ردیاب‌های GPS: بهشت شکارچیان سایبری

28 خرداد 1397 ردیاب‌های GPS: بهشت شکارچیان سایبری

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛اغلب در مورد تهدیدهایی که برای شما و تجهیزاتتان وجود دارد با شما بحث می‌کنیم. اما فقط انسان‌ها نیستند که از عواقب تجهیزات کمتر محافظت شده رنج می‌برند. موضوع بحث امروز ما این است که چگونه تکنولوژی‌های مدرن می‌توانند حیوانات کمیاب را در معرض خطر قرار دهند.

دانشمندان از مدت‌ها پیش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفتارها و روش زندگی حیوانات وحشی از برچسب یا گردنبند استفاده می‌کردند. آن‌ها با اشیاء ساده‌ای مانند یک حلقه که اطلاعات روی آن حک شده بود شروع کردند اما در قرن 21 شاهد ظهور روش‌های پیشرفته‌تری شدیم، به خصوص استفاده از ردیاب‌های GPS. این تجهیزات کوچک امکان پایش حرکت‌های حیوانات در هر لحظه را به دانشمندان می‌دهد.

تعداد کم انتخاب

نخستین ردیاب‌های از این نوع چند دهه پیش پدیدار شدند. برخلاف تجهیزات دهه 1990 میلادی، دریافت‌کننده‌های GPS مدرن فشرده هستند و می‌توانند به مدت طولانی با باتری‌های خورشیدی که نیازمند تعویض نیست کار کنند.

قیمت نسبتا زیاد محصولات با کیفیت و با دوام بدین معناست که تنها می‌توان از تعداد کمی استفاده کرد، معمولا برای حیوانات از گونه‌های در معرض خطر. داده‌های ردیاب موارد مرتبط با موضوع تحقیقاتی دانشمندان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و همچنین به عنوان یک سیستم اعلان نیز عمل می‌کند که در خطر بودن را به محیط‌بانان هشدار می‌دهد.

آیا ردیاب‌های GPS امن هستند؟

ردیاب‌های GPS و حساب‌هایی که از آن‌ها اطلاعات دریافت می‌کنند قابل هک کردن هستند. یعنی داده‌های موقعیت یک حیوان می‌تواند به دست افراد نادرست بیفتد. لاشه یک جانور کمیاب در بازار سیاه با چنان قیمت‌های گزافی معامله می‌شود که شکارچیان حاضرند مقدار زیادی پول برای خرید گرانترین سرویس هک هزینه کنند.

اگرچه که هنوز مورد تایید شده از هک ردیاب‌های GPS گران قیمت گزارش نشده اما هر چند وقت یک بار گزارش‌هایی مبنی بر حمله به حیوانات برچسب‌دار از اخبار سر در می‌آورد.

علت مرگ: محبوبیت

در دسامبر سال 2012، یک گردنبند با ردیاب GPS احتمالا مسئول مرگ 832F، معروف‌ترین گرگ ماده پارک ملی Yellowstone بوده است. یک ماده آلفا و سرگروه دسته با بیش از 17 سال سن که نه تنها توسط جانورشناسان، بلکه ده‌ها هزار نفر از دوستداران حیات وحش ملاقات شده بود.

متاسفانه، محبوبیت وی عامل مرگش شد. 832F و 8 گرگ دیگر که رادارهای رادیویی ارزان‌تر و آسیب‌پذیرتری داشتند توسط شکارچیان محلی که معتقد بودند این حیوانات خطری برای دام‌هایشان هستند ردیابی شدند.

هنوز هم کاملا مشخص نشده است که 832F دقیقا چگونه مورد حمله قرار گرفت. شاید شکارچیان (که هویتشان مشخص نیست) ردیابی که او پوشیده بود را هک کرده بودند و یا شاید هم در مورد عادت‌های این حیوان معروف از قبیل جابجایی‌های او که اطلاعات آن برای عوام هم قابل دسترس بود مطالبی خوانده بودند.

چشمِ ببر

در سال 2013، گروهی از شکارچیان سایبری در Panna Tiger Reserve هند حضور یافتند. در ابتدا چنین به نظر می‌آمد که به دنبال ردیابی یک ببر بنگال جوان با گردنبد GPS هستند که به دانشمندان داده‌های ساعتی در مورد محل حضورش با دقتی بالغ بر 3 متر ارائه می‌داد.

مجرمان در تلاش برای هک کردن ایمیل شخصی رییس برنامه پایش، کریشنامورتی رامش برآمدند. اگرچه که تعدادی از ایمیل‌های رامش که برای دریافت اطلاعات در مورد ببر استفاده می‌شد را دزدیدند اما حمله موفقیت آمیز نبود، چرا که داده‌های ردیاب رمزنگاری شده بودند.

هشیار بمانید

موارد دیگری نیز وجود دارد که تکنولوژی‌های مدرن که با هدف محافظت از حیوانات طراحی شده‌اند بالعکس زندگی آن‌ها را تهدید می‌کنند. به عنوان شاهدی بیشتر باید این را در نظر بگیرید که همیشه نمی‌توان امنیت زیادی داشت بنابراین دانشمندان باید همواره مراقب حساب‌های کاربری که برای جمع‌آوری داده‌های ارزشمند استفاده می‎‌شود باشند و پیش از اعلام موقعیت حیوانات کمیاب به عموم مردم همه جوانب را ارزیابی کنند، حتی اگر نیتشان خیر باشد.

   منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.