کودکان در معرض خطر؛5 میلیون کودک کاربر اسباب بازی VTech هک شدند

17 آذر 1394 کودکان در معرض خطر؛5 میلیون کودک کاربر اسباب بازی VTech  هک شدند

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران): در فصل تعطیلات بیشترین هزینه ها برای کودکان صرف اسباب بازی ها و دستگاههای هوشمند می شود. حال ما در این مقوله چگونه می توانیم از فرزندانمان مراقبت کنیم؟ امروزه به طور معمول یک یا دو اسباب بازی در بین وسایل کودکانمان به چشم می خورد که می توانند با اینترنت در اتصال قرار بگیرند و تعداد این وسایل روز به روز رو به افزایش است.

      چنانچه کودک شما از وسایل VTech استفاده می کند بایستی در خصوص یادگیری آن اقدام کنید.

     در آخرین دوشنبه ماه نوامبر کمپانی VTech اعلام کرد که هکرها بیش از 5 میلیون حساب کاربری را بر روی یک پایگاه داده هک کردند.

      به لطف هکرها نام کاربری، کلمه عبور، آدرسهای IP و دانلود اطلاعات پایگاه داده ها توسط آنها انجام شد. هکرها با این کار به روزهای تولد کودکان با تفکیک جنسیت همراه با 190 گیگابایت عکس از بیش از 10.000 کودک دست پیدا کردند.

      مطلبی که در بالا خواندید بسیار موثق است. ده ها هزار عکس از کودکان و والدین شان به دست مجرمان سایبری افتاد.

      با توجه به پرسش و پاسخ صورت گرفته در بیانیه این کمپانی بیانیه اعلام شده توسط کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند، فرانسه، آلمان، اسپانیا، بلژیک، هلند، دانمارک، لوکزامبورگ، آمریکای لاتین، هنگ کنگ، چین، استرالیا و نیوزلند نقض شد.

      متاسفانه هنوز هم این اتفاق ادامه دارد و باعث نگرانی والدین برای حسابهای کاربری شان شده است و آنها هم ظاهرا چاره ای جز صبر کردن ندارند. دو تن از همکاران ما به نامهای مایک و کریس اطلاعات خود در این مورد را با شما به اشتراک می گذارند تا دانش شما نسبت به اینگونه مسائل بالاتر رود.

      در زمانی که این مطلب نوشته می شود اگر والدین به فروشگاه های آنلاین VTech بروند هیچ فروشنده ای در خصوص هکرهای این لوازم به شما هشدار نخواهد داد و البته نمی توان آنها را سرزنش کرد چون به فکر فروش محصول شان هستند.

     برای بسیاری از والدین خرید برای فرزندشان کاری لذت بخش به حساب می آید. حال با اتفاقی که برای بیش از 5 میلیون کاربر افتاده است آیا باز هم جرات دارید بر روی گزینه دانلود کلیک کنید؟

این موقعیتی بسیار حساس است. حال چه می توان کرد؟

     متاسفانه ما همچنان در تلاش هستیم تا از اتصال بیشتر کاربران به این اتفاق جلوگیری کنیم. این واقعیتی در دنیای سایبری است که توسط مجرمین شکل گرفته است. "دیوید ام" یکی از اعضای تیم امنیتی کسپرسکی می گوید: "ما در جهانی از اتصالات زندگی می کنیم و این بدین معنی است که حتی اسباب بازی ساده ای می تواند وسیله ای خطرناک در دست مجرمین سایبری شود. این واقعا مهم است که والدین بدانند که غیر از جنبه های سرگرم کننده این وسائل، چه بازتابهای منفی و گسترده ای برای خود و کودکانشان در بر داشته باشد."

حال چگونه می توان کودکان را در امنیت نگاه داشت؟ ما در اینجا 4 نکته آموزنده آورده ایم:

  1. برای کودکان یک گارد در نظر بگیرید. هنگامیکه در این جور مواقع افشای اطلاعات صورت می گیرد عملکرد والدین با یکدیگر متفاوت خواهد بود. پس باید تحقیقات و دانش خود را در اینگونه مسائل بالا ببرید تا کودکانتان در معرض کمتری از این خطرات قرار گیرند.
  2. هیچگاه از داده های حقیقی استفاده نکنید. آیا می دانید چرا فروشندگان خدمات اینترنتی برای ثبت خرید مشخصات و نام کاربری شما را می خواهند؟ آنها معمولا به شما می گویند این سوالات به منظور افزایش تجربه کمپانی تولید کننده می باشد که در نهایت این داده ها در سایتها جمع آوری می شود و سپس با فروش یا هک این داده ها توسط یک شخص ثالث  در محیط مجازی تمامی اطلاعات به بیرون درز می کند. پس قبل از دادن اینگونه اطلاعات به فروشندگان بیشتر فکر کنید.
  3. بر روی عکسهای لو رفته نمی توان قیمت گذاری کرد. هکرها می گویند در عکسها هزاران کلمه نهفته وجود دارد. هیچکس حق ندارد به عکس فرزند شما بدون اجازه تان نگاه کند.
  4. هوشمندی به تنهایی امنیت نمی آورد. ما در عصری زندگی می کنیم که حتی یخچالهای خانگی قدرت اتصال به اینترنت را دارند. با این حال شرکتهای تولید کننده اینگونه محصولات حداقل انرژی فکر خود را برای امنیت این دستگاهها قرار می دهند و بیشترین وقت را برای سوددهی می گذارند. اگر این مطلب را باور ندارید می توانید مقاله "هک مونیتور کودک" را مطالعه کنید.

 

در پایان باید بگوییم که شما هم اکنون یکی از متحدان ما بر علیه جرایم اینترنتی به شمار می روید. هر چه مطالب کمتری به اشتراک بگذارید مطالب کمتری هم از شما به بیرون درز پیدا خواهد کرد. ما مانند همیشه با افتخار در کنار شما حضور خواهیم داشت تا علاوه بر کمک در زمینه های مختلف شما را در جریان مطالب روز IT قرار دهیم. شما همچنان می توانید ما را از طریق فیسبوک و توییتر هم دنبال کنید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.