تفاوت آنتی ویروس و Endpoint Security Platform چیست؟

29 خرداد 1403 264 بازدید
تفاوت آنتی ویروس و Endpoint Security Platform چیست؟

اگر به امنیت کسب‌وکار توجه زیادی داشته باشید_شاید در نقش مدیریتی یا به عنوان بخشی از یک تیم فناوری اطلاعات_ احتمالاً با اصطلاحاتی مانند "آنتی ویروس" و "Endpoint" برخورد کرده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده که این دو دقیقا چه هستند؟ چرا از لفظ آنتی ویروس برای EPP استفاده نمی‌شود و سعی بر این است که موضوع را پیچیده نشان دهند؟ واقعا چه تفاوتی دارند؟ ما اینجا هستیم که این ابهام را برای شما برطرف کنیم.

این موارد اصطلاحات مهمی هستند و موضوعات امنیتی حیاتی را نشان می‌دهندکه اشتراکات زیادی بین آن‌ها وجود دارد. اما با این وجود تفاوت‌های چشمگیری بین این دو تکنولوژی وجود دارد.

ما دقیقاً در این مقاله توضیح داده‌ایم که امنیت نقطه پایانی (Endpoint Security) و آنتی‌ ویروس چه تفاوت‌هایی دارند، و همچنین شباهت‌ها، مزایا و مشکلات آن‌ها را پوشش داده‌ایم.

فرق اساسی آنتی ویروس و پلتفرم امنیت نقطه پایانی

بیشتر کاربران معمولی کامپیوتر با نرم‌افزار آنتی ویروس آشنا هستند. ده‌ها سال است که وجود دارد و برای شناسایی،تشخیص و حذف بدافزارها طراحی شده است؛ از ویروس‌ها و کرم‌ها گرفته تا کی‌لاگرها و تروجان‌ها.

نرم‌افزار آنتی ‌ویروس در رایانه‌های شخصی مصرف‌کننده و در شرکت های تجاری ساده‌تر استفاده می‌شود و بدین گونه است که از پایگاه‌های داده تهدیدات موجود به‌روزرسانی شده برای مقابله با تهدیدات استفاده کند. در حالی که آن‌ها اغلب دارای ویژگی‌های اضافه‌تری هستند، حذف بدافزار کار اصلی آن‌ها است.

نرم افزار‌های امنیت نقطه پایانیEndpoint Security دارای حوزه بسیار گسترده‌تری است و آنتی ویروس هم بخشی از آن می‌باشد. سیستم امنیتی نقطه پایانی یک پلتفرم مبتنی بر شبکه است که از تمامی فعالیت های نقاط پایانی اعم از دسکتاپ، لپ‌تاپ، سرور، موبایل‌ها و ... محافظت می‌کند.

سیستم‌های Endpoint شامل ماژول‌های آنتی ویروس در کنار سایر ویژگی‌ها مانند رمزنگاری، حفاظت از داده‌ها و تشخیص نفوذ هستند. سیستم‌های نقطه پایانی قدرتمندتر هستند و یک شبکه کامل از دستگاه‌ها معمولاً از طریق یک پنل مدیریتی تحت شبکه سازمان یا سرویس ابری مدیریت می‌شوند، بنابراین برای کسب‌وکارهایی با نیازهای پیچیده‌تر بسیار مفید هستند.

هر محصول آنتی ویروس، اسکن در لحظه، دستی و برنامه‌ریزی شده را برای حداکثر کارایی و تطبیق‌پذیری ارائه می‌دهد

هر محصول آنتی ویروس، اسکن در لحظه، دستی و برنامه‌ریزی شده را برای حداکثر کارایی و تطبیق‌پذیری ارائه می‌دهد

ویژگی‌های نرم‌افزار آنتی ویروس

مصرف‌کننده‌های عادی و مشاغل کوچک تمایل دارند از پایگاه داده‌های تهدیدات در کنار ویژگی‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای شناسایی تهدیدهای شناخته شده برای رایانه شخصیشان استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند حملات بدافزارهای معروف را از این طریق دفع کنند، اما معمولاً در برخورد با ناشناخته‌ها و مسائل نوظهور بدون سابقه وشناخت، کارآمد نیستند.

هر محصول آنتی ویروس، اسکن در لحظه، دستی و برنامه‌ریزی شده را برای حداکثر کارایی و تطبیق‌پذیری ارائه می‌دهد. هنگامی که تهدیدی آشکار شد، هشدار دریافت خواهید کرد و فایل‌ها فوراً قرنطینه یا حذف می‌شوند.

یک برنامه آنتی ویروس جامع اغلب دارای ویژگی‌های اضافی مانند اسکن ایمیل و دانلود و مرورگر است. استفاده از یک ابزار آنتی ویروس از هر راه حل‌های Endpoint Security ساده‌تر و ارزان‌تر است، اما آنقدر قدرتمند نیست.

اگر می‌خواهید از آنتی ویروس در رایانه‌های تجاری خود استفاده کنید باید برنامه را به صورت دستی بر روی سیستم‌های خود نصب کنید و گزینه‌های نصب شبکه‌ای و ابری که معمولاً در سیستم‌های امنیت نقطه پایانی یافت می‌شوند را دریافت نمی‌کنید.

یک سیستم امنیتی نقطه پایانی شامل یک ماژول آنتی ویروس با قابلیت‌های بیشتر از هر محصول آنتی ویروس می‌باشد

یک سیستم امنیتی نقطه پایانی شامل یک ماژول آنتی ویروس با قابلیت‌های بیشتر از هر محصول آنتی ویروس می‌باشد

ویژگی‌های پلتفرم امنیت نقطه پایانی Endpoint Security Platforms

آنتی‌ ویروس‌ها به تهدیدات موجود و شناخته شده واکنش نشان می‌دهند، در حالی که راه‌حل‌های نقطه پایانی پیچیده‌تر وپیش فعال هستند، بنابراین می‌توانند مسائل جدید و نوظهور را قبل از اینکه مشکل‌ساز شوند شناسایی و مدیریت کنند.

