هک شدن 25 درصد از کاربران در یک سال گذشته؛ سایه تهدیدی بزرگ بر سر کسب و کارها

29 مهر 1394 هک شدن 25 درصد از کاربران در یک سال گذشته؛ سایه تهدیدی بزرگ بر سر کسب و کارها

به گزارش روابط عمومیشرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛تحقیقات جدید کسپرسکی نشان می‌دهد از هر چهار کاربر اینترنت اکانت‌های دست‌کم یک نفر ظرف 12 ماه گذشته هک شده است. به این وسیله هکرها به اطلاعات و پیام‌های شخصی کاربران دسترسی پیدا کرده و از سوی آنها پیام‌های نامناسب ارسال کرده‌اند.

اما نگرانی چرا؟

نظرسنجی کسپرسکی تنها کاربران عادی را دربر می‌گرفت، اما همین کاربران عادی کارمند یا کارفرمای کسب و کارهای کوچک و بزرگی هستند که هر کدام اکانت سازمانی شخصی دارند و هک شدن اکانت آنها ممکن است به یک حمله سایبری بزرگ علیه کسب و کارها بیانجامد.

امنیت زیرساخت‌های یک سازمان ارتباط مستقیمی به سطح آگاهی سایبری کارکنان آن دارد؛ زمینه‌ای که با آموزش‌های مداوم می‌توان آن را ارتقا بخشید.

علاوه بر تعداد افرادی که در یک سال گذشته اکانت‌های اینترنتی خودشان هک شده است، نزدیک به یک‌سوم (32 درصد) از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کسپرسکی در اطرافیان خود فرد یا افرادی را می‌شناسند که قربانی هک شده‌اند. ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی هر کدام 11 درصد و حساب‌های بانکی آنلاین نیز 7 درصد از مجموع اکانت‌های هک شده طی این دوره را تشکیل می‌دهند. جالب آنکه بسیاری از کاربران از «بانک‌ها» انتظار دارند خسارت ناشی از هک شدن حساب‌شان را جبران کنند.

روی هم رفته سازمان‌ها و کسب و کارها باید به فکر سطح آگاهی مصرف‌کنندگان باشند؛ مصرف‌کنندگانی که عادات و طرز فکر غلط خود را وارد محیط‌های سازمانی می‌کنند و امنیت زیرساخت یک کسب و کار را به خطر می‌اندازند. در واقع بسیاری از حملات سایبری نوین نیروی انسانی سازمان‌ها را هدف قرار می‌گیرند؛ حملاتی که ابزار اصلی آن ایمیل‌های فریبکارانه و فیشینگ یا پیام‌های آلوده و خرابکارانه در شبکه‌های اجتماعی است.

آمار و ارقام نگران‌کننده

براساس نظرسنجی کسپرسکی 38 درصد از کاربران زحمت انتخاب گذرواژه‌های مناسب و منحصربه‌فرد برای اکانت‌های گوناگون را به خود نمی‌دهند. این رقم که حدود 40 درصد از مجموع شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را تشکیل می‌دهد رقم درشت و نگران‌کننده‌ای است.

در سال 2013 در نظرسنجی مشابهی 47 درصد از کاربران اذعان کردند که برای اکثر اکانت‌های اینترنتی خود از یک گذرواژه استفاده می‌کنند و 63 درصد نیز تاکید کردند که پی بردن به گذرواژه‌های آنها کار سختی نیست.

تکلیف کسب و کارها چیست؟

حل مساله گذرواژه‌های ضعیف و آسیب‌پذیری بالا نسبت به حملات فیشینگ بیش از هر چیز نیازمند اتخاذ یک راهکار صحیح و حساب‌شده در حوزه امنیت اطلاعات است. کاربران عادی آگاهی سایبری محدودی دارند و این مساله می‌تواند به ضرر انواع سازمان‌ها تمام شود، اما بیش از همه کسب و کارهای در معرض آسیب کم‌سوادی سایبری کارکنان خود قرار دارند، چرا که این کسب و کارها اغلب سرمایه کافی برای به خدمت گرفتن یک متخصص IT را ندارند. در عین حال با ابزار فنی مناسب و آگاهی بخشی در مورد حملات فیشینگ و تهدیدات سایبری گوناگون می‌توان تا حد زیادی میزان آسیب‌پذیری کسب و کارها را کاهش داد.

کسپرسکی برای کسب و کارهای کوچک راهکار امنیتی Kaspersky Small Office Security را توصیه می‌کند؛ این راهکار از ابزار قدرتمند مدیریت گذرواژه‌ها یا Password Manager برای سیستم‌های مبتنی بر ویندوز و مک برخوردار است که می‌تواند به جای شما گذرواژه‌های مطمئنی را برای هر وب‌سایت یا اپلیکیشن انتخاب کند و آنها را به‌طور خودکار وارد کند. تنها کاری که کاربران باید انجام بدهند انتخاب و به یاد سپردن یک رمز عبور اصلی است.

علاوه بر این ماژول آنتی فیشینگ کسپرسکی فعالیت‌های خرابکارانه یا وب‌سایت‌هایی را که می‌خواهند گذرواژه‌ها و اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت ببرند خنثی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با محصول Kaspersky Small Office Security به این لینک سر بزنید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.