هشدار: مراقب کلاهبرداران سایبری در سایت های همسریابی باشید

10 مرداد 1395 هشدار: مراقب کلاهبرداران سایبری در سایت های همسریابی باشید

روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران) شما در یک سایت دوستیابی ثبت نام می کنید و ممکن است دختر نجیبی را در این سایت ببینید. می توانید برای او پیغامی بفرستید و او به شیوه ای دوست داشتنی پاسخ شما را بدهد. او می خواهد که شما را بیشتر بشناسد و با شما صحبت کند! اما در پشت چهره ی آن دختر، هیچ دختری وجود ندارد بلکه در آن پشت مجرمان سایبری سیبیلویی(مردانی که خود را بجای خانمها جا می زنند) وجود دارند که فقط قصد گرفتن شماره تلفن به منظور کلاهبرداری از شما را دارند.

اخیرا پلیس روسیه دو مرد از Smolensk را دستگیر کرده که خود را به عنوان دخترانی جذاب و زیبا جا زده بودند و قلب مردان مسکویی را ربوده بودند. این تبهکاران در نهایت آن ها را تهدید و قربانیان را به ارسال مبالغ بالای پول مجبور کرده بودند. مجرمان اهل Smolensk در این پروژه حدود یک میلیون روبل روسیه به جیب زده بودند.

هرچند داستان های این چنینی در اینترنت قدمت دارد اما بعید است که در آینده ی نه چندان دور ریشه ی آن ها به طور کامل کنده شود. در مقابل آن، متاسفانه این کلاهبرداری رو به رشد است: رسانه های انگلیسی گزارش داده اند که 27 میلیون پوند هزینه ای بوده که قربانیان سایت های دوستیابی در انگلستان در سال گذشته متحمل شده بودند. سال گذشته در ایالات متحده نزدیک به 5,900 نفر بیش از 86.7 میلیون دلار بابت کلاهبرداری عاشقانه از دست دادند.

قابل ذکر است که کلاهبرداران اهداف خود را با توجه به استفاده افراد از اینترنت و سایت های دوستیابی تغییر می دهند. هرچند افراد در هر سنی هم که باشند می توانند به دام کلاهبرداری عاشقانه بیوفتند و در حال حاضر قربانیان در دو کشور بالای 40 درصد شایع شده اند که حدود دو سوم قربانیان در انگلستان و بیش از سه چهارم در ایالات متحده آمریکا می باشند. جای تعجب است که بسیاری از این قربانیان خانم هستند.

داستان زن پروفسور 67 ساله دانشگاه آکسفورد به نام Judith Lathlean که در سال 2015 سرفصل مجلات قرار گرفت هم بی ربط با این موضوع نیست. داستان عاشقانه وی که با شکست قلبش و از دست دادن مبلغ 140,000 پوند و بدهی های خیلی بزرگتر مشهور شد، زندگی زناشویی اش را ویران کرد و به خطر از دست دادن خانه اش هم منجر شد.

کلاهبردار با یک داستان غم انگیز به میان آمد، او خود را به عنوان یک مهندس مسن در آفریقای جنوبی که همسر خود را به دلیل سرطان از دست داده بود معرفی کرد (هرچند او تا پایان این مبارزه در کنار همسرش او را همراهی کرده بود). این کلاهبردار با Judith چندین بار در مورد اینکه پدرش فوت شده و خانه اش به غارت رفته است صحبت کرده بود. البته هرگز به طور مستقیم درخواست پول نمی کرد و فقط وضعیت فعلی را شرح می داد. Judith به او پیشنهاد کمک داد و این یک اشتباه بزرگ بود.

Judith به دیلی میل گفت: "من فکر می کنم که فردی باهوش و دلسوز هستم. کلاهبردار شخصی زیرک و پیچیده بود و با هدف ضربه زدن به نقاط آسیب پذیر من برنامه ریزی کرده بود. من احساس نادانی ندارم. چون من دقیقا می دانم که چه اتفاقی افتاد. اتفاقی که برای من افتاد می توانست برای هرکسی رخ دهد. اگر ماجرای من می تواند باعث شود تا حتی یک نفر در حال سقوط که درهمین دام افتاده است کمک کند، بسیار خب آن را فاش کنید.

