بیانیه کسپرسکی در پاسخ به مقاله رویترز به تاریخ 14 آگوست 2015

26 مرداد 1394 بیانیه کسپرسکی در پاسخ به مقاله رویترز به تاریخ 14 آگوست 2015

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ برخلاف ادعاهای بیان شده در داستان خبری رویترز، کسپرسکی هرگز به هیچ اقدام مخفیانه‌ای برای فریب رقبا به منظور تشخیص اشتباه فایل‌های سالم از فایل‌های آلوده (False Positiveها) و تخریب جایگاه آنها در بازار دست نزده است. چنین اعمالی غیراخلاقی، دروغین و غیرقانونی است. بیان تهمت‌هایی از قول کارکنان سابق و ناراضی کسپرسکی که نمی‌خواستند هویت‌شان فاش شود مبنی بر اینکه کسپرسکی یا مدیر اجرایی آن (یوجین کسپرسکی) در چنین فعالیت‌هایی نقش داشته بی‌پایه و اساس و دروغ محض است. در مقام یکی از اعضای تیم امنیت کسپرسکی (می‌توانم بگویم که) داده‌های خود مربوط به تهدیدات امنیتی و بدافزارها را با سایر فروشندگان محصولات امنیتی به اشتراک می‌گذاریم و در مقابل اطلاعات امنیتی شرکت‌های دیگر را دریافت و تحلیل می‌کنیم. بازار راهکارهای امنیتی یک بازار بسیار رقابتی است، اما تبادل اطلاعات بخش اساسی این صنعت و سرتاسر حوزه IT به‌حساب می‌آید و ما برای دوام این جریان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

در سال 2010 و در یک آزمایش منحصر به فرد 20 نمونه از فایل‌های غیربدافزاری را روی ابزار اسکن چندکاره VirusTotal بارگذاری کردیم؛ فایل‌هایی کاملا سالم، بی‌خطر و بلااستفاده که ممکن نبود اسکنر آنتی ویروس را دچار اشتباه کند. بعد از پایان آزمایش، نتیجه را به‌طور عمومی منتشر کردیم و فایل‌های نمونه را دراختیار رسانه‌ها قرار دادیم تا دیگران نیز امکان انجام این آزمایش را داشته باشند. هدف ما از این آزمون جلب توجه صنعت امنیت به محدودیت‌ها و ناکارآمدی سیستم تشخیص اسکنر چندکاره در مواقع مسدود بودن فایل‌ها بود، چرا که نرم‌افزار امنیتی سایر شرکت‌ها این فایل‌ها را به‌عنوان فایل آلوده تشخیص دادند، بی‌آنکه ابتدا فعالیت فایل‌ها را (برای شناسایی رفتارهای نرم‌افزاری مشکوک) بسنجند. سپس این مساله را در یک بحث آزاد با اهالی صنعت امنیت مطرح کردیم و دریافتیم که دیگران نیز روی محورهای کلی با ما هم‌عقیده‌اند. با ورود به این لینک در این مورد بیشتر بخوانید.

در سال 2012 فرد یا افراد ناشناسی موجی از فایل‌های آلوده (و دستکاری شده) را روی VirusTotal بارگذاری کردند که به‌تبع آن برخی محصولات امنیتی از جمله راهکار کسپرسکی در تشخیص این فایل‌ها دچار اشتباه شدند. برای حل این مساله، در حاشیه کنفرانس امنیتی Virus Bulletin در ماه اکتبر 2013 در شهر برلین یک جلسه خصوصی بین تولیدکنندگان برتر راهکارهای امنیتی برگزار شد تا طرفین دیدگاه خود را درباره رویداد اخیر مطرح کنند، به هدف و انگیزه مهاجمان پی برده و یک طرح اجرایی برای مقابله با آن تدوین شود. با وجود این هنوز مشخص نیست چه عواملی پشت این کمپین خرابکارانه بودند.

منبع: کسپرسکی آنلاین

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.