آیا شبکه اجتماعی Poparazzi تهدیدی برای حریم خصوصی به حساب می‌آید؟

13 شهریور 1401 آیا شبکه اجتماعی Poparazzi تهدیدی برای حریم خصوصی به حساب می‌آید؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع‌کننده‌ی محصولات کسپرسکی در ایران)؛ در جهانی که اکنون از شبکه‌های اجتماعی غرقاب شده است، سرویس‌های جدید باید برای توجه کاربر همه تلاششان را بکنند و دست به اختراع بزنند.. از این روست که سازندگان پلت‌فرم‌های جدید گاهاً قابلیت‌های پایه مانند حریم خصوصی و امنیت را فراموش می‌کنند. نمونه بارزش آن شکست امنیتی بزرگ که بهار 2021 برای شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اتفاق افتاد. شبکه اجتماعی Poparazzi که این مقاله بدان اختصاص داده شده است چند ماه بعد از کلاب‌هاوس ظهور کرد و همچنان کاربران مجذوبش هستند. اولین روز لانچ، Poparazzi در جدول اپ استور آمریکا صدرنشین شد و در طول سال گذشته بیش از 5 میلیون بار دانلوده شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکلات حریم خصوصی این شبکه اجتماعی بپردازیم. با ما همراه بمانید. 

ساز و کار Poparazzi

قابلیت اصلی Poparazzi این است که نمی‌گذارد از خود عکس و ویدیو پست کنید. در عوض، کاربران از بقیه افراد پست می‌گذارند که به این حرکت هم می‌گویند «پاپ کردن». یک اکانت کاربری Poparazzi دو بخش دارد: اولی عکس‌ها و ویدیوهایی است از شما که کسانی دیگر پست کرده‌اند و دومی شات‌هایی که خودتان در سایر پروفایل‌های کاربری آپلود کرده‌اید (این بخش تنها توسط خودتان قابل رؤیت است). در عین حال، پاپ‌ها حتماً هم نیاز نیست عکس و ویدیوی واقعی باشند؛ آن‌ها می‌توانند میم باشند یا برای مثال عکس گربه مورد علاقه‌تان در اینترنت. آنچه این پلت‌فرم را از بقیه سرویس‌ها متمایز می‌سازد این است که هیچ کاربری نمی‌تواند شماره تلفن واقعی مشترکین و اشتراک‌هایشان را بداند و داشته باشند. در عوض، تعداد کل Poparazzi–یعنی آن‌هایی که شما را پاپ کردند و نیز تعداد خود پاپ‌ها- توسط این پلت‌فرم فهرست می‌شود. فقط کاربرانی که دنبال می‌کنید می‌توانند آزادانه پاپ‌ها را در پروفایل شما آپلود کنند. در عین حال برای انجام این کار آن‌ها خود لازم نیست شما را فالو داشته باشند.

Poparazzi به چه مجوزهایی نیاز دارد؟

Poparazzi بعنوان شبکه اجتماعی است که ظاهراً بی‌ادعاست زیادی مجوز می‌خواهد. در طول ثبت‌نام، این اپ فوراً درخواست کلی مجوز می‌کند: دسترسی به دوربین، کانتکت‌ها، نوتیفیکیشن‌ها و همه عکس‌های روی دستگاه. و همه اینها هم اجباری است! اگر فرضاً به برخی عکس‌ها دسترسی دهید یا برخی مجوزها را بعداً لغو کنید نخواهید توانست دوستان خود را اضافه کره یا پست پاپ کنید.

نحوه‌ی آنبلاک کردن پروفایل Poparazzi

پس از اعطای تمام دسترسی‌های مورد نیاز به سرویس، به صفحه ای با پیام «Profile blocked» هدایت می‌شوید. توسعه دهندگان توضیح می‌دهند که برای رفع بلاکی پروفایل، شخصی باید یک پاپ در صفحه شما پست کند. قبل از آن، به نظر می‌رسد که نمی‌توانید به طور کامل از برنامه استفاده کنید: مشاهده پروفایل‌تان، ارسال پست‌ها، مشاهده سایر اکانت‌ها و غیره همگی تا اینجای کار مسدود هستند. بلافاصله از شما خواسته می‌شود که سه نفر را از لیست مخاطبین خود به عنوان دوست اضافه کنید تا (بلکه) یکی از آنها شما را باز کند و پروفایل فعال شود. اگر هیچ یک از دوستان شما هنوز از Poparazzi استفاده نمی‌کند، برنامه به شما امکان می‌دهد لینک دعوت برای آنها ارسال کنید.

