ویدیوی فرزندتان را منتشر نکنید و یا منتظر عواقب اینترنتی آن باشید

06 آبان 1394 ویدیوی فرزندتان را منتشر نکنید و یا منتظر عواقب اینترنتی آن باشید

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛دنیای دیجیتال شبیه یک برنامه تلویزیونی است که ممکن است هرکدام از ما را وسوسه کند تا خود را درون قاب تصویر آن به نمایش بگذاریم. کم و بیش اغلب شهروندان جامعه آنلاین اهل به‌اشتراک گذاشتن تصاویر جور واجور هستند و گاه و بیگاه عکس‌های بامزه و شیطنت‌آمیزی را از خود منتشر می‌کنند. در این بین پدر و مادرهای جوانی هستند که عکس‌هایی را کنار فرزند کم سن و سالشان به‌اشتراک می‌گذارند؛ عکس‌هایی که دل از دوستان و آشنایان می‌رباید.

در بسیاری از موارد، همین پدر و مادرهای به‌اصطلاح «امروزی» تنظیمات امنیتی ویژه‌ای را برای عکس‌های خانوادگی خود در نظر نمی‌گیرند تا غریبه و آشنا، همه عکس فرزند دلبندشان را تماشا کنند و دل‌شان آب شود. اما حیف که در دنیایی بی رحم زندگی می‌کنیم و عکس‌های شاد این‌چنینی حسادت و حتی خشم عده‌ای را برمی‌انگیزاند. وقتی فرزندان‌مان بزرگ شوند هیچ بعید نیست از به‌اشتراک گذاشتن (بی اجازه) عکس‌های بچگی آنها با عالم و آدم دلخور و شاکی شوند.

 

1. به عواقب کار بیاندیشید

ویدیوهای بامزه از بچه‌ها روی یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی بی‌تردید افراد بد دل و مزاحم را به خود جلب می‌کند. این‌جور آدم‌ها صفحه را زیر و رو می‌کنند و زیر ویدیوهای محبوب کاربران کامنت‌های خصمانه می‌گذارند، بی‌توجه به آنکه محتوای این تصاویر ویدیویی تا چه اندازه دلنشین و دوست‌داشتنی است. اگر دنبال شهرت اینترنتی هستید، به عواقب آن هم فکر کنید.

شاید هرگز تصور نکنید که چه آدم‌های بد دلی کنار ما زندگی می‌کنند. با کمی جست و جو در کامنت‌های تصاویر ویدیویی پرطرفدار در اینترنت به نظراتی برمی‌خورید که مو بر تن‌تان راست می‌کند. برای مثال در انبوهی از کامنت‌های محبت‌آمیز در زیر ویدئوی یک دختر بچه بانمک کره‌ای چنین نظراتی به ثبت رسیده است:

- این بچه‌ها به درد آشغالدونی میخورند.

- بچه‌های کره‌ای را به فرزندی قبول نکنید. اگر سفیدپوست هستید بچه‌های سفید را سرپرستی کنید. بچه کره‌ای‌ها زیادی گران هستند.

اما مشت نمونه خروار است و اگر کنجکاوی به خرج دهید در این جور ویدیوها به کامنت‌های زَننده و نفرت‌انگیزی فراوانی برخورد می‌کنید. حال تصور کنید با شنیدن چنین جمله‌هایی درباره پاره تن خودتان چه حالی پیدا می‌کنید. اگر هر چیزی را آزادانه در اینترنت منتشر کنید شما هم دیر یا زود با این نوع کامنت‌ها و این دست آدم‌ها سروکار پیدا خواهید کرد.

در ویدیویی دیگر یک کودکی انگلیسی زبان سعی می‌کند کلمه Banana را تلفظ کند ولی با اشتباه در تعداد سیلاب‌ها واژه‌هایی مثل «بانا» یا «بانانانا» را از خود می‌سازد؛ حتما ندیده و نشنیده دلتان برای این کودک شیرین زبان ضعف می‌رود، اما افرادی هم پیدا می‌شوند که مثل شما فکر نمی‌کنند و فقط به‌خاطر ظاهر خاص کودک درون ویدیو چنین کامنت‌هایی را ثبت کرده‌اند:

- لطف کنید کَله‌اش رو بکنید.

- چرا همچین قارچی زنده است و اصلا کی حاضره این رو به عنوان یه بچه بزرگ کنه؟

- این قارچه اسم هم داره؟

- این بچه را باید بذارید تو مزرعه قارچ.

- نمیتونه بگه «موز» چون داره به زبان قارچی حرف میزنه!

البته در چنین ویدیوهایی اغلب عده‌ای از کاربران به کامنت‌های تند واکنش نشان می‌دهند. این پسر بچه که حالا معروف شده و والدین او ویدیوهایی دیگری را هم با همان سر و شکل از او منتشر کرده‌اند در بین کاربران بدخواه به «قارچ» معروف شده و جالب آنکه عده‌ای این کودک بیگناه را قارچ بانمک یا قارچ خوشمزه صدا می‌زنند.

