نظارت روی داده‌های فیسبوک با قابلیت Off-Facebook Activity

02 اسفند 1399 نظارت روی داده‌های فیسبوک با قابلیت Off-Facebook Activity

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ در این که فیسبوک داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کند شکی نیست. ضمناً این شرکت از اطلاعاتِ سایت‌ها و اپ‌های متعدد برای جمع‌آوری پرونده‌های شخصی خود استفاده می‌کند. و گرچه تصمیم بر سر اینکه چیزی را در فیسبوک پست کنید (یا نه) به خودتان بستگی دارد اما سرویس‌های طرف‌سوم معمولاً در مورد اینکه قرار است چه اطلاعاتی را (به چه کسی) انتقال دهند چیزی به شما نخواهند گفت. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور با استفاده از قابلیت Off-Facebook Activity می‌توانید نظارت بیشتری روی داده‌های خود داشته باشید.

قابلیت Off-Facebook Activity

چندی پیش فیسبوک قابلیت مشاهده و مدیریت اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی طرف‌سوم‌ها را به کاربران خود ارائه داد. این قابلیت در تنظیمات حریم‌خصوصی فیسبوک Off-Facebook Activity نام دارد:

  • روی مثلث (نسخه وبی) یا آیکون منو (اپ موبایل) در گوشه بالا سمت راست نمایشگر کلیک کرده یا ضربه بزنید و Settings & Privacy را انتخاب نمایید.
  • Settings را باز کنید.
  • به Your Facebook Information بروید.
  • روی گزینه Off-Facebook Activity کلیک کنید.

گرچه نمی‌توانید جمع‌آوری داده را ممنوع کنید اما می‌توانید دست‌کم با بالا و پایین کردن Off-Facebook Activity بدانید چه کسانی اطلاعات شما را به حراج گذاشته‌اند!

چه کسی راپورت فعالیت شما را به فیسبوک می‌دهد؟

سایت‌ها و اپ‌ها ابزارهای رسانه اجتماعی مختلفی را بکار می‌بندند؛ از دکمه‌ی Sign in with Facebook گرفته تا ابزارهای تحلیلی. همه‌ اینها هم برای اشتراک‌گذاری اطلاعات شما با فیسبوک است. در این صفحه با برخی از این ارائه‌دهندگان آشنا خواهید شد. به منظور باز کردن فهرست کامل، روی Manage Your Off-Facebook Activity کلیک کرده و یا ضربه بزنید. در این بخش باید پسورد خود را وارد نمایید. حجم جمع‌آوری داده‌ای که متوجهش خواهید شد شما را دیوانه خواهد کرد: شرکای فیسبوک عبارتند از پورتال‌های جدید، اپ‌های بانکداری و بسیاری دیگر. فهرست سایت‌هایی را خواهید دید که حتی یادتان هم نمی‌آید روزی بدان‌ها سر زده باشید زیرا فقط شاید یک سرچ ساده بوده که تصادفی دستتان رویش خورده و کلیک کرده‌اید.

سایت‌ها و اپ‌ها چه داده‌هایی را به فیسبوک منتقل می‌کنند؟

Off-Facebook Activityعمدتاً شامل اطلاعاتی در خصوص تعاملاتتان با سایر سرویس‌ها می‌شود. برای مثال یک سایت رسانه‌ای به این شبکه اجتماعی راپورت می‌دهد که شما آخرین اخبار را مطالعه کرده‌اید و یک فروشگاه آنلاین نیز راپورت خواهد داد که شما فلان محصول را دیده یا خریداری کرده‌اید. تنظیمات فیسبوک تنها آن تعداد از اقدامات را نشان می‌دهد که منبعی خاص آن را به اشتراک گذاشته باشد؛ اما شما می‌توانید آرشیوی با کل جزئیات را دانلود نمایید.

  • به Settings → Your Facebook Information → Off-Facebook Activity → Manage Your Off-Facebook Activity رفته،
  • روی صفحه‌ای که اپ‌های «گزارشگر[1]» را فهرست کرده گزینه Download Your Information را انتخاب کنید (در اپ موبایل، ابتدا روی آیکون گوشه بالا سمت راست صفحه کلیک کنید).
  • در صورت لزوم، انتخاب کنید چه داده‌هایی و برای چه دوره زمانی قرار است دانلود شود. به طور پیش‌فرض فیسبوک آرشیوی را درست می‌کند از کل اطلاعات مربوط به شما- شامل پست‌ها، فعالیت‌تان روی این شبکه اجتماعی و موارد دیگر. اگر تنها علاقمندی‌تان داده‌های طرف‌سوم‌هاست تیک همه کادرها غیر از آن‌هایی که مخصوص Ads و Businesses هستند بردارید.
  • روی گزینه Create File بزنید.

