تهدیداتی جدید در برابر رشد کودکان

16 فروردین 1395 تهدیداتی جدید در برابر رشد کودکان

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛زمانی که مدرسه می رفتم یکی از دوستانم رایانه خرید و پس از آن برنامه جالب AOLرا دریافت کرد و باعث شد منزلش تبدیل به محل مناسبی برای ما شود. ما می توانستیم مطالب تصادفی را مطالعه کنیم و منتظر بارگذاری آهسته عکسها شویم. اینها اتفاقاتی بود که در زمانی نه چندان دور در اواسط دهه 90 میلادی رخ داده بود.

      پس از آن تکنولوژی مسیری طولانی طی کرد تا اطلاعات ما کمتر از یک ثانیه در کف دستمان قرار بگیرد. گوشی موبایلی که در جیب من قرار دارد بدون شک بسیار قدرتمند تر از لشکر کامپیوترهایی است که در زمان کودکی نمونه آن را برای سرگرمی استفاده می کردیم.

     در حالیکه یادآوری روزهای خوب گذشته همیشه برایم سرگرم کننده است، اما در حال حاضر در برابر تکنولوژی با نگاه متفاوتی روبرو هستم. تکنولوژیی که کودکان امروزه با آن رشد می کنند حتی از تصورات جورج لوکاس و اورسن ولز هم فراتر است. این مشکل در حال حاضر گریبانگیر والدین است که کتاب برای رشد کودکان این دوران ظاهرا قابل استفاده نمی باشد.

      مطمئنا نسل والدین ما می توانند راهنمایی هایی در این جهت داشته باشند، اما تا وقتی فیسبوک و صفحه نمایش وجود دارند راهنمایی های آنان بر اساس تجارب شان فقط جنبه یک نظر را خواهد داشت.

 

حال ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

 

      چند هفته پیش، با Lance Spitzner از موسسه SANS جلسه داشتم. در طول بحث او از چالش بزرگی که والدین امروزه در برابر فرزندانشان قرار دارند سخن گفت که والدین در این شرایط به فکر محافظت از احساسات کودکان هستند تا داده های آنها. خوانندگان مقالات کسپرسکی می دانند که ما همه چیز را در ارتباط با حفظ حریم خصوصی و حفاظت داده ها برای والدین شرح داده ایم. همه ما هم می دانیم که احساسات گاهی اوقات می تواند تعاملات را به انحراف کشیده و واکنش هایی از این دست در زمان رشد کودکان به همراه داشته باشد.

 

3 تهدید اصلی

      Spitzner مشخص کرد که 3 تهدید عمده و اصلی در زمان رشد کودکان جهان امروز وجود دارد.

غریبه ها: شامل بیماران روانی جنسی، فریبکاران جنسی، کلاهبرداران.

دوستان: شامل مزاحمین سایبری، شوخی ها، فریبکاران جنسی که در این دسته کمتر قرار می گیرند.

خود کاربر: اشتراک گذاری بی رویه، ارسال محتوای مطالب جنسی، آزار و اذیت سایبری، دانلود و به اشتراک گذاری مطالب با محتوای غیر قانونی.

 

حال چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

     جالب این است که بحث در این موارد با والدین با شگفتی همراه خواهد بود که پدر و مادر در این موقعیت چه کاری انجام می دهند و یا والدین خود پدر و مادرها برای برقراری ارتباط چه کاری می کردند.

      در حال حاضر باید از ارتباطات استفاده کرد البته منظور از ارتباطات ارسال یک توییت به فرزندان یا پست گذاشتن بر روی دیوار فیسبوک کودک ارتباط محسوب نمی شود. منظور صحبت کردن است. تلفن خود را بر روی زمین قرار دهید و به کودکتان هم بگوئید همین کار را انجام دهد. می دانم که این کار برای هر دو شما سخت می باشد اما ارزشش را دارد.

      در واقع صحبت کردن مانند یک مربی به بچه ها یاد می دهد که در روابط اجتماعی درست و غلط را از هم تشخیص بدهند. شما باید احساس راحتی را در فرزندان زمانی که برای صحبت کردن به سمت شما می آیند فراهم کنید.

     ممکن است که شما هم در زمان جوانی تجاربی مانند Napster در وب داشته باشید، که منطقی است فرزند شما هم تجربه مشابهی بدست آورده باشد. اگر شما منابع اطلاعاتی درستی در مورد فضای سایبری داشته باشید احساس خوبی را در طی بحث به فرزندان انتقال خواهید داد و می توانید جلوگیری از مزاحمت های سایبری و انجام دادن کارهای صحیح را آموزش دهید.

 

نکاتی برای رشد

    با آنها به طور منظم صحبت کنید. این صحبتها نباید پیرامون پرنده ها و زنبورها باشد که البته موضوعاتی از این دست یک بار مطرح شوند کافی است. والدین بهتر است به طور منظم با فرزندان خود در مورد فناوری صحبت کنند. حتی اگر مجبور بودید که بازی رایانه ای را با آنها انجام دهید یا حساب کاربری در Snapchat،Tumblr یا فیسبوک برایشان باز کنید، این کارها را انجام دهید.

     با نشان دادن اعتماد به فرزندان چیزی فراتر از اعتماد متقابل بدست خواهید آورد. شما همچنین می توانید آنها را ترغیب کنید تا دیده ها و شنیده های شما را در وبلاگ کسپرسکی و یا Threatpost در رابطه با تهدیدات سایبری و یا نقضهای امنیتی فرا بگیرند.

     مرز تعیین کنید. زمانیکه چنین بحثی با کودکان داشتید مطمئن شوید که آنها می دانند چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی نیست. همچنین آنها را از عواقب رفتن به جاهایی که نمی شناسند بخصوص استفاده از تکنولوژی آگاه کنید.

     منابع خود را در اختیار کودکان قرار دهید. همانطور که قبلا ذکر شد والدین هم همراه فرزندان وارد عصر تکنولوژی شده اند. همه ما انسانها در حال یادگیری هستیم و ممکن است در مسیر خود اشتباه هم داشته باشیم. چرا ما از منابعی که شرکتها یا موسسات در این راه ارائه می دهند استفاده نکنیم؟ همچنین به یاد داشته باشید که همه روشهای تربیت فرزند را نمی دانند، پس بهترین این راهها را که برای خانواده تان مناسب هستند را انتخاب کنید.

     چنانچه در موقعیتی قرار گرفتید که خارج از کنترل شما است و اگر این موقعیت با مزاحمت های سایبری یا سؤاستفاده جنسی از کودکان همراه است به یاد داشته باشید که برای اجرای قانون می توانید از پلیس محله خود درخواست کمک کنید.

      به طور کلی عملکرد این روش درست مانند عملکرد والدین ما زمانی که کودک بودیم است. مطمئنا زمین بازی هم اکنون تغییر کرده است اما نگرانی های والدین همچنان به قوت خود باقی است. والدین بهترین ها را برای کودکانشان می خواهند. هم اکنون در مسیر تکنولوژی Kaspersky Safe Kids به والدین اجازه می دهد سطح متوسطی از حفاظت در برابر محتوای نامناسب سایتها یا حتی دزدیده شدن گوشی موبایل فرزندان داشته باشند.

 

 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.