2. از مزاحمان چشم‌پوشی کنید

در سال 2009، پدر یک پسرک 7 ساله به نام دیوید ویدیویی را از روز بردن فرزندش به دندان‌پزشک منتشر می‌کند. این ویدیوی بامزه خیلی زود گل کرد و موجی از کامنت‌های مثبت سمت آن روانه شد. اما بعضی از کامنت‌ها هم چندان صمیمی و دوستانه نبود.

پدر دیوید بعدا اذعان کرد که کامنت‌های منفی حواس او و همسرش را پرت کرده و زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده بود. با وجود این، او تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت و از تمام کامنت‌های منفی چشم‌پوشی کرد. در نهایت این زوج عاقل از یک موقعیت غیرمنتظره، یک رویداد خانوادگی خوش‌یمن ساختند و حتی از راه انتشار ویدیوهای مشابه روی یوتیوب پولدار شدند.

مردم همیشه مشغول قضاوت کردن هستند. آنها با دیدن تصاویر ویدیویی شما از هر چیز ریز و درشتی حرف می‌زنند؛ صدای شما، اینکه چه آهنگی در پس‌زمینه در حال پخش است، چه وسایلی در منزل‌تان دارید که در ویدیو پیداست و... کاربران از تذکر هر نکته‌ای که به نظرشان لازم باشد دریغ نخواهند کرد و دست آخر سعی می‌کنند به شما بقبولانند که پدر یا مادر لایقی برای فرزندتان نیستید.

علاوه بر این خیلی‌ها آزادانه هر لقب و صفتی را نثارتان می‌کنند و تمام این‌ها نصیب پدری شد که فقط می‌خواست در راه رفتن به دندان‌پزشک –یک اتفاق ترسناک برای بچه‌ها و حتی خیلی از آدم‌بزرگ‌ها- با شوخی و خنده فرزندش را آرام کند.

شکی نیست که پدر دیوید از خواندن پیام‌های منفی غافلگیر و آزرده خاطر شده بود، اما او دست به کار عاقلانه‌ای زد و به جای تمرکز روی کامنت‌های ناخوشایند نامه‌ای برای همه کاربران درباره یک ویدیوی دیگر نوشت:

«این ویدیو را برای اعضای فامیل منتشر کردیم که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند. برای‌مان عجیب است که چرا این ویدیو اینقدر مورد توجه قرار گرفته. این پسر بزرگ من ریکی است. اولین کلمه‌ای که به زبان آورد «دادا» بود. قوطی نوشابه‌های رژیمی پپسی که در پس‌زمینه می‌بینید مال ریکی نیست. بلکه، مادرش مشغول بازی قارچ‌خور است، و بله، وقتی با بچه‌ها بچگانه حرف می‌زنم مسخره به‌نظر می‌رسم. فکر کنم به هر موردی که لازم بود اشاره کردم. از تماشای ویدیوها و نوشتن کامنت‌های مثبت (یا منفی) سپاسگزارم. اما خواهش می‌کنم حرف‌های رکیک نزنید.»

 

3. قسمت کامنت‌ها را ببندید

ساده‌ترین راه برای مقابله با کامنت‌های منفی این است که امکان کامنت گذاشتن را غیرفعال کنید. دوستان و آشنایان می‌توانند پیام‌های محبت‌آمیزشان را از راه چت یا تماس تلفنی و یا به‌طور حضوری به شما ابراز کنند و دیگران فقط قادر خواهند بود ویدیوهای‌تان را لایک یا دیسلایک کنند.

 

4. دسترسی محدود به ویدیوها

اگر نمی‌خواهید فرزندتان به یک سوژه اینترنتی تبدیل شود باید دسترسی به تصاویر ویدیویی خود را محدود کنید. برای این کار چند گزینه را پیش رو دارید.

آیا تفاوت بین ویدیوهای فهرست‌نشده (unlisted) و خصوصی (private) روی یوتیوب را می‌دانید؟

این‌ها تنظیماتی هستند که شرایط کاملا متفاوتی را برای کاربران رقم می‌زنند.

در حالت اول هر ویدیویی که منتشر کنید برای همه کاربران قابل مشاهده است و هر کسی می‌تواند با یک جست و جوی ساده ویدیوی شما را پیدا کنید.

در حالتی دیگر که محدودیت دسترسی بیشتری دارد کاربران فقط از طریق یک لینک خاص می‌توانند ویدیوی شما را بارگذاری کنند. به عبرات دیگر می‌توانید برای مخاطبان دلخواه خود لینک تصاویر ویدیویی را منتشر کنید؛ اما باید مراقب باشید که این لینک‌ها به دست آدم‌های نااهل نیفتد.

اما حالت «خصوصی» برای کاربران و والدینی تعبیه شده که بی‌تفاوت از کنار حریم خصوصی خود و اعضای خانواده‌شان عبور نمی‌کنند. ویدیوهای خصوصی را تنها کاربرانی که شما اجازه دهید می‌توانند تماشا کنند.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.