رفع شکاف جنسیتی در امنیت سایبری

21 آبان 1396 رفع شکاف جنسیتی در امنیت سایبری

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ضعف استعداد در زمینه امنیت سایبری و هم‌ چنین وجود 1.8 میلیون موقعیت شغلی در زمینه ی امنیت سایبری تا سال 2022، موجب وضوح واقعیتی در صنعت امنیت سایبری شده است، که عدم حضور کافی زنان در این حوزه این واقعیت را شفاف سازی می کند.

به عبارت دیگر، زنان در یکی از محبوب‌ترین و پویاترین حوزه‌های کاری دنیا  تنها 11% از جامعه حرفه‌ای این حوزه تشکیل داده‌اند. به نظر می‌رسد که فرصت شروع خوبی برای ارائه راه‌ کارهایی در این زمینه وجود دارد. به همین علت لابراتوار کسپرسکی در مطالعه‌ای به بررسی موانع پیش‌ روی زنان و مسیر شغلی‌ آن‌ها در حوزه امنیت سایبری پرداخته است. موضوع مورد بررسی پیچیده و چند بعدی است بنابراین ما انتظار دریافت پاسخ‌های ساده را نداشتیم. ما به عنوان یک کمپانی امنیتی به دنبال غرق شدن در متغیر و بعضا دخالت فاکتورهای جامعه‌ شناختی در تحلیل خود نبودیم.    

قابل ذکر است که شکاف مهارتی هیچ ارتباطی به جنسیت ندارد. تحقیقات ما نشان می دهد که زنان جوان مهارت لازم را برای ورود به صنعت دارند، علاوه بر این، زنان نگرش مثبتی در مورد ایفای نقش امنیت سایبری در جامعه دارند. با این وجود، آن‌ها هیچ گاه در پی مسیر شغلی در حوزه امنیت سایبری نبودند. تحقیقات ما دو دلیل عمده این شرایط را مشاوره‌های (راهنمایی‎های) آموزشی و فقدان وجود الگوی نقش می داند.

آموزش در حوزه ی امنیت سایبری

جوانان متمایلند مسیر شغلی خود را پیش از جستجوی اولین شغل شان، تعیین نمایند و انتخاب‌ های آن ها بر اساس موضوعات مورد مطالعه در مدرسه شکل می‌گیرند. یافته‌های  متعدد از تحقیقات ما نشان می دهد که پسران به طرز قابل توجه‌ ای بیش از دختران به انتخاب ریاضیات (49 %- %36) و (IT ( 21 %-% 7  در موضوعات مورد مطالعه در مدرسه متمایل هستند. این دو حوزه (ریاضیات و IT) اساس شکل ‌گیری مسیر شغلی امنیت سایبری هستند. در واقع بیش از 57% از زنان عدم تجربه در کدنویسی را دلیل اصلی عدم انتخاب حوزه امنیت سایبری عنوان کرده‌اند. جذب علاقه طبیعی دختران و زنان جوان به موضوعات STEM را می‌توان از خانه و مدرسه شروع نمود. جانیس ریچاردسون، مشاور ارشد در European Schoolnet بر این باور است که: مدارس نقش مهمی در این موضوع دارند، حوزه امنیت سایبری می‌تواند به مسیر شغلی جذابی تبدیل شوند.  

ریچاردسون اشاره می‌کند که سه نفر از هر چهار والدین، اطلاعات کافی برای راهنمایی فرزندانشان جهت انتخاب مسیر شغلی ندارند که ممکن است منجر به عدم انتخاب مسیر شغلی امنیت سایبری شود. وی همچنین افزود: نیاز است که رسانه‌ ها و افکار عمومی، پیش فرض ‌ها در مورد شغل مناسب برای دختران و کلیشه‌ها در این رابطه را از بین برود.

والدین، معلمان و مدارس قادرند فرصت‌ هایی را برای راهنمایی دانش آموزان به سوی موضوعات STEM ایجاد کنند، همچنین صنعت می‌تواند از توجه افراد به این حوزه پیش از انتخاب مسیر شغلی شان منتفع گردد. متوسط سن زنان جوانی که در جامعه ی آماری ما قرار گرفتند، تنها 16 سال داشتند.   

الگوهای نقش

فقدان نقش زنان در صنعت: 69 % از افراد جوان گفته اند که شخصی که در صنعت امنیت سایبری کار کرده است را هرگز ملاقات نکرده اند و 11 درصد از آنها یک زن را که در حوزه امنیت سایبری کار کرده‌است را دیده‌اند.

این اختلاف به وضوح یک چیز را به خوبی نشان می‌دهد: بعد از ملاقات با زنی دیگر که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کند، 63% از زنان در مورد این حوزه ی امنیت سایبری نگرش مثبتی پیدا می‎کنند. اثر گذاری این موضوع می‌تواند تاثیر یک گلوله برفی (تاثیر بیش از حد آن) را در میان جامعه زنان داشته باشد. آموزش در این موضوع یک فاکتور کلیدی است. جکی فاکس، مدیر خطرات سایبری در Deloitte، اشاره می کند که آموزش مهم و نقش اساسی ندارد. داشتن پس زمینه در حوزه ی تکنولوژی یک مزیت محسوب می شود و در عین حال اهمیت تجربه کاری را نیز نباید دست کم گرفت.

نکته مهم این جا است که یک گروه نباید احساس کند اقلیتی 30 درصدی را در جامعه تشکیل می دهد. و فرهنگ brogrammers بایستی نسبت به زنان از بین برود. ما بایستی با کمپین‌های استخدامی چنین افکاری را خنثی نماییم. زمانیکه من فعالیت در صنعت تکنولوژی را آغاز کردم الگوی نقش زنان بسیار کمی وجود داشتند. در شرکت Deloitte، در تیم امنیتی ما تنها 30 درصد از افراد را زنان تشکیل داده بودند.

و اما در اینجا مورد امیدوار کننده ای که وجود دارد این است : زنانی که در حال حاضر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند می توانند  با افزایش دانش خود در این زمینه و ایفای نقش منتورینگ و الگوی نقش مناسب، زنان دیگر را به این حوزه جذب و تشویق نمایند.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.