یک سیستم امنیتی نقطه پایانی شامل یک ماژول آنتی ویروس با قابلیت‌های بیشتر از هر محصول آنتی ویروس می‌باشد و انتظار می‌رود با داشتن تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌های پیشرفته مانند Threat Intelligence، بیشتر به شناسایی طیف گسترده‌تری از مسائل مربوط به بدافزار کمک کند.

سیستم‌های محافظت از نقطه پایانی بسیار فراتر از ارائه آنتی ویروس هستند. شما به طورمعمول در این راه حل ماژول‌هایی را برای مقابله با تشخیص نفوذ (HIPS)، محافظت از ایمیل و مرورگر و فایروال‌ها و سیستم‌های تطبیق‌پذیر برای راه‌اندازی خط‌مشی‌های مجاز و جلوگیری از رفتار های نابهنجار در نقاط پایانی در اختیار دارید. به علاوه در کنار توانایی‌های حفاظت از داده‌ها از گزینه‌هایی مانند Sandbox برای آزمایش نرم‌افزار و تنظیمات جدید و همچنین محافظت از فعالیت‌های شبکه‌ای نقاط پایانی و ارتباط به یکدیگر، پیدا خواهید کرد.

همچنین رمزنگاری، گزینه‌هایی را برای ایجاد گروه‌های دلخواه و ارائه خط‌مشی جداگانه برای هر کدام از آن‌ها و امکان قرار دادن سایت‌ها، برنامه‌ها، پورت‌ها و دستگاه‌ها در لیست سفید و لیست سیاه را ببینید. سیستم‌های Endpoint همچنین گزینه‌هایی برای شناسایی و مسدود کردن حملات داخلی در کنار تهدیدهای خارجی دارند، و تمایل دارند در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها کار کنند و با آن‌ها یکپارچه شوند.

در نهایت، پلتفرم امنیت نقطه پایانیدارای طیف گسترده‌تری از ویژگی‌ها نسبت به یک راه‌حل آنتی‌ ویروس است، زیرا مسئولیت بسیار گسترده‌تری دارد. یک سیستم نقطه پایانی از همه دستگاه‌های شبکه به صورت کامل محافظت می‌کند.

ما الان می‌دانیم که سیستم‌های Endpoint دارای طیف پیچیده‌تری از ویژگی‌ها نسبت به محصولات آنتی ‌ویروس هستند و به این معنی است که به کارکنان IT با تجربه نیاز دارند. از آنجایی که سیستم‌های نقطه پایانی از تعداد زیادی از نقاط دسترسی محافظت می‌کنند، با استفاده از یک رابط مدیریت تحت شبکه به صورت داخلی و یا ابری می‌تواند صدها دستگاه را به‌طور همزمان به‌روزرسانی، کنترل و نظارت کند. شما مجبور نیستید هر دستگاه را به طور جداگانه مانند آنچه معمولاً با یک برنامه آنتی ویروس انجام می‌دهید کار کنید.

در کنار مدیریت مبتنی شبکه، سیستم‌های نقطه پایانی را می‌توان برای مقابله با تهدیدات مختلف با پاسخ‌های خودکار برنامه‌ریزی کرد

در کنار مدیریت مبتنی شبکه، سیستم‌های نقطه پایانی را می‌توان برای مقابله با تهدیدات مختلف با پاسخ‌های خودکار برنامه‌ریزی کرد

در کنار مدیریت مبتنی شبکه، سیستم‌های نقطه پایانی را می‌توان برای مقابله با تهدیدات مختلف با پاسخ‌های خودکار برنامه‌ریزی کرد و به این معنی است که اغلب با سایر برنامه‌ها و ابزارهای تجاری محبوب ادغام می‌شوند.ادمین‌ها می‌توانند دسترسی ها را کنترل کرده و دسترسی ها را تأیید کنند، به‌روزرسانی‌های از راه دور را اجرا کنند، و از گزارش‌گیری و هشدار برای به دست آوردن کنترل بیشتر بر شبکه‌های گسترده‌تر خود استفاده کنند.

 

نتیجه‌گیری

در نهایت، آنتی ویروس تنها بخشی از یک راه حل نقطه پایانی گسترده است، و نقطه پایانی گزینه‌ای امن‌تر برای مشاغل با نیازهای حفاظتی حیاتی و شبکه‌های پیچیده است. در واقع، بهتر است سیستم امنیت نقطه پایانی را به عنوان یک پلتفرم حفاظتی کامل در نظر بگیرید تا یک محصول.

همچنین اگر به قدرت و کنترل بیشتری بر روی یک شبکه وسیع نیاز دارید،Endpoint Security Platform یک انتخاب عالی است. به خاطر داشته باشید که مدیریت محصولات نقطه پایانی نسبت به یک نرم‌افزار آنتی ویروس ساده دشوارتر و گران‌تر است.

اولی یک پلتفرم امنیتی برای مشاغل پیچیده با مدیریت تحت شبکه است، در حالی که دومی یک انتخاب ساده برای مشاغل و مصرف‌کنندگان کوچک‌تر است. با این حال، هر دو جایگاه خود را دارند و هر دو مزایا و معایب خود را دارند – بنابراین قبل از اینکه تصمیم به سرمایه‌گذاری در هرکدام برای کسب‌وکار خود را بگیرید، مطمئن شوید که تفاوت‌های این دو را می‌دانید.

امیر حسین دادبین

امیر حسین دادبین

کارشناس امنیت اطلاعات