی بیشتری را در اختیار او قرار دهید. 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.