ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان: فرشته‌ی نگهبانت را در جهان دیجیتال آزاد کن

15 مهر 1397 ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان:  فرشته‌ی نگهبانت را در جهان دیجیتال آزاد کن

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ وقتِ زیادی را آنلاین می‌گذرانید؟ چه کسی نمی‌گذراند! در آنِ واحد روی سه دستگاه در حال گشت و گذار در اینترنت هستید؟ چه کسی اینطور نیست! قبل از اینکه از خواب بیدار شوید تازه‌های اینترنت را دنبال می‌کنید؟ حتی وقتی حمام می‌روید هم نمی‌توانید از اسمارت‌فون خود جدا شوید؟

همه‌‌ی ما چنین تجربه‌هایی را داشته‌ایم؛ در همین راستا سرویس ابرِ امنیتی کسپرسکیِ جدید خود را طوری طراحی کرده‌ایم که به طور خاص بتواند تجربه‌ی زندگی را -آنطور که می‌خواهیم- آسان‌تر سازد. نه... این یک یوتیلیتیِ آنتی‌ویروس نیست- هرچند ابزار محافظتی آنتی‌ویروس دارد؛ اما این همه‌ی کاربرد آن نیست. Kaspersky Security Cloud رفتار شما را تحلیل کرده و هر جا که به لحاظ دیجیتالی دچار مشکل شدید به کمکتان خواهد شتافت.

می‌شود گفت این سرویس چیزی است شبیه به فرشته‌ی نگهبان ( یا اگر این اصطلاح را نمی‌پسندید می‌توانید ترجیحاً به آن دپارتمانِ امنیتی شخصی بگویید). برای آن دسته از کسانی که تمایلی به پرداخت پول برای دریافت این نرم‌افزار ندارند (آخر چطور دلشان می‌آید؟) نسخه‌ی رایگان آن را نیز ارائه داده‌ایم: Kaspersky Security Cloud — Free.

ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان[1] راه‌حلی است کاملاً جدید که اولین نسخه‌ی آن جولای 2018 عرضه شد. آن دسته از افراد که از پیش با محصولات لابراتوار کسپرسکی آشنایی ندارند بخوانند: ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان قوی‌ترین اپلیکیشن رایگان است. این برنامه از تمامی کاربردهای آنتی‌ویروس معروف‌مان یعنی Kaspersky Free برخوردار بوده و حتی موارد استفاده‌ی بیشتری نیز دارد.

آنتی‌ویروس رایگان و پیشرفته

ابتدا از ویژگی‌های جدید امنیتی شروع می‌کنیم: ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان (برای ویندوز) سه افزونه‌ی اصلی (و گروهی افزونه‌های کوچکتر) را شامل می‌شود:

  • System Watcher

کارش تحلیل رفتاری است که حتی تهدیدهای ناشناخته را نیز بر مبنای رفتارشان بلاک می‌کند. برای مثال، اگر اپلیکیشنی بخواهد فایل‌های بسیاری را در آنِ واحد رمزگذاری کند، احتمالاً یک باج‌افزار است و نباید مجوز این کار به آن داده شود. System Watcher راه چنین فعالیتی را می‌بندد و تغییرات اعمال‌شده توسط بدافزار را کاهش داده و محدود می‌سازد. System Watcher زمانی تنها به عنوان بخشی از راه‌حل‌های پولی ما ارائه می‌شد؛ اما اکنون یکی از ارکان اصلی برنامه‌ی ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان تلقی می شود.

  • پیشگیری استخراج اتوماتیک

اجزای دیگری است که باز هم کارِ تحلیل رفتاری انجام می‌دهد. این افزونه موظف است جلوی بدافزاری را که سعی دارد از نقاط آسیب‌پذیر (اپ‌ها و پلت‌فرم‌های محبوب همچون جاوا، ادوبی ‌فلش ‌پلیر، ادوبی آکروبات، مرورگرهای اینترنتی و غیره‌ ) رخنه کند بگیرد. اکثر کامپیوترها چنین اپ‌هایی را نصب می‌کنند و بدین‌ترتیب طبیعی است اگر مرتباً در آن‌ها باگ مشاهده شود. مهاجمین و هکرها با کمک یک سری برنامه‌های مخصوص (استخراجگر) از چنین آسیب‌پذیری‌هایی برای نصب و اجرای بدافزار خود -روی کامپیوتر کاربرانی که نرم‌‌افزار خود را آپدیت نمی‌کنند- استفاده می‌کنند. پیشگیری استخراج اتوماتیک با شناخت الگوهای رفتاری معمول و مسدود کردن آن‌ها می‌تواند چنین فعالیت‌های سودجویانه‌ای را شناسایی نماید.

  • آنتی-بلاکر

همانطور که از نامش پیداست، این افزونه دستگاه‌ها را از خطر بلاکرهای تروجان -نوعی بدافزار که فایل‌ها را رمزگذاری نمی‌کند اما در عوض کل کامپیوتر را بلاک کرده و بعد طلب باج می‌کند- در امان نگه می‌دارد. حتی اگر چنین بدافزاری بخواهد به سیستم راه پیدا کند، آنتی‌بلاکر به دستگاه شما کمک خواهد کرد تا این بلاک را دور زده و بدافزار را پاک کنید.

