نحوه‌ی مراقبت از اکانت تیک‌تاک

16 بهمن 1398 نحوه‌ی مراقبت از اکانت تیک‌تاک

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ هر روزه، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با اکانت تیک‌تاک (TikTok) خود ویدیوهایی با فرمت کوتاه‌شده تماشا کرده و کلیپ‌های خود را نیز به اشتراک می‌گذارند. برخی از آن استفاده می‌کنند زیرا دوست دارند خلاق و اجتماعی باشند؛ برخی دیگر نیز شاید به دنبال محبوبیت‌اند. اما درست مانند هر انجمن آنلاین دیگری، تیک‌تاک نیز فقط یک پلت‌فرم مخصوص بلاگرهای باحال و طرفداران پر و پا قرص نیست، خانه‌ی اسپمرها و اسکمرها نیز هست. در ادامه همراهمان باشید تا توضیح دهیم با کمک چه تنظیمات امنیتی می‌توانید از اکانت تیک‌تاک خود مراقبت کنید.

تنظیمات امنیتی تیک‌تاک

بگذارید ابتدا با مهمترین چیز شروع کنیم: محافظت در برابر عملیات هک. برای مشاهده‌ی چند تنظیماتِ امنیتی‌ای که تیک‌تاک ارائه می‌دهد روی آیکون Me و بعد سه نقطه‌ی گوشه بالا سمت راست نمایشگر را بزنید. تنظیماتی که بدان‌ها نیاز دارید زیر گزینه‌ی Manage my account قرار دارد.

آیا تیک‌تاک احراز هویت دوعاملی دارد؟

بسیاری از شبکه‌ها و سرویس‌ها کاربران را در مقابل سرقت رمزعبورها در امان می‌دارند. فعالسازی احراز هویت دوعاملی یک لایه‌ی اضافی‌تر از محافظت را ارائه می‌دهد: اگر FA2 فعالسازی شود (علاوه بر رمزعبورتان) این اپ کدی یکبار مصرف را می‌خواهد که بعنوان مثال در قالب اس‌ام‌اس ارسال می‌کند. تیک‌تاک چنین تنظیماتی ندارد؛ تنها به لاگین با گزینه‌ی کد تأیید مجهز است. در این مورد، تیک‌تاک به صورت پیامی متنی یک کد یکبارمصرف برایتان ارسال می‌کند. با این حال، این یک احراز هویت دوعاملی نیست؛ این کد در واقع حکم مکمل رمزعبور ندارد، بلکه جایگزینی برای آن است. خلاصه بگوییم، اگر این کد را داشته باشید می‌توانید بدون رمزعبور وارد اکانت خود شوید. این راهکار ایرادهایی هم دارد چون کدهای ارسال‌شده از طریق اس‌ام‌اس قرابت بسیار کمی با حفاظت مطمئن دارند- هر چند دست‌کم رویکرد تیک‌تاک (در صورت دزدیده‌شدن پسوردتان) شما را نجات خواهد داد. بدون آن کد هیچ کسی نمی‌تواند از دستگاهی ناشناس لاگین کند. (یک چیز دیگر:  اگر قصد عوض کردن شماره تلفن خود را دارید آن را به TikTok لینک ندهید). اگر از طریق فیسبوک یا شبکه اجتماعی دیگری ثبت‌نام کرده باشید، تیک‌تاک هیچ‌چیز برایتان ارسال نخواهد کرد. این اپ به سایر سرویس‌ها براحتی اعتماد می‌کند. مطمئن شوید اکانت فیسبوک بخوبی محافظت می‌شود.

نحوه‌ی غیرفعال کردن ذخیره‌سازی رمزعبور

تیک‌تاک به طور پیش‌فرض نام کاربری و رمزعبور را به یاد می‌آورد که بسیار هم قابلیت کارامدی است. اما شما که به کسی اجازه نمی‌دهید از گوشی‌تان استفاده کنند، اینطوری نیست؟ اگر این کار را بکنید، با برداشتن انتخاب از روی گزینه‌ی Save login info زیر Manage my account این قابلیت را غیرفعال نمایید.

