فناوری های آزمایشگاه کسپرسکی کسب و کارها را در مقابل کارکنان سرکش محافظت می کند

26 شهریور 1391
لابراتوار کسپرسکی سه تکنولوژی جدید، برای راه کارهای امنیت کسب و کار اختراع کرده است. این فناوری ها شامل یک ضد ویروس برای پروکسی سرور می باشد که داده ها را در زمان دریافت پویش می کند، روشی برای کاهش تهدیدات امنیتی فناوری اطلاعات در شبکه های رایانه ای و سیستمی برای کنترل سطح دسترسی به منابع شبکه است.

اختراع شماره 2249348 ثبت شده در روسیه، سیستم و روشی برای ویروس یابی سمت سرور را توضیح می دهد که برای اسکن داده های دریافت شده به کار می رود. کارشناسان آزمایشگاه کسپرسکی تکنولوژی جدیدی را به وجود آورده اند که پارامترهای اصلی فایلهای درحال دریافت را تحلیل کرده و درستی منبع داده های جدید را ارزیابی می کند. اگر داده مورد نظر از یک منبع مشکوک آمده و یا ویژگی های آن نشان دهنده وجود کدهای مخرب باشد، داده مورد نظر به طور کامل بر روی سرور پروکسی دانلود شده و در آنجا برای وجود بدافزار اسکن خواهد شد. اطلاعات این فرایند در زمان پویش به کاربر نمایش داده می شود.

اگر در زمان بررسی داده کوچکترین مدرکی از وجود اجزا بدافزار درد داده های دانلود شده وجود داشته باشد، مراحل پویش بر روی رایانه کاربر اجرا می گردد. در مقایسه با باقی راه کارهای موجود برای پویش ضد ویروس از راه دور یا بر روی سرور، فناوری اختراع شده توسط لابراتوار کسپرسکی دارای این مزیت است که به صورت خودکار الگوریتم اسکن را برای فایلهای دریافت شده انتخاب می کند و بدین صورت سیستم امنیتی را کاراتر کرده و منابع بیشتری را محفوظ می دارد.

اختراع شماره 8181253 که توسط آزمایشگاه کسپرسکی درایالات متحده آمریکا ثبت گردیده است سیستم و روشی را توضیح می دهد که خطرات و تهدیدات فناوری اطلاعات در شبکه های رایانه ای را کاهش می دهد. این فناوری ابزاری را ایجاد می کند تا پتانسیل تهدیدات از جانب یک کاربر را بر اساس چندیدن پارامتر ارزیابی کند. این پارامترها شامل فعالیت کارمند مورد نظر بر روی ایستگاه کاری خود، ارتباطات بین کارمند با دیگر کارمندان و همچنین دیگر اطلاعات می باشد. از نتایج این ارزیابی می توان برای تعیین سیاستهای امنیتی انعطاف پذیر که شامل تنظیمات اجزاء مختلف آنتی ویروس ، سطوح دسترسی و غیره استفاده کرد.

اختراع سوم به شماره 8209740 نیز در ایالات متحده آمریکا ثیت شده است که سیستم و روشی را برای کنترل دسترسی به منابع و یا بخش خاصی از شبکه تعریف می کند، این دسترسی با استفاده از یک کارگزار (Agent) مدیریتی نصب شده بر روی رایانه خاصی که به همین منظور طراحی گردیده است انجام می گیرد.

در مراحل ابتدایی این عملیات، این تکنولوژی ساختار (توپولوژی) شبکه را تشخیص داده و میزان کارایی هر رایانه را درجه بندی می کند. کارگزار مدیریتی بر روی دستگاهی با بالاترین درجه کارایی نصب می شود و توسط کنسول مدیریتی برای کنترل دسترسی به منابع شبکه به کار گرفته می شود. بنابراین، این فناوری کمک می کند تا این اطمینان حاصل شود که سیاستهای امنیتی پیاده شده در ساختار شبکه با بیشترین کارایی و در حالت موثر اجرا می شوند.


نیکلای گریبانیکف مدیر فنی ارشد آزمایشگاه کسپرسکی در این باره می گوید:

پیشگیری از حملات سایبری هدف اصلی متخصصان فناوری اطلاعات اکثر شرکتها می باشد. ما به صورت مستمر در حال توسعه و تولید فناوری های امنیتی جدید می باشیم تا کسب و کارها و فعالیت های تجاری را با موثرترین راهکارهای امنیتی ایمن کنیم. مهمتر از همه، ما محافظت های ضد بد افزاری را تهیه و توسعه می دهیم تا نیازهای مشتریان تجاری ما را برای گسترش پذیری، آسانی در نصب و مطابقت با زیر ساختهای فناوری اطلاعات فراهم نماییم. برخی از فناوری ها برای مقابله با فعالیت های مخرب کاربران طراحی شده اند، این فعالیت های مخرب ممکن است به صورت اتفاقی یا از پیش برنامه ریزی شده باشد. یکی از جدیدترین روشهای اختراع شده برای این طراحی شده است تا به صورت خودکار قوانین و محدودیت ها را برای کارمندان بر اساس رفتار آنها تغییر دهد.