8 واقعیت جالب در مورد فکس؛ بله، فکس!

18 شهریور 1397 8 واقعیت جالب در مورد فکس؛ بله، فکس!
  • قدمت فکس از تلفن بیشتر است

الکساندر بین، مخترع اسکاتلندی اختراع خود را که یک تلگراف برقیِ قادر به انتقال تصاویر از طریق سیم بود در سال 1843 ثبت کرد. در ضمن، اولین پتنتِ تلفن را نیز الکساندر بل ثبت کرد؛ اسکاتلندیِ دیگری که به آمریکا مهاجرت کرده بود. اما این ثبت تا پیش از سال 1876 صورت نگرفته بود. استفاده‌ی تجاری از فکس‌ نیز زودتر از تلفن رواج پیدا کرد. در دهه‌ی 80 میلادی، ژیوانی کاسلی، مهندس ایتالیایی روی خطوط پاریس-مارسی و پاریس- لیون، "پانتلگراف" خود را راه‌اندازی کرد؛ یک ماشین فکس واقعی اما بسیار مبتدی. تقریباً در همان زمان، خطِ رونوشتی به صورت آزمایشی در روسیه گذاشته شد که کاخ‌های سلطنتی در سن‌پترزبورگ و مسکو را به هم متصل می‌کرد. اولین خطوط تجاری در جهان که ده سالی می‌شد که زمزمه‌هایش پیچیده بود، نهایتاً در سال 1877 ارائه شد.

  1. فکر میکنید کسی دیگر از فکس استفاده نمیکند؟ بهتر است تجدید نظر کنید!

شاید خیلی سال باشد که فکس‌ها از مد افتاده‌اند؛ اما این بدان معنا نیست که کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند: اگر به وبسایت هر شرکت بزرگ و یا آژانس دولتی سر بزنید، خواهید دید که در بخش «تماس با ما» شماره‌ی فکس گذاشته‌اند. این یعنی داخل آن شرکت یا سازمان، جایی وجود دارد که هنوز از دستگاه فکس استفاده می‌شود -حتی اگر آن قسمت از شرکت را خاک گرفته باشد. حتی شاید برخی سازمان‌ها دو و یا بیشتر از دو دستگاه فکس نیز داشته باشند.

  1. ژاپنیها طرفدار پر و پا قرص فکس

به آن‌هایی که محبوبیت فعلی فکس‌ها را رد می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم با یک سرچ آنلاین، شماره‌های فکسی که همچنان فعال‌اند را جست‌جو نمایند. نتیجه‌ی این سرچ، نهایتاٌ می‌شود بیش از 400 میلیون در انگلیس، کمی زیر 50 میلیون در روسیه و رقم سرسام‌آور 300 میلیون در ژاپن! اینطور به نظر می‌رسد که در ژاپن، داشتن فکس همچنان روتین است؛ نه تنها برای سازمان‌ها که حتی افراد. البته آمار متفاوت است؛ با این حال ظاهراً ماشین‌های فکس همچنان در 40 تا 50 درصد خانه‌های ژاپنی‌ها استفاده می‌شود.

  1. استاندارد انتقال فکس آخرین بار در سال 2005 آپدیت شد

اسناد اولیه‌ای که پروتکل فکس را تعریف می‌کند، 30 ITU-T Recommendation T. نام دارد. این پروتکل که در سال 1985 ساخته شد، فعالیت تولیدکنندگان فکس از ابتدا تا کنون را تحت نظارت قرار می‌دهد. از آن زمان، بیش از ده‌ها ورژن و اصلاحات جدید ارائه شده است اما حتی جدیدترینشان به سال 2005 برمی‌گردد.

اگر فراموش کرده‌اید باید بگوییم که در سال 2005، مدرن‌ترین سیستم‌عامل ویندوز اکس‌پی بود و هیجان‌انگیزترین مرورگر هم 7Internet Explorer  بود. و البته جا دارد بگوییم محبوب‌ترین گوشی موبایل نیز نوکیا 1110 بود.