در واقع، همانطور که آزمایشات ما نشان داد، فقط یک فالوور در پروفایل شما لازم است تا آن را فعال کند. با این ارتباط‌گیری، همه گزینه‌های حساب خود را باز می‌کنید: مشاهده صفحات دیگران، نظر دادن، ارسال پاپ. بنابراین، همانطور که مشخص است، شما برای رفع بلاکی پروفایل نیاز ندارید کسی پاپ‌تان کند.

اگر پاپی را دوست نداشته باشید چه؟

در این بخش کار چندانی از شما ساخته نیست. محتوای پروفایل به طور پیش فرض برای همه کاربران شبکه اجتماعی باز است. شما نمی‌توانید حساب خود را از مهمانان تصادفی پنهان کنید - به سادگی چنین گزینه‌ای در تنظیمات حریم خصوصی وجود ندارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به صورت دستی پاپ‌های ناخواسته را از پروفایل خود حذف کنید، نگذارید یک سری افراد شما را پاپ کنند یا کاربران را به لیست deny  اضافه کنید. اگر کاربر را از ارسال عکس در پروفایل خود منع کنید، در بین فالوورهای شما باقی می‌ماند و می‌تواند فید شما را مشاهده کند. با این حال، اگر فهرست رد شود، کاربر از فهرست دنبال‌کنندگان شما حذف شده نمی‌تواند شما را پاپ یا پاپ‌های شما را مشاهده کند.

چطور نگذاریم دوستان، عکس‌هایی از ما را پست کنند؟

به‌طور پیش‌فرض، هرکسی که فالو می‌کنید می‌تواند مطالبی از شما پست کند. آنها برای انجام این کار به رضایت شما نیاز ندارند. تنها پس از ورود به پروفایل خود، آنچه را که پست شده است خواهید دید. و این می‌تواند یک ساعت یا حتی یک هفته پس از آپلود پاپ باشد. اگر نمی‌خواهید پاپ خاصی در صفحه شما پخش شود، می‌توانید آن را حذف کنید. برای این کار روی آن کلیک کرده و سپس روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالا زده و بعد از آن گزینه Delete را انتخاب کنید.

 

دو راه برای بلاک کردن یک دوست از ارسال پست‌های باز شده در پروفایل شما وجود دارد: یا آنفالو کردن آنها یا ریسترکیت کردنشان. به یاد داشته باشید، حتی پس از انجام این کار، فالوورهای شما (و همه کاربران این پلت‌فرم به غیر از کسانی که در لیست انکار شما هستند ذخیره کنید) همچنان می توانند فید شما را مشاهده کنند. برای آنفالو یک کاربر، به پروفایل او بروید و روی فالو کلیک کنید. اگر می‌خواهید چند دوست را به یکباره آنفالو کنید، در تب پروفایل خود، روی آیکون چرخ‌دنده در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید، به تنظیمات حریم خصوصی بروید و روی ضربدر کنار نام مستعار کاربر کلیک کنید. قابل توجه است که به غیر از لیست فالوورهای شما، این بخش اصلاً حاوی چیزی نیست.

چنانچه تمایل دارید کاربری را همچنان فالو داشته باشید اما آن‌ها را از آپلود کردن پاپ‌ها در پروفایل خود منع کنی به اکانت‌شان رفته روی آیکون سه نقطه در گوشه بالا سمت راست صفحه زده و گزینه Remove Poparazzi را انتخاب کنید.

آیا آن کسانی که فالووشان ندارم می‌توانند من را پاپ کنند؟

توسعه‌دهندگان Poparazzi ادعا می‌کنند که اگر فردی را فالو نکنید، او نمی‌تواند بدون تأیید شما در فیدتان پست بگذارد. اگر چنین شخصی سعی کند پاپ پست کند، آن پاپ براحتی منتشر نخواهد شد. اگر نویسنده پاپ‌های منتشر نشده را به عنوان دوست اضافه کنید، تمام عکس‌هایی که او می خواسته پست کنند بلافاصله در پروفایل شما نشان داده می‌شوند. راه دیگر برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای این است که روی آیکون سه نقطه در گوشه سمت راست بالای پروفایل فرد کلیک نموده و گزینه Approve Poparazzi را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این دکمه اساساً قابلیت فالو کپی می‌شود.

در طول آزمایش متوجه شدیم که نمی‌توانید پاپ‌های آپلود شده توسط یک پاپراتزی جدید را قبل از افزودن آنها به عنوان دوست مشاهده کنید - آنها فقط برای نویسنده‌شان قابل مشاهده هستند. اینطور که پیداست نوتیفیکیشن‌هایی درباره اکانت‌های ناآشنا دریافت نمی‌شود. بنابراین، معلوم می‌شود که افزودن یک فالوور جدید مشکلی است که فعلاً راه حلی برایش نیست زیرا هرگز نمی‌دانید که در نتیجه در پروفایل شما چه پاپ‌هایی ظاهر می‌شود.