این بایگانی ممکن از چند دقیقه تا چندین روز به طول بیانجامد. درخواست ساده برای اطلاعات Off-Facebook Activity به احتمال خیلی زیاد زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. فیسبوک خاطرنشان می‌کند که بیش از آنچه مشاهده می‌کنید داده دریافت کمی کند. با این حال، این داده‌ها خود گویای ماجرا هستند. افزون بر این، شما می‌توانید بر علیه سرویسی که متوجه شدید اطلاعات حساس شما را به فیسبوک انتقال داده شکایتی تنظیم کنید.

  • به Settings → Your Facebook Information → Off-Facebook Activity → Manage Your Off-Facebook Activity رفته،
  • در فهرست سایت‌ها و اپ‌ها روی نام سرویس کلیک کرده و یا ضربه بزنید.
  • روی گزینه Give feedback about this activity کلیک کنید.
  • دلیل شکایت خود را نیز انتخاب نمایید.

چطور داده‌ها را از روی اکانت خود پاک کنیم؟

فیسبوک به شما اجازه می‌دهد پروفایل داده‌ی خود را که تا پیش از این در مورد شما جمع شده است پاک نمایید. به منظور جلوگیری از فعالیت آنلاین قدیم خود که شاید روی آنچه در تبلیغات می‌بینید تأثیر گذاشته است به to Settings → Your Facebook Information → Off-Facebook Activity رفته و Clear History را بزنید.

چطور نگذاریم سایت‌ها به فیسبوک اطلاعاتی از ما بدهند؟

شما نمی‌توانید فیسبوک و سرویس‌های طرف‌سوم را مجبور به قطع کامل ارتباطات کنید؛ سایت‌ها و اپ‌ها همیشه راپورت یک سری اطلاعاتِ شما را به شبکه‌های اجتماعی خواهند داد. برخی از سایت‌ها به دلیل انتقال حجم بالایی از داده‌ها مچشان گرفته شده و در نتیجه این اقدام رویکرد خود را تغییر دادند؛ اما این حقیقت هیچ ارتباطی با تنظیمات فیسبوک ندارد. برای نظارت داشتن بر امور، این شبکه اجتماعی را طوری تنظیم کنید تا اطلاعاتِ فعالیت‌هایتان با سرویس‌های طرف‌سوم ارتباطی پیدا نکند. می‌شود این کار را برای سایت‌ها و اپ‌ها به طور جداگانه انجام داد و یا به صورت یکجا. برای آنکه کاری کنیم فیسبوک دیگر از فلان سایت داده‌ای به پرونده‌های خود اضافه نکند: به Settings → Your Facebook Information → Off-Facebook Activity → Manage Your Off-Facebook Activity رفته؛ روی نام سایت در فهرست کلیک کرده و در پنجره‌ای که باز می‌شود Turn off future activity from (نام وبسایت) را انتخاب نمایید. و حالا دکمه‌ی Turn Off را بزنید. ظرف دور روز فیسبوک دیگر بر اساس اطلاعاتی از آن منبع برایتان تبلیغات نخواهد فرستاد. البته در چنین موقعیتی شما نخواهید توانست از دکمه‌ی Sign in with Facebook روی این سایت استفاده کنید (مگر آنکه تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید). همچنین می‌توانید همه ارسال داده‌های سایت‌ها و اپ‌ها را ممنوع کنید- فقط خود را برای خارج شدن فوری از همه سرویس‌هایی که با فیسبوک بدان‌ها لاگین می‌شدید آماده کنید!

برای آنکه نگذارید فیسبوک بر اساس سایت‌ها و اپ‌هایی که استفاده می‌کنید به شما تبلیغات هدف‌دار بدهد:

  • روی صفحه Manage Your Off-Facebook Activity -شامل فهرستی از سرویس‌هایی که اطلاعات شما را با فیسبوک به اشتراک گذاشته‌اند- روی Manage Future Activity ضربه بزنید. در نسخه‌ی وبی این آیتم در سمت راست صفحه است و در اپ موبایل می‌توانید آن را در منوی سه‌نقطه‌ای پیدا نمایید.

o       روی Manage Future Activity کلیک کرده،

o       گزینه Future Off-Facebook Activity را غیرفعال کنید.

o       گزینه Turn Off را بزنید.

تمام شد! اکنون این شبکه اجتماعی دیگر نخواهد توانست باران تبلیغات هدف‌دار بر سر شما بریزد. ضمناً اگر از پیش امنیت و حریم خصوصی (و نیز نوتیفیکیشن‌های) اکانت فیسبوک خود را تنظیم نکرده‌اید سریعاً اقدام نمایید.

 

 

[1] آن اپ‌هایی که راپورت اطلاعات شما را به فیسبوک می‌دهند

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.