چند اصل ساده امنیت در اینترنت برای تمام سنین

17 شهریور 1394 چند اصل ساده امنیت در اینترنت برای تمام سنین

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ امروزه پدر و مادرها بیش از هر زمانی نگران فعالیت‌های فرزندان خود در اینترنت هستند. بسیاری از والدین به این مساله پی برده‌اند که اینترنت پر است از آدم‌های عجیب و غریب و ویروس‌های خطرناک. آنها به‌درستی نگران این مساله هستند که مبادا سادگی و معصومیت کودکان قربانی مزاحمان  و مهاجمان فضای مجازی شود. البته پدر و مادرها گاهی بیش از اندازه نگرانی خود را ابراز می‌کنند، اما این دغدغه به نفع فرزندان است.

آیا پدر و مادری دارید که ریز به ریز برنامه‌ها و فعالیت‌های آنلاین و آفلاین شما را چک می‌کنند؟ بهتر است به فکر تغییر والدین خود نباشد، بلکه اگر به دنبال آزادی فردی بیشتری هستید به آنها نشان دهید که مثل یک فرد بالغ می‌توانید برای خود تصمیم بگیرید و مستقل بیاندیشید.

از این مساله بسیار سود خواهید برد. حال حفظ ایمنی حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی یک امتیاز ویژه به‌حساب می‌آید. همانطور که بارها اشاره شده، مهاجمان سایبری در کمین‌اند تا اکانت فیسبوک و توییتر شما را هک، به اطلاعات شخصی شما دست‌درازی و گوشی هوشمندتان را ویروسی کنند.

 

برای مهاجمان سایبری فرقی نمی‌کند از کجا و چه کسی بدزدند؛ بنابراین همیشه احتمال دهید که ممکن است هدف حمله مهاجمان قرار بگیرید. با در نظر گرفتن این مساله بیاموزید که چطور می‌توان از کامپیوتر شخصی برابر ویروس‌ها و تروجان‌ها محافظت کرد. جالب است بدانید کار بعضی از ویروس‌ها جاسوسی و جمع‌آوری گذرواژه‌ها و اطلاعات حساس کاربران است.

حال که حرف از رمز عبور به میان آورد باید اشاره داشت که انتخاب گذرواژه‌های ساده و ضعیف یکی از نقاط ضعف امنیتی بسیاری از کاربران خانگی است. مردم گذرواژه‌های بی‌اندازه ساده و پیش‌پاافتاده‌ای مانند 12345 یا qwerty را روی کامپیوترهای شخصی یا ایمیل‌ها و اکانت‌های آنلاین خود می‌گذارند. از این گذشته کاربران ناشی گذرواژه‌های خود را روی هارد دیسک و در قالب فایل ورد ذخیره می‌کنند و آن را آزادانه با دیگران در چت یا شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند. ناگفته پیداست که بروز چنین رفتارهای ناشیانه و ساده‌لوحانه‌ای برای هر کاربری گران تمام خواهد شد.

یک سوال ساده: آیا به ده‌ها غریبه‌ای که هر روز در کوچه و خیابان از کنارتان رد می‌شوند می‌گویید که کجا می‌روید، چه می‌خورید و یا اینکه آدرس منزل دوستان‌تان کجاست؟ البته که پاسخ منفی است. در دنیای بی در و پیکر اینترنت نیز باید به همین ترتیب رفتار کنید. اگر وضعیت حریم خصوصی خود در شبکه‌های اجتماعی را به درستی تنظیم نکنید، دیگران قادر خواهند بود به راحتی به کوچک‌ترین اطلاعاتی که روی فیسبوک یا اینستاگرم به‌اشتراک گذاشته‌اید پی ببرند. بنابراین بعضی دانستنی‌ها را برای خودتان نگه دارید.

 مهاجمان سایبری راه و روش پول به جیب زدن از راه هک کردن تلفن‌های همراه را خوب بلدند. سرقت غیرمستقیم از حساب کاربران با عضویت آنها به شماره‌ها یا سرویس‌های پیامکی پولی برخی از روش‌های ساده برای تیغ زدن کاربران است. از این رو باید همچون کامپیوتر شخصی، امنیت تلفن همراه خود را نیز تامین کنید.

مزاحمت سایبری یکی از آفت‌های گریزناپذیر دنیای امروز است. همیشه عده‌ای برای سواستفاده از کودکان ساده و ناآگاه بی‌رحمانه دندان تیز کرده‌اند. برای اعاده حقوق خود ممکن است در کشمش‌های آنلاین بی سر و تهی گرفتار شوید که در نهایت فقط باعث آزار و فرسایش شما خواهند شد. وقت خود را برای چنین افرادی تلف نکنید و به جای آن انرژی خود را برای عزیزان‌تان خرج کنید. وقتی حس کردید که کنترل اوضاع ممکن است از دست‌تان خارج شود به این توصیه‌های امنیتی فکر کنید.

 هرگز فراموش نکنید که افراد می‌توانند دروغگوهای زبردستی باشند. ماهیت اینترنت به‌گونه‌ای است که به افراد امکان می‌دهد هویت خود را پنهان کنند. بنابراین گول پروفایل‌های پرزرق و برق افرادی که به داشتن یک زندگی شیک و مرفه تظاهر می‌کنند را نخورید. همه ما در طول زندگی سختی‌ها و شکست‌هایی را تجربه کرده و پشت سر گذاشته‌ایم و حتی خود ما هم گاهی زندگی شخصی‌مان را بهتر از آنی که بوده و هست جلوه می‌دهیم. به این ترتیب در اینترنت فریب ظواهر را نخورید.

حال که با کلیات امنیت در فضای آنلاین آشنا شدید زمان آن رسیده تا به دنیای وسیع اینترنت قدم بگذارید. سفری امن و امان را برای‌تان آرزو می‌کنیم؛ و اما فراموش نکنید که هرگاه در اینترنت به مساله و مشکلی برخوردید می‌توانید به پدر و مادر خود روی بیاورید تا از تجربیان گرانبهای آنها استفاده کنید.

منبع: کسپرسکی آنلاین