شما می توانید ماجرای کامل Judith را در دیلی میل مطالعه کنید.                 

در آگوست 2015،بعد از اینکه Robinson Agbonifoayetan و هم دستانش دو زن را فریب دادند، به سه سال حبس محکوم شدند. قربانیانی که در دام عشق افتاده بودند به طور کلی اهل US Marines بودند و تقریبا 300,000 پوند متحمل شدند.

با این حال، شما حتی فکرش را هم نمی توانید بکنید که زنان میانسال قربانیان اصلی این نوع کلاهبرداری ها باشند. علاوه بر این، چهره های واقعی در کلاهبرداری های عاشقانه هیچ وقت شناخته نمی شوند، زیرا که بسیاری از قربانیان، به خصوص آنانی که متاهل هستند، ترجیح می دهند سکوت کنند. آیا شما هک رسوایی آور Ashley Madison را به خاطر دارید؟ اعضای این وبسایت مثل کلاهبرداران رفتار میکردند. در این سایت چندین زن بودند که برای دختران زیبا حساب کاربری ایجاد می کردند. ربات ها نیز سعی می کردند از طریق چت به آن ها نزدیک شوند و از آن ها برای ادامه ی مکالمه پول بگیرند.

با وجود تمام این داستان ها ما بر این باوریم که هر کسی می تواند مورد انتخاب کلاهبرداران قرار گیرد. Monica Whitty روانشناس سایبری از دانشگاه Leicester در رابطه با وضعیت پیش رو توضیح می دهد:

"شما نباید آسیب پذیر باشید. او هشدار می دهد: شما می توانید فردی باهوش با شغلی خوب باشید. کلاهبرداران با استراتژی بسایر پیچیده ای اقدام می کنند.

مونیکا تجربه ی زیادی در مورد کار با قربانیان کلاهبرداری عاشقانه دارد. او اذعان می کند که قربانیان تحت فشار قرار می گیرند: آنها خود را بخاطر این فریب سرزنش می کنند. البته این سرزنش از جانب دوستان و بستگان آن ها هم دیده می شود. با اکثرقربانیان جرم و جنایت همدردی واز آنها حمایت می شود اما در مورد جنایت های آنلاین، دوستان و خانواده ها همیشه خشمگین هستند واز آنها هیچ گونه حمایتی صورت نمی گیرد. و در اکثر مواقع پاسخ آنها این است: چگونه می توانی تا این حد ساده لوح باشی؟

جدا از کلاهبرداری مالی، مجرمان در سایت های دوست یابی تبلیغات، ویروس ها و لینک های مخرب را گسترش می دهند.

تمام این موارد باید به عنوان یک هشدار قدرتمند برای ما باشد. هیچ چیز در اینترنت آن چیزی که بنظر می رسد، نیست. بنابراین، افرادی را که نمی شناسید تا قبل از اینکه آنها را ندیده اید باورشان نکنید. و هرگز پولی به آن ها هرچقدر هم با مبلغ کم ، انتقال ندهید. نصب یک آنتی ویروس قابل اعتماد هم یک ایده ی خوب می باشد. آنتی ویروس از شکسته شدن قلب شما محافظت نمی کند، اما می تواند اطلاعات شخصی و مالی شما را در برابر بمباران و لینک های فیشینگ امن نگه دارد.

منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)

*  کسپرسکی اسم یکی از بزرگترین شرکتهای امنیتی و سازنده آنتی ویروس است که برخی از کاربران اشتباهاً این شرکت و محصولات آنتی ویروس آن را با عناوینی نظیر کسپرسکای،کاسپرسکی، کسپراسکی، کسپراسکای، و یا کاسپراسکای نیز می‌شناسد. همچنین لازم به ذکر است مدیرعامل این شرکت نیز یوجین کسپرسکي نام دارد.