بررسی XDR و EDR

17 تیر 1403 153 بازدید
بررسی XDR و EDR

هر کسب‌وکاری باید از اطلاعات حساس و دستگاه‌های فناوری در برابر مجموعه‌ای از حملات سایبری که دائماً در حال تکامل هستند، محافظت کند. استراتژی‌های امنیت سایبری بدون سیستم قابل اعتماد برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات سایبری بالقوه، داده‌ها، امور مالی و شهرت سازمان شما را در برابر عوامل مخرب آسیب‌پذیر می‌کند.

Endpoint detection and response (EDR) and extended detection and response (XDR) دو شاخه اصلی از فناوری تشخیص و پاسخ انطباقی تهدیدات سایبری هستند که به تیم‌های امنیتی کمک می‌کنند تا کارآمدتر کار کنند. پیاده‌سازی یک سیستم EDR یا XDR، فرآیند یافتن و پاسخگویی به فعالیت‌های مشکوک سیستم را ساده و تسریع می‌کند.در این مقاله سعی داریم تا قابلیت‌های این دو ابزار یعنی EDR و XDR را بررسی و مقایسه کنیم.

Endpoint detection and response چیست؟

EDR vs XDR

سیستم‌های EDR برای نظارت و محافظت از دستگاه های نقطه پایانی طراحی شده‌اند. قابلیت‌های EDR به تیم‌های امنیتی کمک می‌کند تا به سرعت رفتارهای مشکوک و فعالیت‌های مخرب در سطح نقطه پایانی را پیدا کنند و به آن واکنش نشان دهند.

EDR دارای قابلیت‌های زیر است:

Endpoint monitoring

با نظارت بلادرنگ بر هر دستگاه نقطه پایانی، ناهنجاری‌ها و انحرافات سیستم را با این بخش، فوراً شناسایی کنید.

Incident response

به سرعت حوادث امنیتی، مانند حملات (DDoS) را بازیابی کنید تا زمان خرابی و آسیبی که می‌تواند ایجاد کند را کاهش دهید.

Threathunting

نشانه‌هایی از تهدیدات سایبری پیچیده که ممکن است غیرقابل کشف باشند را با این بخش به صورت فعالانه پیدا کنید. شکار تهدیدات سایبری به تیم‌های امنیتی کمک می‌کند تا حوادث و تهدیدات سایبری پیشرفته را به موقع شناسایی و کاهش دهند.

Threat detection

به طور مستمر داده‌های نقطه پایانی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنید تا تهدیدات سایبری را قبل از تشدید و آسیب رساندن به سازمان شما دائما شناسایی کند.

Threat remediation

حملات سایبری، تهدیدات سایبری و آسیب‌پذیری‌ها را پس از شناسایی بررسی و برطرف کنید. به راحتی دستگاه‌های تحت تأثیر عوامل مخرب مانند بدافزارها را قرنطینه و بازیابی کنید.

Extended detection and response چیست؟

EDR vs XDR

XDR یک سیستم امنیت سایبری است که قابلیت‌های جامع را شناسایی و پاسخ به تهدیدات سایبری را در سراسر پشته امنیتی شما فراهم می‌کند. XDR به تیم‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای جامعی را برای امنیت سایبری با محافظت کارآمد در برابر حملات سایبری پیشرفته ارائه دهند.

XDR دارای قابلیت‌های زیر است :

Full visibility
فعالیت و رفتارهای سیستم را در لایه‌های مختلف امنیتی خود - نقاط پایانی ، برنامه‌های کاربردی ابری، ایمیل و داده‌ها - نظارت کنید تا به‌ سرعت تهدیدات سایبری پیچیده را در صورت بروز شناسایی کنید.

Unified investigation and response

داده‌ها را از ابزارها، فناوری‌ها و منابع مختلف امنیتی را در یک پلتفرم جامع برای شناسایی، پاسخگویی و جلوگیری از تهدیدات سایبری پیشرفته ادغام کنید.

Security beyond endpoints

در برابر تهدیدات سایبری پیشرفته‌ای که سیستم‌های امنیتی سنتی ممکن است شناسایی نکنند، مانند باج افزار (نوعی بدافزار خطرناک) محافظت کنید.

Automated detection and response

با پیکربندی اقدامات از پیش تعریف شده برای انجام هر زمان که پارامترهای خاصی انجام می‌شود، تهدیدات سایبری را سریع‌تر کشف کنید و به آنها واکنش نشان دهید.

Holistic data analysis

یک داشبورد متمرکز با داده‌های امنیتی و اطلاعات بینش از دامنه‌های مختلف ایجاد کنید که به تیم شما کمک می‌کند موثرتر کار کنند.

