اگر گوشی خود را به همراه اپ احرازگر گم کردیم باید چه کار کنیم؟

29 شهریور 1400 اگر گوشی خود را به همراه اپ احرازگر گم کردیم باید چه کار کنیم؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ مهم است که با احراز هویت دو عاملی اکانت‌های خود را محافظت کنیم: اگر پسورد شما نشت شود (که خیلی هم شایع است) فناوری 2FA (احراز هویت دوعاملی) از اکانت‌های شما در برابر هک جلوگیری می‌کند. یکی از راحت‌ترین متودهای 2FA استفاده از اپی است که کدهای یکبار مصرف تولید می‌کند؛ برای مثال Google Authenticator. اما اگر گوشی شما به همراه چنین اپی گم شود، سرقت گردد و یا خراب شود چه؟ در چنین صورتی چندین روش وجود دارد که بتوانید خود را نجات دهید. با ما همراه بمانید.

بازیابی احرازگر بدون دسترسی به اسمارت‌فونتان

اگر دیگر به اسمارت‌فونی که رویش اپ احرازگر نصب است دسترسی ندارید گام‌های بعدی‌تان به این بستگی دارد که آیا هنوز به اکانتی که برای لاگین شدن به دستگاه دیگر نیاز دارید لاگین هستید یا نه.

بازیابی احرازگر در صورتیکه روی دستگاهی دیگر در اکانت لاگین شدید

اگر هنوز روی دستگاهی دیگر در اکانت لاگین هستید شانس آورده‌اید. تنظیمات اکانت خود را باز کرده و احرازگر را ریست کنید- بدین‌معنا که آن را به اپ روی گوشی جدید خود لینک کنید. آیتمی که نیاز دارید معمولاً جایی روی تب Security است. برای مثال این آپشن با اکانت‌های گوگل کار می‌کند؛ اگر حتی به یکی از اپ‌های این شرکت هم لاگین کرده باشید (مانند یوتیوب). برخی (اما نه همه) سرویس‌ها حتی کلید مخفی یا کد کیو آر احرازگر را نیز در تنظیمات نمایش می‌دهند. متأسفانه این متود همیشه عمل کارا نخواهد بود. مشکل این است که همه سرویس‌ها در نسخه وبی مانند نسخه‌های موبایل از یک تنظیمات مشترک استفاده نمی‌کنند. آپشنی که نیاز دارید شاید روی دستگاهی که لاگین هستید کار نکند.

بازیابی احرازگر بدون دسترسی به اکانت‌تان

اگر جای دیگر لاگین نشدید و گوشی‌تان هم از قضا به همراه احرازگر گم شده است، ریست فکتوری کردید و یا اصلاً سرقت شده (اساساً اگر دیگر بدان دسترسی‌ای ندارید) و یا اگر متود فوق برای ریکاور کردن احراگز شما چاره‌ساز نبود نخواهید توانست احرازگر خود را احیا کنید. اکنون می‌توانید دسترسی به اکانت خود را ریستور کنید. اگر اکانتی با یک سرویس عمومی بزرگ (مانند گوگل، فیسبوک یا اینستاگرام) وجود دارد و اکانت‌تان هم به ایمیل یا شماره تلفن‌تان وصل است می‌توانید براحتی با استفاده از یک متود احراز جایگزین دسترسی خود را باز گردانید. برای انجام این کار پروسه لاگین اکانت را با وارد کردن نام کاربری و پسورد شروع کنید و وقتی نیاز بود کد یکبار مصرف را از اپ احرازگر وارد کنید به دنبال لینک Try another way یا چیزی مشابه با این باشید. راحت‌ترین گزینه را انتخاب کنید؛ بیشتر سرویس‌ها می‌تواند به صورت متنی، تماس صوتی یا ایمیل کد را ارسال کنند. سپس منتظر باشید تا کد بیاید. نباید خیلی زمان ببرد و بزودی قادر خواهید بود به اکانت خود لاگین کنید.

اگر از دست دادن احرازگر دسترسی اکانت‌تان را مسدود کرد؛ برای مثال با یک شرکت یا سرویس عمومی کوچکی که برای ریستور کردن دسترسی از رویه خودکاری پیروی نمی‌کند با ادمین محلی تماس گرفته و یا با سرویس پشتیبانی ارتباط بگیرید و مراتب را گزارش دهید. بیشتر نیاز خواهید داشت ثابت کنید که صاحب اصلی اکانت هستید. وقتی در نهایت موفق شدید به اکانت خود لاگین کند، احرازگر را به اپ روی اسمارت‌فون جدید خود لینک داده و همچنین برای اینکه قرار نباشد بار بعد که خدای ناکرده گوشی خود را به همراه اپ احرازگرش از دست دادید همه‌چیز را از اول تکرار کنید، یک بک‌آپ از اطلاعات خود بگیرید.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.