چطور بفهمیم کسی دارد از اکانت تیک‌تاک ما استفاده می‌کند؟

فرض کنید شما از دستگاه فرد دیگری به اکانت تیک‌تاک لاگین کردید و یادتان رفته از آن بیرون بیایید. یا می ترسید مبادا اکانت‌تان هک شده باشد. چک کردن اینکه آیا کسی دارد از اکانت تیک‌تاک شما استفاده می‌کند یا نه بسیار آسان است.

  • روی گزینه‌ی Manage devices بزنید تا ببینید تیک‌تاک روی کدام گوشی‌ها باز است.
  • با زدن روی آیکون سطل آشغال کنار گجت مربوطه در فهرست از دستگاه‌ها لاگ‌اوت کرده و Remove را انتخاب نمایید.
  • برای رعایت جانب امنیت، پسورد اکانت خود را تغییر دهید.

تنظیمات حریم‌شخصی در تیک‌تاک

پروفایل TikTok شما را به طور پیش‌فرض هر کسی می‌تواند ببیند. افراد بیگانه می‌توانند اکانت شما را پیدا کنند، ویدیو ببینند و کامنت بگذارند. اگر از اسپمرها خسته شده‌اید یا فقط ترجیح می‌دهید ویدیوها را با همه کسی به اشتراک نگذارید، تنظیمات حریم خصوصی خود را سفت و سخت‌تر بگیرید. برای انجام این کار، روی Me در هوم‌اسکرین سپس سه نقطه را در گوشه بالا سمت راست زده و بعد Privacy and safety را بزنید.

چطور پروفایل تیک‌تاک را خصوصی کنیم؟

اگر علاقه‌ای به ستاره شدن در تیک‌تاک ندارید و صرفاً می‌خواهید با دوستانتان کلیپ‌هایی را به اشتراک بگذارید، اکانت خود را خصوصی کنید و بگذارید تنها مشترکین تأییدشده ویدیوهای شما را ببینند. برای انجام این کار به Discoverability رفته و گزینه‌ی Private account را فعالسازی کنید. مشترکین فعلی‌تان به طور خودکار تأیید خواهند شد و قادر خواهند بود ویدیوهای شما را تماشا کنند- درست عملکرد پروفایل خصوصی در اینستاگرام.

به یاد داشته باشید حتی اگر پروفایل خود را خصوصی هم بکنید، description  بخشِ پروفایل همچنان برای همه‌ی کاربران تیک‌تاک قابل‌رؤیت خواهد بود. از دادن اطلاعات غیرضروری مانند آدرس خانه و شماره تلفن خود اجتناب کنید.

چطور پروفایل خود را از بخش توصیه‌ها برداریم؟

به طور پیش‌فرض، تیک‌تاک در صورتیکه الگوریتمش کلیپ‌های شما را جالب تلقی کند و یا بفهمد شما برای افراد دیگر ممکن است آشنا باشید پروفایل‌تان را به سایر کاربران نیز توصیه می‌کند. حتی اکانت‌های خصوصی می‌توانند در بخش توصیه‌ها ظاهر شوند. بعنوان مثال، این می‌تواند زمانی رخ دهد که با کاربر دیگری دوستانی مشترک داشته باشید و یا آن‌ها شماره تلفن شما را داشته باشند. چنانچه می‌خواهید به دام این توصیه‌ها نیافتید، نگذارید این اپ افراد را به دوستی با شما دعوت کند. برای انجام این کار، در تنظیمات حریم‌خصوصی گزینه‌ی Allow others to find me را خاموش کنید.

