مزایای استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین به عنوان محافظ تسهیلات صنعتی

15 بهمن 1396 مزایای استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین به عنوان محافظ تسهیلات صنعتی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛

امنیت سایبری در تاسیسات فنی همیشه با این واقعیت روبرو است که می تواند به راحتی مورد حمله ی مجرمان قرار بگیرد. چنین حملاتی نه تنها در زمینه ی مالی بلکه از هر نظر می تواند عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد. از همین رو حفاظت موثر از چنین امکاناتی نیازمند نظارت دائمی بر سیستم های اطلاعاتی و فرآیند های عملیاتی دارد. خوشبختانه ما ابزار لازم برای نظارت بر چنین مواردی را در دست داریم.

سیستم کنترل صنعتی خودکار (ICS) یک سیستم پیچیده ی فیزیکی سایبری است. این سیستم شامل عناصر کامپیوتری است که دستگاه‌ها، واحد های انتگرال و تجهیزات فیزیکی را کنترل می کند. این ناحیه اغلب مورد اهداف مجرمان است و هکرها تلاش می کنند تا گزینه های این سیستم را از بین ببرند. آن ها می توانند پس از زیرساخت اطلاعاتی، کنترل کننده های دیجیتال را مورد هدف قرار دهند یا از لحاظ فیزیکی در روند تولید مداخله کنند. حملات به یک سیستم سایبر فیزیکی عموما بسیار پیچیده تر از حملات سایبری معمولی است.

حملات از طریق سیستم های اطلاعاتی تقریبا هم می توانند قابل کنترل و هم غیر قابل کنترل باشند. کافی است جریان اطلاعات را بین کنترل کننده های منطقی و سیستم های SCADA کنترل نمایید. اما اگر مهاجمان با سیگنال های بین سنسورهای صنعتی و کنترل کننده ها به میان آیند چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر سنسورها را جایگزین کنند و یا خود سنسور را از بین ببرند چه اتفاقی رخ می دهد؟ ما یک تکنولوژی یادگیری ماشین را که قادر به شناسایی این نوع حملات است را توسعه داده ایم.

چه چیزی برای محافظت از پروسه های عملیاتی مورد نیاز است؟

تشخیص آنومالی(MLAD) نام دارد. هرآن چیزی که برای عملیات صنعتی مورد نیاز است در تکنولوژی یادگیری تکنولوژی ما یادگیری ماشین برای ماشین وجود دارد. تمام فرآیندها متشکل از سنسور هستند. ICSمدرن حجم زیادی از داده های تله متری را دریافت می کند. ده ها هزار تگ مختلف که به طور معمول 10 بار در ثانیه قابلیت آپدیت دارند و از منابع متعدد بدست می آیند. علاوه بر این اطلاعات در مورد عملکرد سیستم ها در طول سال ذخیره و نگه داشته می شود. این موارد شرایط ایده آل برای اعمال یادگیری ماشین است.

به لطف قوانین فیزیک تمام پروسه ی سیگنال ها در سیستم ها به هم پیوسته هستند. به عنوان مثال اگر یک سنسور در یک سوپاپ نشان دهنده ی انسداد باشد دیگر سنسورها در جای دیگر بایستی تغییرات مربوط به فشار، حجم یا دما را نشان دهند. تمام این شاخص ها با یکدیگر همبستگی دارند. کوچکترین تغییر در روند تولید منجر به یک خواندن متفاوت در بسیاری از سنسورها می شوند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم سیستم متوجه یک خطا خواهد شد از این رو با برنامه ای که از قبل به آن داده شده است مطابقت ندارد پس بدیهی است در این لحظه سنسورها واکنش نشان دهند.

تکنولوژی یادگیری ماشین بر روی داده های جمع آوری شده تمرکز دارد. علاوه بر این موتور MLAD می تواند در حالت خودیادگیری فعالیت کند. به چه صورت؟ در صورتی که داده های جدید قبلا مورد توجه قرار نگرفته باشند، این موتور می‌تواند آن ها را در دسترس قرار دهد. در نتیجه هر گونه مورد مشکوک و انحرافی در روند تولید مشخص و شناسایی می گردد.

یادگیری ماشین چگونه اعمال می شود؟

راهکار امنیت سایبری صنعتی کسپرسکی بر روی ترافیک ها با استفاده از بازرسی عمیق پکت ها (DPI) نظارت دارد. از همین رو این راهکار به سنسور و داده های فرمان دسترسی دارد. این اطلاعات در زمان واقعی توسط سیستم MLAD (که قبلا مورد جمع آوری قرار گرفته بود) مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا بتوان وضعیت سیستم ها را پیش بینی کرد و شرایط پیش روی آن ها را حدس زد.

البته پیش بینی همیشه نسبت به واقعیت کمی متفاوت خواهد بود. اما چیزی که در این بین وجود دارد این است که سیستم قادر است در طول فرآیند یادگیری ماشین خطاهای پیش رو را محاسبه و اختلافات آن ها را گزارش دهد. MLAD با راهکار سایبری صنعتی کسپرسکی در سطح پروتکل ها یکپارچه شده است.

مزیت های استفاده از متد ما

برخلاف یک سیستم تخصصی که بر اساس مجموعه ای از قوانین دقیق از پیش تعریف شده عمل می کند، راهکار امنیتی مبتنی بر الگوریتم های یادگیری ماشین انعطاف پذیری بیشتری دارند و همه چیز در چارت تعریف شده برای آن ها وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال یک سیستم تخصصی با قوانینی سختگیرانه در شرایطی اضطراری که موارد نادری پیش آمده است، نمی تواند واکنش های اورژانسی از خود نشان دهد و مشکل را برطرف کند. اما یادگیری ماشین اینگونه نیست. این تکنولوژی قادر است شرایطی سخت و بحرانی را به وضعیتی قابل پیگیری تبدیل کند. شما می توانید جزئیات بیشتر را در ویدئوی زیر در مورد Kaspersky Industrial CyberSecurity مشاهده کنید.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.