نحوه بلاک کردن کاربران در Poparazzi

محدود کردن کامل دسترسی کاربر به صفحه شما فقط با بلاک امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، در پروفایل آنها، روی آیکون سه نقطه در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و Block را انتخاب کنید.

در همان بخش، اگر فکر می‌کنید کاربر قوانین سرویس را نقض کرده است، می‌توانید به توسعه‌دهندگان گزارش دهید (اصطلاحاً ریپورت کنید): برای مثال، با پست کردن محتوای مستهجن یا افشای اطلاعات شخصی دیگران (اگرچه توسعه‌دهندگان توضیح نمی‌دهند چنین داده‌هایی چه چیزی تلقی می‌شوند). برای انجام این کار، روی Report کلیک کنید و مشکل را شرح دهید. توسعه دهندگان اعلام می‌کنند که در برابر متخلفان اقدام خواهند کرد.

نحوه حذف اکانت Poparazzi

پاسخ این سوال را در قسمت FAQ در سایت Poparazzi  یافتیم. لینکی به یک صفحه بدون زواید داده می‌شود که در آن از شما خواسته می‌شود شماره تلفنی را که برای ثبت نام Poparazzi استفاده کرده‌اید، در قسمت زیر پیام توسعه‌دهندگان وارد کنید. برای انجام این کار، روی Delete My Account Including Photos I've Taken & Photos Of Me کلیک کنید.

حتی مهم نیست که قبل از ارسال برنامه از حساب خود خارج شده اید یا نه - در هر صورت پروفایل شما حذف می‌شود. با این حال، اگر فید خود را در حالی باز کنید که درخواست شما هنوز معلق است، لغو خواهد شد. توسعه‌دهندگان نمی‌گویند پردازش چنین درخواست‌هایی چقدر طول می‌کشد، اما طی آزمایشی که انجام دادیم اکانت آزمایشی ما ظرف چند دقیقه حذف شد.

خطرات کاربری

مشکل اصلی حریم خصوصی Poparazzi این است که نمی‌توانید به طور کامل کنترل کنید که دوستان، خانواده و همکاران کدام عکس ها و ویدیوهای شما را ببینند. کاربران مجموعه بسیار محدودی از ابزارها برای کنترل اینکه چه کسی دقیقاً می‌تواند از آنها در صفحه خود پست کند، دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که بخش بزرگی از پایگاه کاربران این شبکه اجتماعی را نوجوانان تشکیل می‌دهند، که ممکن است هنوز متوجه نشده باشند که یک پاپ نادرست از یک مهمانی، سال‌ها بعد می‌تواند به حرفه‌شان لطمه بزند.  یکی دیگر از مشکلات احتمالی کاربران Poparazzi ، داکس کردن است. عکس‌ها، به‌ویژه عکس‌هایی که به‌صورت غیرقابل کنترل ارسال می‌شوند، می‌توانند نه تنها یک چهره، بلکه انبوهی از اطلاعات دیگر را نیز نشان دهند: آن فرد با چه کسی بوده، کجا می‌رود، و دوست دارد چه کار کند. همه اینها می‌تواند توسط یک داکسر ماهر به عنوان حربه مورد استفاده قرار گیرد.

راهکارهای امنیتی

بخش حریم خصوصی Poparazzi حفره‌‌ای بسیار دارد.  بنابراین قبل از ثبت نام فکرهایتان را بکنید. اگر همچنان تصمیم به ساختن اکانت دارید، این چند توصیه امنیتی را جدی بگیرید:

  •         هنگام ثبت نام، از نام مستعار ساختگی و نه نام واقعی خود استفاده کنید. این کار ارتباط پروفایل شما با سایر داده‌های شخصی را برای غریبه‌ها سخت‌تر می‌کند.
  •         فقط کاربرانی را دنبال کنید که به آنها اعتماد دارید. آنها می‌توانند عکس ها و فیلم‌ها را در صفحه شما ارسال کنند. به یاد داشته باشید، برخی از خاطرات به فضای آنلاین تعلق ندارند!
  •         مرتباً پروفایل خود را بازنگری کرده و پاپ‌های ناخواسته را حذف کنید.
  •         اگر فرزند دارید و نگران او هستید، Kaspersky Safe Kids را نصب کنید. راهکار ما به شما امکان می‌دهد دسترسی فرزندتان به اپ‌ها و سایت‌های نامناسب - از جمله Poparazzi -را کنترل کنید.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکی نام دارد.