گاهی اوقات اینترنت بیش از حد کوچک می شود

01 خرداد 1395 گاهی اوقات اینترنت بیش از حد کوچک می شود

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛برخی طبق یک استدلال می گویند اینترنت موجب اتحاد مردم می شود. کاربران در شبکه جهانی وب می توانند با بستگان خود در اروپا صحبت کنند، یا در فیسبوک در یک گروه عضو شوند و از این طریق برای خود همسر بیابند و یا درخواست شغلی عجیب و غریب در جزایر Cayman دهند که همه این اتفاقات ممکن است در طی یک روز پیش بیاید. طبق این شرایط به نظر می رسد که مرز بین کشورها و مناطق مختلف به طور کامل از بین می رود.

     بیش از یک دهه است که آزادی و استقلال در محیط آنلاین، اضطراب و تباهی را با خود به همراه داشته است. در این بین ممکن است شبکه جهانی وب از هم جدا شده و همه ما به جای اینترنت از تکنولوژی Splinternet (به معنی اینترنت پراکنده یا باز) استفاده کنیم. این نام غیر متعارف برای تعدادی از شبکه های محلی، تقسیم مرزهای جغرافیایی کشورهای مختلف و تنظیم قوانین محلی اختصاص یافته است.

     در حال حاضر می توانیم مثال هایی درباره چگونگی استفاده از Spliternet داشته باشیم. البته این امکان هم وجود دارد بنابر دلایلی مانند شبکه های نامناسب زیر ساخت در مناطق خاص، سیاسی، قانونی و یا حتی "دلایل تاریخی" از این تکنولوژی استفاده شود.

دیوار بزرگ چین 2.0

برای دیدن اینترنتی که تحت کنترل شدید دولت باشد باید به چین سفر کنید. اگر می خواهید به برخی سایت ها و وبلاگ های جهانی سر بزنید، باید از یک دیواره بزرگ آتشین در چین عبور کنید.

     شبکه های آنالوگ محلی تمامی این سایتها را تحت پوشش دارند. کسانی که می خواهند به پورتال اصلی وب سایت دسترسی پیدا کنند باید با استفاده از VPN دیواره آتشین را دور بزنند. اگر قبلا در موتورهای جستجوگر چینی از کلمات سایت های فیلتر استفاده نکرده باشید نمی توانید لینک این سایتها را مشاهده کنید. این سایتها صرفا برای افرادی که در خارج از چین تحصیل می کنند، دوستان و بستگان خارجی دارند، معلمان زبان انگلیسی و یا توسعه دهندگان نرم افزار قابل دسترس است. بسیاری از مردم چین بر این عقیده هستند که دیوار آتشین در سراسر کشور بسیار مفید است اما اکثر کاربران چینی در اینترنتی گشت و گذار می کنند که از آن محافظت نمی شود.

     VPN در چین کاملا کند عمل می کند. میزان کندی سرعت با این واقعیت همراه است که کاربران برای وارد شدن به شبکه جهانی وب باید از سه دروازه (gateway) اصلی عبور کنند. این دروازه ها در شمال نزدیک پکن، در مرکز کشور در شانگهای و در جنوب در گوانگجو واقع شده اند. ترافیک اینترنت هم از طریق همین دروازه عبور می کند که قابل کنترل است، اما همین روند باعث کاهش سرعت می شود. جالب است بدانید کاهش سرعت اینترنت در چین به دلیل وجود این سه دروازه است، اما کاهش سرعت در کره شمالی به دلیل اینترانت است.

کره شمالی: مهمانی شبکه های LAN

     برخی از شهروندان کره شمالی به اینترنت دسترسی دارند البته اگر بتوانیم این تکنولوژی را اینترنت بنامیم. آنها از یک شبکه محلی پر افتخار به نام Kwangmyong (که در زبان کره ای "روشن" ترجمه شده است) استفاده می کنند. Kwangmyong هیچ اتصال فیزیکی با شبکه جهانی وب ندارد.

     تنها راه دسترسی به Kwangmyong شماره گیری از طریق خطوط تلفن ثابت است. تخمین زده می شود که در اینترانت این کشور بیش از هزاران وب سایت قرار دارد که محتوای این سایتها توسط مرکز رایانه ای کره کنترل می شود. وظایف این مرکز این است که مقالات ترجمه شده علمی را انتخاب و از تبلیغات سیاسی جلوگیری کند. از Kwangmyong می توانید بصورت کاملا رایگان استفاده کنید. اما با توجه به محدودیتها تنها تعدادی از شهروندان در کره شمالی می توانند از رایانه استفاده کنند چون سطح درآمد به طور متوسط ماهیانه 30 دلار می باشد. شبکه جهانی وب هم صرفا برای سفارتخانه ها، مقامات دولتی منتخب و برخی خدمات ویژه قابل بهره برداری است.

