آیا می توان پول به سرقت رفته در پرداخت های آنلاین را بازگرداند؟

09 بهمن 1395 آیا می توان پول به سرقت رفته در پرداخت های آنلاین را بازگرداند؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران) جالب است بدانید کاربران در حال حاضر از عصر دیجیتال، خرید و پرداخت های آنلاین از طریق بانکداری های تلفن همراه لذت کامل می برند و از شرایط بوجود آمده احساس رضایت می کنند. تحقیقاتی که توسط لابراتوار کسپرسکی تایید شد نشان می دهد که اکثر کاربران (81%) آن ها به اینترنت برای کارهای مالی خود تکیه می کنند و تقریبا نیمی از آن ها (44%) به فروشگاه دستگاه های خود برای رسیدگی به کارهای مالی بسنده می کنند.

و با این حال تنها (60%) از کاربران به نصب راه حل های امنیتی در دستگاه های خود اقدام کرده اند و (40%) باقی مانده ی آن ها مورد رحمت مجرمان سایبری قرار می گیرند.

به طور متوسط افراد در هر معامله ی جعلی حدود 476$ را از دست می دهند. این فقط یک مقدار متوسط است و یک کاربر از هر ده کاربر حدود 5,000$ را از دست می دهد. از دست دادن مبالغ سالانه در این موارد نتیجه ی کلاهبرداری های آنلاین، سرقت هویت، سوء استفاده ی بدافزارها و دیگر روش های کلاهبرداری های آنلاین است که در سراسر جهان در حال رشد است.

در زمان سرقت پول، در صورتی که قربانیان فرصت کافی داشته باشند و به بانک صادر کننده اطلاع بدهند، امکان برطرف کردن و اداره ی این مشکل از جانب بانک وجود خواهد داشت. اگر که این کار امکان پذیر باشد آن ها تنها 24 ساعت برای رسیدگی به جزئیات این معامله ی جعلی فرصت خواهند داشت. البته در نظر داشته باشید که خدمات بانکی، قوانین و شیوه های حاکم بر آن ها با توجه به کشور و محل سکونت شما می تواند کمی متفاوت باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که بانک مسئولیت امنیت حساب و پول های انباشته شده در کارت آن ها را بر عهده دارد، همانطور که در توافق نامه ی بانک ها ذکر شده است امنیت و نگهداری اطلاعات مالی به عهده ی خود مشتری است. در مورد حساب های بانکی، با ارزش ترین اطلاعات یک کاربر رمزعبور، CVV و رمز دوم کارت است. در واقع شاید مقصر اصلی سرقت ها خود شما باشید، زیرا در صورت رعایت موارد امنیتی چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. با این حال ما در تلاشیم تا بتوانیم پول هایی که توسط مجرمان اینترنتی به سرقت می رود را پیگیری کرده و تعداد آن ها را کاهش دهیم.

آیا انتظار بازگشت پولی که به سرقت رفته، واقع بینانه است؟

تحقیقاتی که توسط لابراتوار کسپرسکی انجام گرفت نشان می دهد که تقریبا نیمی از افراد مطمئن هستند که بانک پول به سرقت رفته توسط مجرمان سایبری را می پردازد یا که آن ها را بازمی گرداند. با این حال در اینجا واقعیت تلخی وجود دارد: بیش از 52% از قربانیان در سرقت های اینترنتی پول خود را به طور کامل یا تنها بخشی از آن را از دست می دهند.

متاسفانه اکثر کارشناسان در امور مالی به این نتیجه رسیدند که بانک ها تمایلی به بازگشت پول های به سرقت رفته ندارند، به عبارتی آن ها زیر بار این مسئولیت نمی روند.

Vyacheslav Zakorzhevsky ، یک تحلیلگر ارشد در لابراتوار کسپرسکی می گوید: "به هیچ وجه تصور نکنید که بتوانید پول های به سرقت رفته توسط مجرمان را بازگردانید، بهترین راه برای در امان نگه داشتن پول های داخل حساب خود در وهله ی اول، جلوگیری از به سرقت رفتن آن است و در وهله ی دوم از راهکارهای امنیتی که به جلوگیری از سرقت اینترنتی اختصاص داده شده است، استفاده کنید.

در صورت سرقت پول چه کار کنیم؟

هنگامی که شما عملیات بانکی را انجام می دهید، بانک واسطه ای بین فرستنده که شما هستید و گیرنده قرار می گیرد. بانک تنها واسطه است و نمی توان از آن انتظار بازگشت پول شما را به طور خودکار داشت. (در واقع نمی توان انتظار داشت تاوان اشتباهی که شما از روی سادگی به آن مرتکب شده اید را بانک بپردازد). اما آیا شما موفق به برگرداندن پول ها در معامله ی فریب انگیز خواهید شد؟ این خوش شانسی به جزئیات معامله بستگی دارد.

اگر که پول شما به سرقت رفته باشد، اولین کاری که شما فورا باید انجام دهید، گزارش این حادثه به بانک است و اگر که ظرف 24 ساعت به این سرقت رسیدگی شد، امکان بازگردانی معامله ی بانکی برای شما وجود خواهد داشت.

نیاز است که این موضوع فورا به بانک اطلاع داده شود و آن را به بانک اثبات کنید. باید به بانک توضیح دهید که چه زمان و چرا این اتفاق برای شما رخ داد. و سپس می بایستی آن را به متخصصین گزارش دهید. این موضوع را با پلیس جرایم سایبری و مقامات دیگری که می توانند در پیگیری این حادثه به شما کمک کنند در میان بگذارید.

در برخی موارد پول اختصاص داده شده برای یک تراکنش ابتدا در حالت انتظار قرار داده می شود و سپس منتقل می شود. در این مورد شانس بیشتری برای بازگردانی پول های از دست رفته ی خود خواهید داشت. در این حالت وقت را تلف نکنید و فورا به بانک اطلاع دهید.

چگونه از کارت اعتباری خود محافظت کنیم؟

  • به هیچ وجه رمز عبور، CVV و رمز دوم خود را به شخص دیگری نگویید.
  • از عابر بانک های مشکوک، کارتخوان های اشخاصی که به آن ها اعتماد ندارید استفاده نکنید و به جای آن از پول نقد استفاده کنید.
  • کارت اعتبای خود را به دست افراد دیگر ندهید. هنگامی که در یک فروشگاه هستید و کارت خود را برای پرداخت به صندوقدار می دهید، از او غافل نشوید.
  • اس ام اس بانک خود را فعال کنید و در صورت غیر فعال شدن آن سریعا به بانک مراجعه کنید. از این طریق سریعا متوجه تراکنش های مشکوک مجرمان سایبری خواهید شد و برای آن اقدامی فوری در نظر خواهید گرفت.
  • بلافاصله بعد از اینکه متوجه هرگونه فعالیت مشکوکی شدید، کارت اعتباری خود را مسدود کنید.
  • علاوه بر رعایت تمام موارد بالا، یک راهکار امنیتی قوی روی تمام دستگاه های خود نصب کنید. به عنوان مثال، اینترنت سکیوریتی کسپرسکی و توتال سکیوریتی کسپرسکی دارای ویژگی هستند که Safe Money نامیده می شود، این ویژگی باعث می شود تا همه ی پرداخت ها در یک وب سایت مشروع و با اتصالی امن انجام شود و از ارتباط با سایت های فیشینگ جلوگیری کند.

    منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

    *  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.