 

اهمیت EDR و XDR چیست؟

همانطور که سازمان شما رشد می‌کند، دید امنیتی گسترده برای تیم امنیتی شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه‌ها و سرورها برای اکثر عملیات‌های تجاری بسیار مهم هستند. با این حال، لایه‌های مختلف امنیتی سازمان بیشتر در معرض رفتارهای مخرب و سوء استفاده‌های دیجیتالی هستند که در نهایت به حملات سایبری خطرناک تبدیل می‌شوند. عدم شناسایی و پاسخگویی فعالانه به تهدیدات سایبری می‌تواند عواقب جدی قانونی، مالی و عملیاتی برای سازمان شما داشته باشد.

راه حل‌های EDR و XDR برای توسعه یک استراتژی امنیت سایبری موثر، ضروری هستند. این سیستم‌ها با استفاده از قابلیت‌های تشخیص تهدیدات سایبری تطبیقی ​​و فناوری هوش مصنوعی می‌توانند به‌ طور خودکار تهدیدات سایبری را قبل از اینکه به سازمان شما آسیب برسانند، شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند. یک راه حل EDR یا XDR را برای کمک به تیم امنیتی خود در مقیاس موثرتر و کارآمدتر اجرا کنید.

EDR vs XDR

شباهت‌های بین EDR و XDR

EDR vs XDR

علیرغم تفاوت‌های قابل توجه در محدوده و تمرکز، EDR و XDR چندین راه‌حل برای قابلیت مدیریت اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM) را نیز ارائه می‌دهند که عبارتند از:

تشخیص تهدید

راه‌حل‌های EDR و XDR هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سازمان‌ها قابلیت‌های تشخیص تهدیدات سایبری تطبیقی ​​مورد نیاز برای شناسایی حملات سایبری پیچیده را ارائه بدهند.

نظارت بلادرنگ و در لحظه

اگرچه دامنه حفاظت متفاوت است اما راه حل‌های EDR و XDR به طور مداوم فعالیت‌ها و رفتارهای سیستم را برای یافتن تهدیدات سایبری در لحظه مشاهده می‌کنند.

پاسخ به مشکلات

هر یک از این راه‌حل‌ها می‌تواند به سرعت به تهدیدات سایبری پس از شناسایی پاسخ دهند تا به تیم‌ها در کاهش زمان ماندگاری کمک کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

راه‌حل‌های EDR و XDR از فناوری هوش مصنوعی مولد برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات سایبری در لحظه استفاده می‌کنند. مدل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، این سیستم‌های امنیت سایبری را قادر می‌سازند تا به طور مداوم بر رفتارهای مختلف سیستم نظارت، تجزیه و تحلیل و واکنش نشان دهند.

 

تفاوت بین EDR و XDR

EDR vs XDR

در حالی که راه حل‌های EDR و XDR شناسایی و پاسخ سازگاری تهدیدات سایبری را ارائه می‌دهند، چندین تفاوت کلیدی هر نوع سیستم امنیتی را متمایز می‌کنند، مانند:

محدوده تشخیص

در حالی که سیستم‌های EDR برای نظارت و محافظت از دستگاه‌های نقطه پایانی در سراسر کسب‌وکار شما طراحی شده‌اند، راه‌حل‌های XDR دامنه تشخیص تهدیدات سایبری را گسترش می‌دهد تا لایه‌های دیگر امنیتی شما، مانند برنامه‌ها و دستگاه اینترنت اشیا (IoT) را دربربگیرد.

پاسخ خودکار حوادث

راه‌حل‌های EDR قابلیت‌های خودکار پاسخگویی به حادثه را برای نقاط پایانی سازمان شما ارائه می‌کنند، مانند ایزوله کردن یک دستگاه خاص. راه‌حل‌های XDR قابلیت‌های پاسخ خودکار به حادثه را در سراسر تجهیزات امنیتی شما ارائه می‌دهند.

دامنه جمع آوری داده‌ها

EDR به داده‌های دستگاه‌های نقطه پایانی متکی است، در حالی که XDR می‌تواند داده‌ها را از سراسر لایه‌های امنیتی شما جمع‌آوری کند.

مقیاس پذیری و سازگاری

از آنجایی که سیستم‌های XDR می‌توانند به چندین لایه پشته امنیتی شما متصل شوند، این راه‌حل‌ امنیتی نسبت به سیستم‌های EDR ساده‌تر در مبحثمقیاس‌بندی و شکل‌دهی به نیازهای امنیتی پیچیده سازمان‌ها پیاده‌سازی می‌شوند.