این سه افزونه‌ی اصلی، موتور حرکتیِ این آنتی‌ویروس مطمئن را کامل می‌کنند‌. همچنین دارای کارکردهای مفیدی همچون آنتی‌فیشینگ، آنتی‌ویروسِ ایمیل، آنتی‌ویروس وب و کیبورد امنیتی روی صفحه می‌باشند (که البته راه‌حل امنیت رایگان Kaspersky Free از قبل این ویژگی‌ها را داشته است).

به طور کلی، ابرِ امنیتی کسپرسکی_ رایگان از حیث محافظت در برابر بدافزار نسبت به نسخه‌ی پارسال Kaspersky Free Anti-virus ما پیشرفت چشمگیری داشته و همین، اعتماد کاربران سراسر جهان را برایمان به ارمغان آورده است. اما Kaspersky Security Cloud چیزی بیش از یک آنتی‌ویروس است؛ حتی اگر نسخه‌ی رایگان آن را نیز استفاده کنید به حرف ما خواهید رسید.

حرف‌های دیگری هم برای گفتن دارد؟

نسخه‌ی رایگانِ ابرِ امنیتی کسپرسکی در مقایسه با از ورژن پولی آن، ویژگی‌های کمتری دارد؛ با این حال خیلی از قابلیت‌های نسخه‌ی پولی را ارائه می‌دهد. برای مثال، وقتی اکانت اجتماعی جدیدی درست می‌کنید، چنانچه رمز عبورتان بسیار آسان باشد و امکان کرک شدن توسط هکرها وجود داشته باشد، نسخه‌ی رایگانِ ابرِ امنیتی کسپرسکی به شما هشدار داده و توصیه‌های احتمالی ارائه می‌دهد. حال این دیگر دست شماست که این توصیه‌ها را جدی بگیرید یا خیر. همچنین می‌توانید این ویژگی را به طور کلی ببندید تا پیامی از سوی آن دریافت نکنید. داشتن این سرویس یک لطفی دارد و آن هم این است که  دست کم به شما می‌گوید دارید چه ریسکی می‌کنید. بدین‌ترتیب دیگر تقصیر را گردن عوامل و افراد دیگر نمی‌اندازید.  

یا فرضاً فکر کنید سرویس آنلاینی که از آن استفاده می‌کنید، اطلاعات اکانت را به بیرون درز می‌دهد (از جمله اطلاعات اکانت خودتان را). در این مورد، نسخه‌ی رایگانِ ابرِ امنیتی کسپرسکی به شما اخطار خواهد داد که رمزعبور خود را تغییر دهید. مثالی دیگر: کلاینت تورنت شما از آسیب‌پذیری خطرناکی رنج می‌برد. آنگاه پیامی دریافت خواهید کرد مبنی بر اینکه باید نسخه‌ی جدیدتر (که در آن آسیب‌پذیری‌ها همه وصله یا پچ شده‌اند) نصب نمایید.

چنانچه از شبکه‌ی وای‌فای ناامنی استفاده می‌کنید که در آن، اطلاعات‌تان می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد، این سیستم پیشنهاد می‌دهد برای رمزگذاری همه‌ی داده‌هایی که ارسال می‌کنید یک وی‌پی‌ان روشن کنید. و اگر آدرس‌ ایمیلی که به عنوان رمزعبور My Kaspersky استفاده می‌کنید در پایگاه اطلاعاتی اکانت‌های درز‌شده باشد، فوراً شما را مطلع خواهد کرد.

نسخه‌ی رایگانِ ابرِ امنیتی کسپرسکی تضمین می‌دهد دستگاه‌های اندرویدی‌تان ناگهان باتری خالی نکنند. این سرویس امنیتی به شما هشدار می‌دهد که دستگاه اندرویدی دارد بیش از حد معمول باتری مصرف می‌کند. بدین‌ترتیب خالی شدن باتری را حین انجام کارهای مهم تجربه نخواهید کرد؛ چون از پیش به شما اطلاع داده می‌شود.

کارکرد خوب دیگری که این سرویس برای گوشی‌های اندرویدی دارد این است که اپ‌هایی که استفاده می‌کنید را تحلیل کرده و پیشنهاد می‌دهد آن‌هایی را که نمی‌خواهید ذخیره‌ی گوشیتان را بگیرند پاک کنید (همچنین نمی‌گذارد خطرهای دیگری گوشی‌تان را تهدید کند).

از کجا می‌توان نسخه‌ی رایگانِ ابرِ امنیتی کسپرسکی را دانلود کرد؟

این نسخه در سایت رسمی ما موجود می‌باشد. لایسنس رایگان تا سقف سه دستگاه را پشتیبانی می‌کند، فرقی ندارد اندروید باشند یا تبلت، آیفون و کامپیوترهای ویندوزی. در حال حاضر نسخه‌ی رایگان این سرویس برای macOS عرضه نمی‌‌گردد.

اگر فکر می‌کنید ویژگی‌های نسخه‌ی رایگان این سرویس کفاف‌تان را نمی‌دهد و تمایل دارید نسخه‌ی پولی آن را دریافت نمایید (و همچنین دستگاه‌های بیشتری را با این پک امنیتی ایمن کنید) می‌توانید از خود اپ، لایسنس بگیرید؛ این لایسنس می‌تواند شخصی باشد (Kaspersky Security Cloud Personal) و یا لایسنس خانوادگی (Kaspersky Security Cloud Family).

 

[1] Kaspersky Security Cloud_ Free

 

 منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.