کاربردها و اهمیت امنیت ابری برای کسب‌و‌کارها

05 خرداد 1403 215 بازدید
کاربردها و اهمیت امنیت ابری برای کسب‌و‌کارها

توسعه تجارت‌تان برای کسب موفقیت در آینده، با تغییر وضعیت از سیستم نرم افزاری local به سیستم ابری یا cloud آغاز می‌گردد. سیستم ابری به شما امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های بیشتر را داده، قابلیت دسترسی به دیتا را بهبود بخشیده، به مجموعه شما در زمینه مشارکت موثرتر کمک کرده و مدیریت محتوا را بسیار ساده‌تر می‌کند. برخی از افراد به دلیل مسائل امنیتی، درخصوص تغییر وضعیت به سیستم‌های ابری، محافظه‌کاری کرده و تردید دارند. اما یک سرویس‌دهنده ابری مطمئن (CSP) می‌تواند آسودگی خیال برای امن بود دیتا را با میزان امنیت بالا فراهم آورد.

نکاتی که در وهله اول حائز اهمیت هستند این است که امنیت ابری چیست، انواع اصلی محیط‌های ابری که برای امنیت به آن‌ها نیاز داریم شامل چه مواردی هستند، اهمیت امنیت ابری چقدر است و مزایای اصلی آن چیست؟

تعریف امنیت ابری چیست؟

امنیت ابری به مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی اطلاق می‌شود که برای محافظت از زیرساخت‌های ابری، اپلیکیشن‌ها و دیتاهای آن، انجام می‌شوند. این اقدامات جهت حصول اطمینان از احراز هویت کاربر، دستگاه، کنترل دسترسی به دیتا و منابع و حفاظت از امنیت دیتا، انجام می‌شوند. امنیت ابری در محیط‌های ابری برای حفاظت از دیتای یک مجموعه در برابر حملات DDos، بدفزارها، هکرها و دسترسی کاربران غیرمجاز به کار گرفته می‌شود.

انواع محیط‌های ابری

محیط‌های ابری به 3 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: ابرهای عمومی، ابرهای خصوصی، ابرهای ترکیبی

زمانی که شما به دنبال امنیت ابری هستید، با این 3 دسته روبه‌رو می‌شوید که در زمره برجسته‌ترین گزینه‌های موجود قرار دارند. هرکدام از این محیط‌ها ملاحظات امنیتی و مزایای متفاوتی دارند، بنابراین آگاهی داشتن از تفاوت بین آن‌ها، ضروری است.

ابرهای عمومی

سرویس ابرهای عمومی به میزبانی سرویس‌دهندگان ابری شخص ثالث ارائه می‌شوند. نیازی نیست که یک شرکت، تنظیمات پیکربندی جهت استفاده از خدمات ابری انجام دهد، چرا که سرویس‌دهنده شخص ثالث این کار را انجام می‌دهد. معمولاً کلاینت‌ها می‌توانند از طریق مرورگر وب، به خدمات وب سرویس‌دهنده دسترسی داشته باشند. ابزارهای امنیتی مانند کنترل دسترسی، مدیریت هویت و احراز هویت برای ابرهای عمومی، مهم و ضروری است.

ابرهای خصوصی

ابرهای خصوصی معمولاً ایمن‌تر از ابرهای عمومی هستند، به این دلیل که آن‌ها به یک گروه خاص یا یک کاربر خاص اختصاص دارند و بر فایروال آن گروه تکیه می‌کنند. ماهیت ایزوله این ابرها به آن‌ها کمک می‌کند تا دربرابر حملات صورت گرفته ایمن‌تر بمانند، چرا که این دسته از ابرها فقط توسط سازمان، قابل دسترسی هستند. هرچند، این ابرها هم در برخی موارد با مشکلات امنیتی، مانند مهندسی اجتماعی و ... روبه‌رو می‌شوند. همچنین در صورت توسعه یافتن سازمان، توسعه و گسترش این ابرها مشکل است.

ابرهای هیبرید

ابرهای هیبرید، ترکیبی از مقیاس‌پذیری ابرهای عمومی و در عین حال سطح کنترل دقیق‌تر بر روی منابع ابرهای خصوصی را به همراه دارند. این ابرها، محیط‌های مختلف، مانند یک ابر خصوصی و یک ابر عمومی را به هم متصل می‌کنند، به طوریکه می‌توانند در صورت توسعه سازمان، به راحتی گسترش یابند. ابرهای هبریدی موفق، به کاربر اجازه دسترسی به تمام محیط‌ها در یک پلتفرم یکپارچه مدیریت محتوا را می‌دهند.

کاربردها و اهمیت امنیت ابری برای کسب‌و‌کارها

امنیت ابری بخش جدایی‌ناپذیر از هر استراتژی مهاجرت به ابر است

چرا امنیت ابری مهم است؟

امنیت ابری بسیار اهمیت دارد چرا که اکثر سازمان‌ها به استفاده از تکنیک‌های محاسبه ابری رو آورده‌اند. نرخ بالای پذیرش ابرهای عمومی در بسیاری از تحقیقات اخیر حوزه امنیت، منعکس شده است.