مزایای XDR نسبت به EDR

سازمان‌ها می‌توانند یک راه‌حل EDR یا XDR را برای کمک به بهبود دید، شناسایی مؤثرتر تهدیدات سایبری و پاسخ سریع‌تر به آنها پیاده‌سازی کنند. با این حال، از آنجایی که سیستم های XDR می توانند علاوه بر نقاط پایانی به محیط‌های امنیتی دیگر متصل شوند، XDR دارای چندین مزیت قابل توجه نسبت به EDR است، از جمله:

  • دید بهبود یافته در لایه‌های مختلف پشته امنیتی شما
  • تشخیص تهدیدات سایبری پیشرفته در چندین حوزه امنیتی.
  • تسهیل ارتباطات حوادث و بررسی آنها
  • مقیاس پذیری و سازگاری بهتر

 

انتخاب EDR یا XDR

نیازهای امنیت دیجیتال معمولاً از یک تجارت به کسب و کار دیگر متفاوت است. همانطور که تشخیص می‌دهید که کدام سیستم تشخیص و پاسخ تهدید سایبری انتخاب مناسبی است، مهم است:

  • نیازها و اهداف امنیتی سازمان خود را ارزیابی کنید.
  • هرگونه محدودیت بودجه‌ای مربوطه را ارزیابی کنید.
  • منابع و تخصص مورد نیاز برای اجرای صحیح EDR یا XDR را در نظر بگیرید.
  • تأثیر بالقوه EDR یا XDR بر زیرساخت امنیتی موجود خود را تجزیه و تحلیل کنید.

 

پیاده‌سازی راه‌حل‌های EDR یا XDR

صرف نظر از اینکه آیا EDR یا XDR را برای سازمان خود مناسب‌تر می‌دانید، چندین کار وجود دارد که باید هنگام پیاده‌سازی این سیستم‌های امنیت سایبری انجام دهید، از جمله:

  • مشارکت ذینفعان کلیدی و تصمیم گیرندگان: تأیید کنید که استراتژی امنیت سایبری شما با اهداف و مقاصد کلی سازمان شما مطابقت دارد و بازخورد رهبران کسب و کار را در طول فرآیند اجرا در نظر می‌گیرید.
  • انجام آزمایش اثبات مفهوم (POC): آسیب پذیری ها را در سراسر سازمان خود با آزمایش POC شناسایی کنید و درک دقیقی از نیازهای امنیتی خاص خود به دست آورید.
  • پشته امنیتی موجود خود را ارزیابی کنید: برای کمک به ساده‌سازی فرآیند پیاده‌سازی، برنامه‌ای برای اینکه چگونه راه‌حل EDR یا XDR شما باید در پشته امنیتی موجود شما قرار بگیرد، تهیه کنید.
  • آموزش تیم امنیتی: هر چه زودتر تیم امنیتی خود را با سیستم‌های جدید EDR یا XDR آشنا کنید تا خطاها و اشتباهات احتمالی را کاهش دهید.

 

در نهایت راه‌حل‌های EDR و XDR برای شناسایی و واکنش تطبیقی ​​تهدیدات سایبری از اجزای اساسی از هر استراتژی واقعا جامع امنیت سایبری هستند. اجرای یک راه حل EDR یا XDR را برای کمک به سازمان خود در بهبود دید و جلوگیری از حملات سایبری موثرتر در نظر بگیرید.

سیستم‌های EDR، مانندKapersky Endpoint Detection and Response ، یک پایه امنیتی مقیاس‌پذیر ارائه می‌کنند که مدیریت امنیت نقطه پایانی را در سراسر تجارت شما ساده ‌کند. با EDR، تیم‌های امنیتی می‌توانند نقاط پایانی را در لحظه نظارت کنند، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و درک دقیقی از هر دستگاه جداگانه ایجاد کنند.

بسته به مشخصات ریسک، نیازهای امنیتی و زیرساخت دیجیتال موجود کسب و کار شما، سیستم‌های XDR، مانندKaspersky Extended Detection and Response ، ممکن است مناسب‌تر باشند. در مقایسه با EDR، XDR دامنه امنیت را فراتر از نقاط پایانی گسترش می‌دهد تا داده‌های بلادرنگ از سایر محیط‌های حساس، مانند شبکه‌ها، پلتفرم‌های ابری و ایمیل را شامل شود. پیاده‌سازی سیستم‌های XDR در پشته امنیتی شما به ایجاد دید جامع‌تری از سازمان شما کمک می‌کند.

 

امیر حسین دادبین

امیر حسین دادبین

کارشناس امنیت اطلاعات