چطور از شر اسپم‌ها یا حرف‌های نامربوط داخل کامنت‌ها خلاص شویم؟

متأسفانه، همه‌ی کاربران هم نیت‌شان خیر نیست. برخی تیک‌تاکرها را آمده‌اند تا آواری از آگهی‌ها یا توهین را بر سر شما بریزند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق تنظیمات را محدودتر کنید. راحت‌ترین کار بلاک ردن است؛ نگذارید بیگانه‌ها در مورد کلیپ شما نظر بدهند یا بحث کنند. برای انجام این کار زیر Who can post comments گزینه‌ی  Friends or Off را انتخاب کنید.

تیک‌تاک همچنین به شما اجازه می‌دهد تا کامنت ویدیوی خاصی را ببندید. برای انجام این کار، ویدیو را باز کنید، روی سه نقطه زیر سمت راست زده و تنظیمات Privacy را انتخاب نمایید. در صفحه‌ی تنظیماتی که باز می‌شود روی Turn off comments for this video بزنید. با این حال اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان بتوانند نظراتشان را درباره کلیپ شما بدهند اما در عین حال نمی‌خواهید به طور دستی اسپم یا کامنت نامربوط را پاک کنید، فیلتر کلمه کلیدی را اجرا کنید. برای انجام این کار:

  • فیلترهای کامنت
  • فعالسازی Filter spam and offensive comments. این در واقع مجریِ خودکار تیک‌تاک است.
  • Filter keywords را روشن کرده و کلمات و عباراتی را که نمی‌خواهید کنار ویدیوهای خود ببینید تعیین کنید. روبات خود کامنت‌هایی را که حاوی چنین کلمات یا عبارتی باشند مخفی خواهد کرد.

چطور دوئت‌ها را در تیک‌تاک خاموش کنیم؟

یکی از تخصص‌های تیک‌تاک، توانایی در ساخت دوئت‌ها (ترکیب ویدیوهای کاربران دیگر با ویدیوی خودتان) و ری‌اَکت‌هاست (واکنش‌های ویدیوی به ویدیوهای دیگران). به طور پیش‌فرض، هر تیک‌تاکری می‌تواند کلیپ دلخواه خود را بگیرد و آن را در یک دوئت استفاده کند و یا در واکنش به ویدیویی دیگر پستش کند. اگر کلیپ‌تان حس خلاقیت را در کسی شکوفا کند که عالیست. مشکل اینجاست که ترول‌ها می‌توانند از این قابلیت برای حمله به شما استفاده کنند. شما می‌توانید با زدن روی  Who can Duet with you and Who can React to your videos نگذارید غریبه‌ها بر اساس ویدیوهای شما دوئت بسازند یا ری‌اکت کنند (در هر دو تنظیمات گزینه‌ی Friends or Off انتخاب شود).

آیا به طور کلی طرفدار دوئت‌ها و ری‌اکشن‌ها هستید و نه فقط صرفِ ویدیویی که در آن مشغول آهنگ خواندن هستید؟ هیچ ایرادی ندارد: شما می‌توانید استفاده از کلیپی خاص را بلاک کنید. برای انجام این کار آن را باز کرده، روی سه نقطه در پایین سمت راست زده و تنظیمات Privacy را انتخاب نمایید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی Turn off duet/react for this video ضربه بزنید.

چطور اسپم را از پیام‌های خصوص در تیک‌تاک برداریم؟

اگر پیام‌های خصوصی شما در تیک‌تاک برای همه باز باشد، پس یعنی همه می‌توانند با کلی آگهی و دعوت و غیره بر سرتان آوار شوند. برای خلاص شدن از شر اسپم‌های مزاحم می‌توانید پیام‌هایی که برایتان می‌آید را به طور دسته‌جمعی بلاک کرده و یا تنها به دوستان خود اجازه‌ی ارسال‌شان را بدهید. برای انجام این کار، به Who can send you messages رفته و Friends or Off را انتخاب کنید.

