هر اطلاعاتی که در گوشی هوشمند دارید ممکن است در دادگاه علیه شما استفاده شود

27 اردیبهشت 1395 هر اطلاعاتی که در گوشی هوشمند دارید ممکن است در دادگاه علیه شما استفاده شود

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ یک نور شدید بر روی چشمانم بود ودر همین هنگام سوالی در مورد مرگ و زندگی از من پرسیده شد: "شما در روز پنجم ماه گذشته بین ساعات 10 تا 11:30 شب چه کاری انجام می دادید؟"

     سناریویی که در بالا خواندید بازجوئی در داستانهای پلیسی است. در اعتراف نامه ها همه چیز به درستی بیان می شود اما مردم در زندگی واقعی گاهی اوقات بسیاری از جزئیات را فراموش می کنند. اما گوشی های هوشمند همه چیز را با ذکر زمان به خاطر دارد.

     کارشناسان نام جالبی را برای دستگاه های تلفن همراه انتخاب کرده اند: "معدن طلای عدالت". امیدوارم که این اسم مستعار ارزش و امنیت واقعی گوشی را به شما برساند و  این در واقع پاسخی برای کسانی است که فکر می کنند گوشی های هوشمند چیزی فراتر از اسباب بازی نیستند. اسمارت فون ها تاریخ تماس ها، پیامکها، عکسها، فیلمها و سایتهای بازدید شده را بر حسب تفکیک زمان و موقعیت جغرافیایی در خود ذخیره می کنند. به همین دلیل FBI از اپل خواست تا آیفون  San Bernardino را پس از حادثه تیراندازی هک کند.

     گوشی های هوشمند معمولا بیشترین داده ها را بر اساس ارتباط کاربران را در خود ذخیره می کنند. به عنوان مثال GPS محل دقیق تلفن همراه را از طریق برجهای مثلثی (cell tower triangulation) ردیابی می کند.

     گوشی های هوشمند یک بازجوی اتوماتیک هستند. اینها اسمارت فون ها دقیقا مانند یک بازرس قانونی عمل می کنند: از تمام اطلاعات نرم افزارها ، تاریخ تماسها، پیامکها و دیگر اطلاعات مفید یک کپی تهیه می کند.

      اپل به FBI نشان داد که برای حفاظت از گوشی هایش حاضر به انجام هر کاری نیست. اگر هدف از اجرای قانون هک یک گوشی است پس باید راه دیگری انتخاب شود.

     شایان ذکر است که رایانه ها اسمارت فون ها به طور پیش فرض یک سری از داده ها را در برخی دوره ها حذف خواهد کرد. این اطلاعات ممکن است در دادگاه توسط هکرها یا اشخاص عمومی علیه شما استفاده شود.

     Jonathan Zdziarski یک کارشناس مشهور امنیتی است که با بررسی آیفون دخترش به این نتیجه رسید که پیامها، اطلاعات جغرافیایی و غیره در گوشی حذف شده اند. Zdziarski گفت که این یغماگری اطلاعات کاربران صرفا می تواند برای سازمانهای اجرای قانون جالب باشد.

     این کارشناس می گوید این کار مانند عملکرد پزشکی قانونی است. اما آیا داده های جمع آوری شده سنخیتی با علم پزشکی قانونی دارد؟

     در همین حال مردم با یک راه علمی به مقابله با این نوع تجزیه و تحلیل پرداخته اند. برای مثال کارشناسان دانشگاه گلاسکو و آلابامای جنوبی در یک مقاله، روشهای ضد پزشکی قانونی تلفنهای همراه را ارائه داده اند. متخصصان یک سیانوژن اصلاح شده برای فریب نرم افزار پزشک قانونی منتشر کردند. از این طریق استخراج داده ها، نصب و راه اندازی ابزار پزشکی قانونی، تاخیر در استخراجها مسدود می شوند و ارائه اطلاعات اشتباه به نرم افزار تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی صورت می گیرد.

     برنامه هایی هم وجود دارند که به کاربران قول محافظت در برابر تحقیقات های عملیاتی را می دهند و از طرفی دیگر هم افراد کنجکاو را در برابر شما مسدود می کنند. توسعه دهندگان این برنامه ها ادعا می کنند که می توانند تاریخچه تماسها را ویرایش کرده و اطلاعات دستگاه را به طور کامل پاک کنند.