  1. ماشینهای فکس قابلیت انتقال تصاویر رنگی را دارند 

خیلی‌ها نمی‌دانند (و یا برایشان اهمیت ندارد)، اما این امکان وجود دارد که به غیر از تصاویر سیاه و سفید، تصاویر رنگی را نیز از طریق فکس ارسال کنیم. سر و کله‌ی این ویژگی برای اولین بار در ورژن سال 1996 پیدا شد (همانی که استانداردش را در فوق معرفی کردیم). می‌خواهید بیشتر بدانید؟ فکس‌های سیاه و سفید به فرمت TIFF ارسال می‌شوند و فکس‌های رنگی به فرمت .JPEG

البته همه‌ی ماشین‌های فکس که بعد از 1996 تولید شده‌اند نمی‌توانند فکس‌ها را در تمامی رنگ‌ها انتقال دهند؛ این در حقیقت به مدل دستگاه بستگی دارد. اما به طور کلی بسیاری از دستگاه‌های فکسی که امروزه تولید می‌شوند چنین قابلیتی را دارا هستند.

  1. ماشین فکس مدرن چیزی بیش از یک ماشین فکس است

صادقانه بگوییم، شاید بسیاری از سازمان‌ها ماشین‌ها فکس خود را بیرون انداختند و به جایش دستگاه‌های مدرن‌تر مانند پرینترهای چند‌کاره (MFPs) یا all-in-one  (AIO) که هم پرینتر هستند، هم اسکنر و هم فکس -این رفیق قدیمی از یاد رفته. این دستگاه‌ها اساساً کامپیوترند. ابتدا برای دریافت و ارسال فکس به خط تلفن وصل می‌شوند و دوم اینکه اغلب برای ارائه‌ی چاپ و اسکن ساده به شبکه‌ی اینترنتی خانگی یا سازمانی متصل می‌گردند.

  1. برای آپدیت سختافزار MFP باید چاپش کنید

واقعیت امر این است که پرینترهای چندکاره اساساً پرینتر هستند و با همان کارایی را دارند. هر فرمانی که به با کامپیوتر به پرینتر داده می‌شود به عنوان کاری پرینتی پردازش می‌شود؛ حتی اگر فرمان مربوط به آپدیت‌های سخت‌افزاری باشد. البته این برای کسی که برای آپدیت سخت‌افزار از وبسایت تولیدکننده، تنها به دانلود نرم‌افزاری بسنده می‌کند در لحظه قابل درک نیست؛ اما روند اصلی این است: سخت‌افزار هم نوعی کار "چاپی" است.

  1. ماشینهای فکس را می توان برای هک کردن شبکهی سازمانی به کار برد 

یانیو بالماس و ایال ایتکین، محققین کنوانسیون امنیت کامپیوتر (DEF CON 26) گزارشی تهیه کردند با عنوان جالب "فکس چیست؟". در این گزارش آن‌ها نشان دادند چطور می‌شود از طریق اتصال تلفن، ماشین فکس را هک کرد. آن‌ها در این تحقیق، یک دستگاه پرینتر چندکاره، ساخت شرکت اچ‌پی را موش آزمایشگاهی خود قرار دادند. گرچه تحقیق روی سخت‌افزار پرینتر چندکاره کمی زمان برد، اما بالماس و ایتکین نهایتاً نقطه‌ی آسیب‌پذیر ماژول سیستم‌عامل دستگاه را پیدا کرد، همان جایی که مخصوص پردازش فایل‌های JPEG است که از طریق فکس دریافت می‌شوند. آن‌ها با استفاده از این آسیب‌پذیری توانستند بوسیله‌ی فکسِآمده، کنترل دستگاه را تماماً دست گیرند. این دو پژوهشگر برای نشان دادن عواقب احتمالی، از اکسپلویتِ EternalBlue (بعد از  WannaCry و  NotPetya بسیار معروف است) استفاده کردند تا کامپیوتری را که همان شبکه‌ای که دستگاه وصل است متصل می‌باشد را  آلوده کنند. این تیم سر بزنگاه یافته‌های خود را با شرکت HP به اشتراک گذاشتند که خوشبختانه این شرکت موضوع را جدی گرفت و سریعاً برخی پچ‌های سخت‌افزاری عرضه نمود. البته تنها دستگاه‌های اچ‌پی آسیب‌پذیر نیستند، بلکه صدها مدل پرینتر چندکاره است که باید سخت‌افزار خود را به روز کنند. حال شما بگویید: دستگاه‌های فکس معمولی و قدیمی بهتر‌اند یا این پرینترهای چندکاره که بعضاً شما را به دردسر می‌اندازند؟

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.