     با این اوصاف نمی توان گفت که کره شمالی از فناوریهای مدرن به طور کامل جلوگیری می کند. زیرا به نظر می رسد کره شمالی تیمی از هکرها را در ماهیچه سایبری خود در برابر جهان قرار داده است. چندی پیش هم این کشور مبارزه سایبری خود را با هک کردن Sony Picture ثابت کرد. با همه این گفته ها هم باید اضافه کرد که اینترانت محلی است که نه تنها شهروندان را از جهان دور نگه می دارد، بلکه آنها را از هر نوع حمله سایبری حفظ می کند.

کشور هند: چرا سرعت کند است؟

     دسترسی به اینترنت در هند به دلیل زیرساختهای ضعیف این کشور بسیار کند است. یک واقعیت عجیب این است که ارائه دهندگان سرویس های اینترنت فیبرهای نوری را با تجهیزات مدرن تعویض نمی کنند. چرا؟ چون بسیاری از شرکتها، خط مشی مصرف منصفانه را دنبال می کنند که اگر موافقت صورت گیرد سرعت را پایین تر هم می آورند.

     دیگر شهروندان هندی هم می گویند به همین سرعت آهسته راضی هستند البته اگر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی حتی فیبرهای نوری را برای آنها راه اندازی کنند. قابل ذکر است که ارائه دهندگان این سرویس ها اگر با مشتری کافی روبرو باشند می توانند قیمتهای خود را نیز کاهش دهند. همیشه هم هنگام جمع آوری داوطلب با این مشکل روبرو هستیم که هیچکس نمی خواهد اول باشد.

چگونه با یک بیل مکانیکی اتصال اینترنت سه کشور قطع شد؟

     ممکن است به یک تیم هکر با تجربه و با دسترسی کامل به اینترنت در کشور نیاز داشته باشید. اما مشخص شد که یک زن 75 ساله گرجستانی به تنهایی توانست با وجود اینترنت ضعیف، زیر ساخت های محافظت شده را نشان دهد.

     در ماه مارس سال 2011 او خارج از تفلیس، پایتخت گرجستان شروع به حفاری برای مس کرد. طول استخراج بیل مکانیکی او به فیبر نوری که 99% ترافیک اینترنتی در ارمنستان و برخی مناطق گرجستان و جمهوری آذربایجان به همراه داشت، آسیب وارد کرد. در نتیجه در 28 مارس این مناطق برای 12 ساعت آفلاین بودند.

     این آسیب دیدگی مشخص کرد که این کابل قبلا چندین بار توسط معدن چیان مس و کشاورزان سیب زمینی مورد آسیب دیدگی قرار گرفته بود. یک سال پیش هم حادثه مشابهی صورت گرفت که خوشبختانه عواقب کمتری را شامل شده بود. دسترسی به این کابل ها توسط خرابکاران را می توان به دلیل وجود مشکلات آب و هوایی هم مرتبط دانست.

     این کابل از طریق دریای سیاه وارد قلمرو گرجستان در بندر پوتی شده بود. سپس شاخه های این کابل به ارمنستان و جمهوری آذربایجان رسیده بود. برای محافظت در برابر خرابکاری، کابل در یک تونل زیرزمینی به موازات یک ریل راه آهن قرار گرفته بود. اما بارش سنگین باران هم گاهی اوقات باعث فرو ریختن سقف یک بانک می شود. به نظر می رسد که این زن مسن گرجی در درست ترین زمان ممکن آنجا قرار داشته است.

     ستون فقرات اینترنت در حوادث قابل توجه دیگری هم جان سالم به در برده است. سال 2013 در مصر سارقان کابلهای مسی پس از حفاری زمین با یک فلز رنگی در یک کابل مواجه شدند و تکه ای از این کابل را بریدند. در نتیجه سرعت اینترنت در کشور 60% کاهش یافت. سال 2008 مصر، هند، پاکستان و کویت طبق حوادث مشابه که در نزدیکی ساحل اسکندریه رخ داده بود مشکل قطع ارتباط با اینترنت را پیدا کردند.

     سارقان کابل های مسی تنها افرادی نیستند که باعث شدند چراغ اینترنت در مصر خاموش شود. در سال 2011 مقامات محلی هم طبق یک اشتباه این کابل ها را قطع کردند که حتی قطعی اتصالات تلفن همراه را هم با خود به همراه داشت.

     با این حال مصر تنها کشوری نیست که با سرویسهای اینترنتی با مشکل روبرو است بسیاری از کشورهای دیگر هم هستند که دارای اینترنت محدود هستند.

     بعد از این مطالب بیایید نقشه جهان را که توسط شرکت Renesys طراحی شده است ببینید. این نقشه نشان می دهد که دفعات قطع اینترنت در کدام کشورها بیشتر است. برای مثال کشورهای روسیه و ایالات متحده آمریکا از طریق ده ها مسیر کابلی با تمام جهان در اتصال هستند – پس قطع شدن اینترنت در این دو کشور شدنی نیست. کشورهایی که زیرساختهای توسعه نیافته دارند بیشترین آسیب پذیری را هم متوجه خود می کنند. از میان این کشورها می توان از سوریه، اتیوپی، ازبکستان، ترکمنستان، میانمار و یمن نام برد.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.