متخصصین IT هنوز هم به دلیل مسائل امنیتی، نظارتی و سازگار بودن با قوانین، نگران انتقال دیتا و اپلیکیشن‌های بیشتر به فضای ابری هستند. آن‌ها همیشه نگران این هستند که اطلاعات بسیار حساس خود و مالکیت فکری‌شان در معرض حملات سایبری ناشی از تهدیدات بسیار پیشرفته قرار گیرد.

یکی از مولفه‌های بسیار حساس امنیت ابری حفاظت از محتوا و دیتای تجاری مانند سفارشات مشتری، اسناد طراحی محرمانه و سوابق مالی می‌باشد. جلوگیری از انتشار و به سرقت رفتن دیتا برای حفظ اعتماد مشتری و حفاظت از دارایی سازمان، یک امر بسیار حیاتی است.

امنیت ابری چه مزایایی دارد؟

امنیت در محاسبات برای هر سازمانی که به دنبال حفاظت از دیتای خود در برابر حملات است، امری حیاتی است. ایمن نگه‎داشتن ساختار ابری به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بیشتر پی به مزایای ساختار ابری ببرند. در ادامه به برخی از این مزایای امنیت ابری اشاره شده است:

کاهش هزینه‌های اولیه

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از محاسبه ابری این است که شما نیازی به پرداخت هزینه برای خرید سخت افزارهای قوی ندارید و این موضوع کمک می‌کند تا صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌ها شود. CSP ها امنیت شما را به طور کاملاً فعال و تامین می‌کند.

کاهش هزینه‌های عملیات و اجرا

امنیت ابری هزینه‌های عملیات و اجرا را نیز کاهش می‌دهد. یک CSP شرایطی ایجاد می‌کند که دیگر نیازی به استخدام و به کارگیری نیروی انسانی برای تأمین امنیت، به روزرسانی و تنظیمات مکرر پیکربندی وجود نخواهد داشت.

افزایش قابلیت اطمینان و دسترسی

شما به یک روش مطمئن و امن برای دسترسی سریع به دیتای خود نیاز دارید. امنیت ابری این اطمینان را حاصل می‌کند که دیتا و برنامه‌های کاربردی‌تان به محض احراز هویت کاربر، در دسترس باشند. با این روش، شما همیشه یک راه قابل اطمینان برای دسترسی به برنامه‌ها و اطلاعات ذخیره شده خود در فضای ابری، پیش رو دارید.

امنیت متمرکز

تکنیک‌های محاسبه ابری یک فضای متمرکز برای دیتا و اپلیکیشن‌ها در اختیارتان خواهند گذاشت. امنیت برای محاسبه ابری، به طور متمرکز، تمام اپلیکیشن‌ها، دستگاه‌ها و داده‌ها را مدیریت و محافظت می‌کند. موقعیت متمرکز به شرکت‌های دارای امنیت ابری این امکان را می‌دهد تا کارهای خودشان را مانند پیاده‌سازی برنامه‌های ریکاوری، مانیتورینگ event های شبکه و ارتقا فیلترینگ وب را سریع‌تر و با کیفیت بالاتر انجام دهند.

مقیاس‌پذیری بسیار بیشتر

محاسبه ابری به شما اجازه می‌دهد تا به اقتضای نیاز خود، حفاظت خود را گسترش دهید. امنیت ابری به راحتی با سرویس‌های محاسبه ابری توسعه می‌یابد. زمانی که نیازهای شما تغییر کرد، ماهیت متمرکز امنیت ابر به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی با اپلیکیشن‌ها و دیگر ابزارهای جدید، بدون از بین بردن امنیت دیتا، یکپارچه و هماهنگ شوید. با این سیستم می‌تواند در طول زمان‌هایی که بار ترافیک شبکه بالاست، و حتی در زمان به روزرسانی و مواردی از این قبیل، مقیاس سیستم حفاظتی خود را تغییر دهید.

بهبود حفاظت در برابر حملات DDos

حملات DDos یکی از بزرگترین تهدیدات برای محاسبه ابری محسوب می‌شوند. هدف این حملات، ایجاد ترافیک بیش از حد در یک زمان کوتاه برای یک سرور مشخص است، به طوریکه باعث ایجاد اختلال شدید و در برخی اوقات باعث متوقف شدن عملکرد سرور مورد نظر شود. مکانیزم امنیت ابری با استاده از مانیتورینگ و پراکنده‌سازی ترافیک، از سرورهای شما در برابر این دست از حملات محافظت خواهد کرد.

کاربردها و اهمیت امنیت ابری برای کسب‌و‌کارهاامنیت ابری به مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی اطلاق می‌شود که برای محافظت از زیرساخت‌های ابری، اپلیکیشن‌ها و دیتاهای آن، انجام می‌شوند

سخن آخر

در این مطلب در مورد اهمیت امنیت ابری برای کسب‎وکارها مطالعه نمودیم.امنیت ابری بخش جدایی‌ناپذیر از هر استراتژی مهاجرت به ابر است. سازمان‌ها باید با درک چالش‌ها و راه‌حل‌های موجود، اقدامات لازم را برای محافظت از دارایی‌های خود در محیط‌های ابری را در برنامه خود قرار دهند.

میلاد فداکار

میلاد فداکار

کارشناس امنیت اطلاعات