کودکان چه چیزهایی را از والدین خود در دنیای مجازی پنهان می کنند؟

08 تیر 1395 کودکان چه چیزهایی را از والدین خود در دنیای مجازی پنهان می کنند؟

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران) ما که به گذشته نگاه می اندازیم میبینیم خاطراتی داریم که زمانی که کوچک بودیم ما را نگران می کرد و زندگی ما ساده تر از حالا بود. اما به 20 سال قبل برگردید، شکی نیست که زندگی فعلی پیچیده تر شده است و طبیعی است که نگرانی ها هم بیشتر شده باشد.

تکنولوژی امروزه، اتصالی ثابت به جهان بینهایت بزرگ است که اگر بخواهیم کلی بیان کنیم فرزند پروری در این تکنولوژی سخت ترین کار دنیا است.

این روند چیزی است که ما اغلب در لابراتوار کسپرسکی آن را مورد بررسی قرار می دهیم و تصمیم به انجام برخی تحقیقات با عنوان اینکه چگونه اثرات بین نفوذ تکنولوژی و ارتباط بین نسل ها را ثابت نگه داریم، گرفتیم. این تحقیق، رشد آنلاین نامیده شده بود.

در اولین بخش از این تحقیق، ما دیدیم فرزندان از پدر و مادر خود پنهان کاری می کنند و نتیجه چنین تحقیقی از دید یک پدر و مادر تا حدودی نگران کننده بود.

این نظر سنجی جهانی نمایانگر این بود که 57% از فرزندان 8 تا 16 سال فعالیت های آنلاین خود را از پدر و مادر خود پنهان می کنند ( که البته 53% این آمار بین سنین 14 تا 16 سال بودند).

در دومین بخش، آمار نشان می دهد که بالای 70 درصد پدر مادرها از اینکه کودکان فعالیت های آنلاینشان را از آنان پنهان می کنند غافل شده اند. این فعالیت ها از محتوای بد گرفته تا صحبت کردن های غیر اخلاقی را شامل می شود.

با وجود این تعداد، هنوز هم امید داریم. از تمام کودکان در سراسر جهان، 75% آنها احساس امنیت بیشتری می کنند اگر که بتوانند با پدر و مادر خود در مورد خطراتی که در خفا انجام داده اند صحبت کنند.

بنابراین چه کاری باید انجام دهیم؟

بزرگترین چیزی که تربیت پدر و مادر را در خصوص فرزندانشان به خطر می اندازد، دروغ آنلاین است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ما نه تنها الگوی زندگی آنها هستیم بلکه در رابطه با اینترنت هم برایشان الگو باشیم.

ما میتوانیم با ابزاری که به ما کمک می کند تا بر فعالیت های آنلاین فرزندانمان نظارت داشته باشیم، آنها را کنترل نماییم. مثل Kaspersky Safe Kids ابزارهای این چنینی اجازه دسترسی به هر آدرس باری را نمی دهد و یا توسط آن می توانید چت روم را مشاهده کنید و زمانی که فرزندتان به صفحه ای مراجعه کرد که نباید وارد آنجا می شد به شما آلارمی داده شود.

این موضوع باید صادقانه اجرا شود و کودکان شما از اینکه شما آن ها را کنترل می کنید مطلع باشند و بدانند که اگر خارج از مرز تعیین شده روند، با آنها روبرو خواهید شد. همزمان با آن، کودکان در حال بزرگ شدن هستند و همه چیز را باید خود به خود یاد بگیرند و پدر و مادر باید به فرزندان بیاموزند که چرا یک سری از سایت ها به دلایل مختلف خوب نیستند و برای آن ها توصیه نمی شود.

در حالیکه بعضی از این ارقام در نظرسنجی وجود دارد که می تواند شما را متحیر کند اما این ابزار مانند یک بیدارباش خوب در خدمت پدر و مادرها است و این فرصت را به کودکان می دهد تا درعین حال که با دنیای مجازی در ارتباط هستند بتوانند خوب و بد را از هم تشخیص دهند و با چنین ارتباط ارزشمندی می توانندآینده خود و فرزندانشان را ارتقاء دهند.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.