با توجه به سلطه ی هوش مصنوعی در آینده، شغل شما چه خواهد بود؟

14 شهریور 1397 با توجه به سلطه ی هوش مصنوعی در آینده، شغل شما چه خواهد بود؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ همچون لادایت‌های تاریخ بریتانیا [1]، نگرانی مردم نسبت به فناوری‌های جدید؛ خصوصاً در حوزه‌ی هوش مصنوعی (که یک‌تنه جورِ تمامی مشاغل را می‌کشد) دارد بیشتر و بیشتر می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد جوانان این دغدغه را ندارند؛ بر اساس پژوهشی که ما روی دانشجویان یک دانشگاه انجام دادیم، 40 درصد آن‌ها بر این باور بودند که شغلی که از اکنون خود را برای آن آماده می‌کنند حتی هنوز وجود ندارد، چه برسد به اینکه بخواهند نگرانش باشند.

می‌خواهید بدانید در آینده شاهد چه مشاغلی خواهیم بود؟ با ما همراه شوید:

تلهجراح. جراحان دیگر نیاز نخواهند داشت به طور فیزیکی در اتاق جراحی حضور داشته باشند؛ بلکه در آینده بدون اینکه حتی به بیماران خود دست بزنند، بوسیله‌ی ماشین‌های هوشمند آن‌ها را از راه دور جراحی خواهند کرد.

 متخصص روابط انسان/ ربات. از آنجایی که رابطه‌ی ربات‌ و انسان‌ در زمینه‌ی کار بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده است، ربات‌ها باید طوری آموزش داده‌ شوند که تمام ریزه‌کاری‌ها و پیچیدگی‌های عاطفی انسان را بشناسند و متقابلاً انسان‌ها نیز باید شناخت خود را از ربات‌ها بیشتر کنند.

معمارِ واقعیت افزوده. گرچه معماری عرصه‌‌ی جدیدی نیست اما سیر تکاملی‌ای را طی کرده است. معمارها در آینده قادر خواهند بود نسخه‌های واقعیت افزوده (AR) از کار خود بسازند. این کار پروسه‌ی ساخت را ارتقا می‌بخشد و همچنین به مشتریان کمک می‌کند تا کار را به طور بصری تجسم کنند.

توسعهدهندهی خانهی هوشمند. در آینده دیگر خانه‌ها به چشم فضاهای خالی‌ای که باید پرشان کرد دیده نخواهند شد. در عوض، توسعه‌دهنده‌ی خانه‌ی هوشمند اقدام به ساخت اکوسیستمی خواهد کرد که با عادات، نیازها، فضا و خانواده‌ی صاحبخانه سازگاری داشته باشد.

طراح مد سهبعدی. با روی کار آمدن صنعت چاپ سه‌بعدی فروشگاه‌های لباس دیگر باید بساط خود را جمع کنند. با این فناوری جدید، انواع جدیدی از پوشاک و استایل باب خواهد شد.

اینکه چنین مشاغلی در آخر به واقعیت تبدیل شوند چیزی است که نهایتاً بدان پی خواهیم برد؛ اما از یک چیز کاملاً مطمئنیم: هر قدر وابستگی به دستگاه‌های متصل به اینترنت (خودرو، اسمارت‌فون و خانه) بیشتر ‌شود، در آینده بیشتر به متخصص امنیت سایبری نیاز خواهیم داشت.

در همین راستا، کسپرسکی مسابقه‌ای به نام Secur’IT Cup راه‌انداخته است؛ رقابتی است اختصاصی برای رویارویی با جهانی که با سرعت هرچه بیشتر در حال تغییر است و همچنین دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های امنیت سایبری. این رقابت رایگان بوده و کسپرسکی برای برنده، جایزه‌‌ای  10 هزار دلاری در نظر گرفته است.

یوجین کسپرسکی اینطور توضیح می‌دهد:«امنیت سایبری امروزه اهمیت بسیاری دارد و مهم‌تر نیز خواهد شد. تا جایی که تکنولوژی، تسهیل‌کننده‌ای مهم برای مشاغل آینده به حساب خواهد آمد. از ایمنی بیمار گرفته تا محاظت انسان‌ها در مقابل عواقب منفی هوش مصنوعی، می‌بایست بالاترین حد امنیت را روی فرآیندهای تکنولوژیکی پیاده کرد. البته در این جهانِ به هم متصل، آدم بدهایی نیز همیشه وجود خواهند داشت که کمین می‌‌کشند و منتظرند از هر فرصتی سوء‌استفاده کنند. در حال حاضر در این بخش نیروی مهارتی کافی نیست، پس از دانشجویان می‌خواهم ورود به این بخش از صنعت (که بسیار اهمیت دارد) را مد نظر قرار دهند».

[1] اصطلاح «لادایت» Luddite برای توصیف کسانی که با صنعتی شدن یا فناوری‌های جدید مخالفت می‌کنند، استفاده می‌شود. جنبش لادایت، که در سال ۱۸۱۱ و ۱۸۱۲ هنگامی که چرخها و قطعات ماشین آلات کارخانه بافندگی توسط بافندگان دست باف [بافندگانی که قبل از مکانیزه شدن کارخانه با دست بافندگی می‌کردند] سوزانیده شد، آغاز گردید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.