محافظت از کودکان در برابر زورگویی سایبری

16 تیر 1394 محافظت از کودکان در برابر زورگویی سایبری

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ «روزگویی سایبری» پدیده‌ای است که از طریق فناوری‌های دیجیتال اتفاق می‌افتد و به یکی از دغدغه‌های فزاینده جامعه امروزی تبدیل شده است، به‌طوریکه در آمریکا از هر چهار نوجوان 12 تا 17 ساله یک نفر در معرض زورگویی سایبری قرار می‌گیرد.


این درحالیست که زورگویی به کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را برجای بگذارد: کودکان گوشه‌گیر و پنهان‌کار می‌شوند، نمرات‌شان افت می‌کند، رفتارهای پرخاشگرانه یا علایم افسردگی از خود بروز می‌دهند و حتی ممکن است به خود آسیب بزنند. اما در صورت مواجهه کودکان با خطر اذیت و آزار سایبری، پدر و مادرها با اقدام به‌موقع و صحبت درباره این مساله با کودکان می‌توانند نقشی کلیدی در مقابله با این تهدیدات داشته باشند.

هر مادر و پدری باید نسبت به پدیده زورگویی سایبری، نشانه‌های اولیه و راه‌های مقابله با آن آگاه شود. اینترنت یک فضای مجازی است، اما برخورد با مسائل و معضلات ناشی از آن به ابزاری فراتر از اینترنت و فناوری نیاز دارد.

در ابتدا باید بپذیریم که بعضی از پدیده‌ها به‌سادگی قابل مهار یا پیش‌گیری نیستند و زورگویی سایبری نیز یکی از آنهاست. اما حال که امکان محافظت تمام و کمال از کودکان برابر زورگویی سایبری وجود ندارد، دست‌کم می‌توان به کودکان کمک کرد و در کنار آنها ایستاد. کسپرسکی در همکاری با چهره‌های برجسته روانشناسی کودک در دنیا مجموعه‌ای از توصیه‌های کلیدی برای کمک به قربانیان این پدیده ناگوار را گردآوردی کرده است.

لیزا رایت، بنیانگذار وب‌سایت Webiket که با هدف افزایش آگاهی والدین از زورگویی مجازی ایجاد شده، می‌گوید: «به یاد داشته باشید صحبت و جلب اعتماد قلبی کودکان گام نخست در برخورد با زورگویی سایبری است. در گام بعدی باید پیوسته شرایط را سنجید و راهکارهای لازم برای حل آزارهای سایبری و بهبود آسیب‌های روحی کودکان را اتخاذ کرد.»

توصیه‌های کسپرسکی برای برخورد با پدیده زورگویی سایبری عبارت است از:

1. همواره پشتیبان فرزندان خود بوده و بی هیچ پیش‌زمینه و قضاوت عجولانه‌ای عاشقانه آنها پذیرایشان باشید. در این مرحله کودکان به پذیرش و پشتیبانی بی قید و شرط شما نیاز دارند. به کودکان اطمینان دهید که مهم نیست چه بر آنها گذشته یا آنها دست به چه کاری زده‌اند، چون تحت هر شرایطی کنار آنها خواهید ایستاد.

2. حادثه زورگویی را کم‌اهمیت فرض نکنید. در این شرایط، این بحران مهم‌ترین مساله زندگی فرزند شماست. کودکان در شرایط سخت روحی قادر به تفکر منطقی نیستند، بنابراین به آنها بگویید که این مساله چقدر برایتان مهم است و ناراحتی آنها را درک می‌کنید.

3. برای پرداخت منطقی به این بحران هنوز زود است. در این مرحله حرفی از تقصیرکار بودن فرزند خود به میان نیاورید، حتی اگر آنها آغازگر این مساله بوده باشند. در غیر این صورت کودکان ممکن است دیواری بین خود و بزرگ‌ترها بکشند و گمان کنند کسی آنها را درک نمی‌کند.

4. صمیمانه با کودک خود همدلی کنید. کودکان می‌بایست به عواطف شما نسبت به خود پی ببرند. برای آنها توضیح دهید که شما هم سختی‌های مشابهی را از سر گذرانده‌اید؛ سختی‌هایی نه در اینترنت، بلکه در دنیای واقعی که کنار آمدن با آنها کار آسانی نبود. هرگز به کودکان نگویید که بیشتر از آنها سختی کشیده و یا تنهایی با مشکل خود کنار آمدید. به آنها بگویید در زمان سختی بیش از هر چیز به کسی نیاز داشتید که به دردِ دلتان گوش دهد، درک‌تان کند و پشت‌تان بایستد.

5. تنها زمانی به صحبت درباره حادثه زورگویی بنشینید که کاملا اعتماد فرزندتان را جلب کرده‌اید. فراموش نکنید جلب اعتماد کودکان کار دشوار و گاه زمان‌بری است. هرگز به‌جای فرزند خود سخن نگویید و حرف او را قطع نکنید. اجازه دهید آنها گوینده باشند و به زبان خود ماجرا را تعریف کنند. کودکان می‌بایست این بار سنگین را خود از دوش بردارند.

کارن مولن، کارشناس ارشد روانشناسی سایبری در جمع‌بندی این راهکارها می‌گوید: «زورگویی سایبری مساله پیچیده‌ای است که حل آن به رویکردی چندجانبه نیاز دارد. در این بین اتخاذ رویکردی صحیح برای پشتیبانی از کودکان در شرایط روحی سخت اهمیت ویژه‌ای دارد. در کوتاه مدت می‌توان با رعایت چند نکته کاربردی به کودکان کمک کنیم با روحیه‌ای مثبت با بحران روبه‌رو شوند و از تشدید وضعیت نامطلوب خود دوری کنند. هدف بلند مدت نیز افزایش مقاومت کودکان است تا به آنها کمک کنیم در برخورد با تجربیات اجتماعی ناگزیر و ناگوار آسیب روحی نبینند. اما اولین و مهم‌ترین گام در برخورد با پدیده زورگویی سایبری جلب اعتماد کودکان است تا آنها این بار سنگین را با پدر و مادرها شریک شوند و همه با هم برای حل بحران موجود تصمیم‌گیری و اقدام کنند.»

یکی از اقدامات کسپرسکی در کمپین خود علیه پدیده زورگویی سایبری راه‌اندازی پورتال Words Can Save است. این پورتال اطلاعات کاربردی و مفیدی را درباره نشانه‌های غیرمستقیم آزار سایبری و راه‌های برخورد با آن دراختیار مادر و پدرها قرار می‌دهد. پورتال Wordscansave.me به والدین گوشزد می‌کند که به‌کار بردن واژه‌های صحیح و حساب‌شده در پشتیبانی از کودکان در شرایط سخت چه اهمیتی دارد.

منبع: کسپرسکی آنلاین

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.