چطور جلوی سرقت ویدیو در تیک‌تاک را بگیریم؟

قابلیت دیگر تیک‌تاک به شما اجازه می‌دهد ویدیوهای سایر افراد را دانلود کنید. در بخش بالا روشی راحت برای ذخیره‌سازی ویدیوهای دلخواهتان وجود دارد. اما تیک‌تاکرهای مزاحم می‌توانند کلیپ‌های شما را سرقت کرده و آن‌ها را به نام خود پست کنند (فرضاً روی یوتیوب).

چطور در تیک‌تاک جلوی نوتیفکیشن‌های آزاردهنده را بگیریم؟

درست مانند هر شبکه‌ی ‌اجتماعی دیگری، تیک‌تاک توجه شما را می‌خواهد. به طور پیش‌فرض، این اپ مدام کاری می‌کند تا گوش به زنگ کوچک‌ترین اتفاق‌ها: لایک‌ها، کامنت‌ها، ویدیوهای جدید، توصیه‌ها باشید. از دست این نوتیفیکیشن‌های تمام‌نشدنی خسته شده‌اید؟ اگر پاسخ بله است، آن دسته از نوتیفیکیشن‌هایی که نمی‌خواهید را در تنظیمات اکانت خاموش کنید.

  • در هوم‌اسکرین Me را انتخاب کنید.
  • آیکون سه نقطه را در گوشه بالا سمت راست بزنید.
  • Push notifications را انتخاب کنید.
  • انتخاب را از روی رخدادهایی که دوست ندارید در موردشان مطلع شوید بردارید.

به طور جایگزین می‌توانید تمام نوتیفکیشن‌های TikTok را در تنظیمات دستگاه خاموش کنید. برای انجام این کار در اندروید:

  • تنظیمات گوشی خود را باز کنید.
  • Apps & notifications را انتخاب کنید.
  • به Notifications بروید.
  • در لیست اپ‌ها به سمت پایین اسکرول کنید.
  • تیک‌تاک را در فهرست اپ‌ها پیدا کرده و از آنجا نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال سازید.

در آی‌او‌اس:

  • تنظیمات گوشی خود را باز کنید.
  • به Notifications بروید.
  • تیک‌تاک را در فهرست اپ‌ها پیدا کرده و از آنجا نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال سازید.

چطور در تیک‌تاک کاربران را بلاک کنیم؟

اگر یک تیک‌تاکر اعصابتان را به هر نحوی خرد کرد و نخواستید دیگر روی ویدیوهای خود کامنت‌هایش را ببینید، بلاکش کنید. برای انجام این کار:

  • پروفایلش را باز کنید.
  • روی آیکون سه نقطه در گوشه بالا سمت راست نمایشگر بزنید.
  • Block را انتخاب کنید.
  • CONFIRM را بزنید.

چطور ویدیوهای تیک‌تاک را خصوصی کنیم؟

کلیپ‌ها همیشه هم آماده‌ی پست شدن نیستند. شاید دلتان بخواهد ویدیویی را بعداً ببینید و یا رویش یک سری فیلتر و قابلیت اعمال نمایید. شاید هم ویدیویی کاملاً خصوصی گرفته باشید. تیک‌تاک به شما اجازه می‌دهد تا کاری کنید کلیپ فقط برای شما قابل مشاهده باشد (یا خودتان و دوستانتان).

برای ویدیویی جدید:

  • بعد از آپلود ویدیو، روی Who can view this video on the Post بزنید.
  • Friends (اگر می‌خواهید ویدیو را ببینند) یا Private (اگر نمی‌خواهید) را انتخاب کنید.

برای ویدیویی که از پیش پست کردید:

  • ویدیو را باز کرده،
  • روی آیکون سه نقطه در پایین سمت راست زده،
  • Privacy settings را انتخاب نموده،
  • روی Who can view this video زده و Friends یا Private را بزنید.

 

منبع: کسپرسکی آنلاین (ایدکو)

کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکای، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.