راهنمایی های لازم برای جلوگیری از آسیب زندگی خصوصی توسط شبکه های اجتماعی

04 بهمن 1395 راهنمایی های لازم برای جلوگیری از آسیب زندگی خصوصی توسط شبکه های اجتماعی

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده ی محصولات کسپرسکی در ایران)

آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که چه میزان از اعتماد بنفس ما وابسته به لایک هایی است که از پست های خود می گیریم؟ ارتباطات دیجیتال است که فاصله های طولانی ما حتی از کشوری به کشور دیگر را به هم نزدیک کرده و ما با کارگیری آن ها روابط دوستانه و خانوادگی خود را حفظ می کنیم. اما متاسفانه این ارتباطات، کاربران را بیش از حد درگیر خود کرده است. مسلم است که ارتباط آنلاین به هیچ وجه همانند ارتباط رو در رو نیست اما می تواند به ما کمک کند تا دلتنگی خود را تا حدودی برطرف کنیم و این نوع ارتباط را جایگزین ارتباط حضوری کنیم.

آیا این مشکل واقعا بزرگ است؟

یافته های بسیاری از پرسش و پاسخ های ما بدست آمد و بر این باور رسیدیم که شبکه های اجتماعی حقیقتا بسیاری از مشکلات را حل می کند اما خود به تنهایی دارای معایب بسیاری است که در پست های قبلی خود به آن اشاره کردیم.

آیا لایک گرفتن و وابستگی به آن روش مناسبی برای بدست آوردن اعتماد بنفس است؟

به نظر می رسد از بین هر ده نفر کاربران شبکه های اجتماعی یک نفر آن ها تحت تاثیر روستان، آشنایان و حتی غریبه ها قرار می گیرند. گاهی اوقات آن ها تظاهر به جایی می کنند که هرگز در آن جا حضور نداشته اند یا کاری را که هرگز نکرده اند را به نمایش می گذارند. علاوه براین، به منظور محبوبیت زیاد در میان دوستان و آشنایان خود، ممکن است کاربران شبکه های اجتماعی استانداردهای اخلاقی را نادیده بگیرند و حریم ها را بشکنند. به عنوان مثال، انتشار عکس یکی از دوستان در وضعیت شرم آور فقط به منظور سرگرمی و بالا رفتن تعداد لایک ها، رایج ترین کاری است که کاربران شبکه های اجتماعی انجام می دهند.

مشخص است که عکس های دوستان و همکاران یا حتی کارفرمایان ما کاملا محرمانه هستند، این کار ممکن است باعث شگفت زده شدن آن ها شود و اصلا راه جالبی برای بدست آوردن لایک نیست.

نکته ی جالبی که وجود دارد این است که مردان بیشتر از زنان برای بدست آوردن لایک تلاش میکنند. گذشته از ارسال عکس های شرم ور از دوستان ، مردها بیشتر مایل هستند تا عکس های مفتضح را از خود در شبکه های اجتماعی منتشر کنند. مردها همچنین برای کم لایک گرفتن خود توسط دوستانشان بسیار بیشتر از زنان ناراحت می شوند و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

لایک ها تا چه اندازه زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند؟

جهان تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. توانایی داشتن ارتباط و تماس با خانواده، دوستان و همکاران به صورت آنلاین در هر زمان فرصتی است که اکثر ما مایل نیستیم آن ها را به راحتی از دست بدهیم. (31% از پاسخ دهندگان) اعتراف کرده اند که در حال حاضر کمتر با والدین خود از این طریق در ارتباطند و ارتباطشان با کودکان (33%)، با همسر خود (23%) و دوستان (35%) است، ارتباط در شبکه های اجتماعی به این دلیل است که آن ها می توانند یکدیگر را ببینند و از طریق شبکه های اجتماعی با امکانات بسیار باهم ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، جستجو برای کسب لایک، زندگی خانوادگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به عنوان مثال، (21%) از افراد اعتراف کردند که رابطه ی آن ها با کودکان خود زمانی دچار آسیب شد که والدین خود را در وضعیت خطرناکی در شبکه های اجتماعی دیدند. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کرده ایم افراد مشتاق هستند حتی برای گرفتن لایک های بیشتر خود را به خطر بیندازند. اما بنظر می رسد که والدین خیلی از رفتار آنلاین فرزندان خود ناراحت نیستند، تنها (14%) آن ها اظهار کردند که از رفتارهای آنلاین فرزندان خود اذیت می شوند. علاوه بر این (16%) از افراد گفتند که روابط خود با شرک زندگی یا همسرشان با یک پست نامناسب به خطر افتاده بود.

چه راهکاری برای این موضوع پیشنهاد می شود؟

نیمی از پاسخ دهندگان ما به تاثیر شبکه های اجتماعی بر کیفیت روابط خود اعتراف کردند، آن ها اینترنت و شبکه های اجتماعی را عامل نزدیکی و دوستی در روابط خود می دانند. این اظهارات می تواند درست باشد. اما در همین رابطه دکتر Astrid، روانشناس رسانه در دانشگاه Würzburg هشدار می دهد که افراد به روابط آنلاین و دورادور شبکه های اجتماعی بسنده نکنند، زیرا این روابط هیچ گاه جایگزین همیشگی روابط رو در رو نخواهد شد. به همین دلیل توصیه می کند که ارتباط حضوری یا رو در روی دوستان و والدین خود را فراموش نکنید. بهتر است از زمان زنده برای ملاقات های یکدیگر استفاده کنید، زیرا در ملاقات های حضوری احساس بیشتری جاری خواهد بود.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.