جرم  ابزار  مجازات

     در طول سه سال گذشته، آکادمی ازدواج و طلاق آمریکا اعلام کرد تعداد طلاق ها به دلیل شواهد دیجیتالی برگرفته از گوشی های هوشمند و دیگر دستگاههای بدون سیم رو به افزایش بوده است.

     James McLaren رئیس آکادمی ازدواج و طلاق آمریکا گفت: "در گذشته وقتی زوجها به یکدیگر مشکوک می شدند از یک محقق خصوصی برای جمع آوری اینگونه اطلاعات استفاده می کردند. اما امروزه بیشتر مردم راغب به استفاده از دستگاههای ردیابی بدون سیم هستند."

      گوشی های هوشمند تنها منبع شواهد به شمار نمی روند – ابزارهای دیگری هم وجود دارند که می توانند بسیاری از اطلاعات جالب از این دست را علیه مالکین خود داشته باشند. در سال 2015 یک زن از فلوریدا گزارش داد که در شب توسط یک فرد ناشناس مورد مزاحمت قرار گرفته است. اما ردیاب تناسب اندام با این خانم مخالف بود چون در این دستگاه ثبت شده بود که این شخص در هنگام خواب در اطراف خانه راه می رود و اتفاق در خواب برای وی افتاده است.

     پلیس پس از اینکه هیچ نشانه ای از وجود مزاحم در خانه پیدا نکرد این زن را به دلایل زیر متهم کرد: "گزارش غلط به سازمان اجرای قانون، هشدار برای امنیت عمومی و دستکاری شواهد برای واژگون کردن مبلمان منزل و قرار دادن یک چاقو در آن که برای صحنه سازی استفاده شد."

     کارشناسان و روزنامه نگاران هم نیز از شواهد دیجیتالی برای کارهای خود استفاده می کنند. آیا ضربان قلبتان به هنگام خروج همسر از منزل توسط دستگاه های تناسب اندام کنترل می شود؟ پس حتما همسر شما می خواهد شواهدی را برای طلاق علیه تان ارائه دهد.

     البته از طرفی دیگر این دستگاه های تناسب اندام برای فعالیتهای فیزیکی پس از یک آسیب بدنی و یا تصادفات جاده ای کاربرد داشته اند که استفاده از این دستگاهها بسیار کاهش یافته است.

     علاوه بر این گوشی های هوشمند هم برای حوادث جاده ای به کار می آیند. مجلس سنای نیویورک هم تصویب کرد که از دستگاههای تلفن همراه برای بررسی تصادفات رانندگی استفاده شود. آزمایش کنندگان تجهیزات جدیدی را برای این منظور ساخته و نام Textalyzer را برای آن انتخاب کرده اند.

      این دستگاهها توسط شرکت Cellebrite تولید و توسعه یافته اند. این شرکت وعده داده است که Textalyzer داده های خصوصی کاربران را حفظ خواهد کرد.

     در اینجا اهمیت امنیت اطلاعات کاربران در مرحله اول قرار دارد. در سال 2015 اندروید برنامه Alibi را منتشر کرد. اندروید این برنامه را برای ردیابی کاربران در جهت ضبط فایلهای صوتی و تصویری همراه با موقعیت جغرافیایی منتشر کرده بود. از این طریق مالکین گوشی های هوشمند شواهدی را در برابر هر کاربری داشتند. از طرفی دیگر این عملکردی در جهت از بین بردن حریم خصوصی دیگر کاربران بود. خوشبختانه این برنامه محبوب نشد و در Google Play کمتر از 10.000 نفر آن را دریافت کردند.

     بهترین توضیح در مورد روابط مبهم مابین تکنولوژی و عدالت در پزشکی قانونی در نمایشگاهی در لندن توسط Amber Schroader مدیر عامل شرکت Parabenشرح داده شد: "امروزه گوشیهای هوشمند تبدیل به دستگاههایی برای جمع آوری شواهد بر علیه مظنونان بالقوه تبدیل شده است."

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.