چرا کسب و کارهای کوچک باید امنیت سایبری را جدی بگیرند؟

30 مهر 1403 13 بازدید
چرا کسب و کارهای کوچک باید امنیت سایبری را جدی بگیرند؟

در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​(SMB) به‌طور فزاینده‌ای از فناوری دیجیتال برای کارهای از راه دور مانند تولید و فروش استفاده کرده‌اند، به همان روشی که شرکت‌های بزرگتر این کار را انجام داده‌اند. اما آنها همیشه توجه کافی به امنیت سایبری نداشته‌اند، حتی با وجود اینکه شبکه‌های کامپیوتری آنها آسیب‌پذیری‌های جدیدی را برای تهدیدات سایبری ایجاد کرده است. این یک اشتباه بزرگ است؛ زیرا حملات سایبری می‌توانند آسیب‌های جدی – هم مالی و هم اعتباری – ایجاد کنند بنابراین امنیت سایبری برای مشاغل کوچک باید جدی گرفته شود.

امنیت سایبری چیست؟

امنیت سایبری مجموع‌ای از فرایندها و استراتژی‌ها است که از سیستم‌های حیاتی و اطلاعات حساس یک کسب و کار در برابر حملات سایبری و نقض داده‌‌ها محافظت می‌کند. حملات سایبری با تکامل چشم‌انداز تهدید، به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند و مجرمان سایبری از هوش مصنوعی و مهندسی اجتماعی برای ایجاد روش‌های جدید حمله استفاده می‌کنند. در نتیجه، کسب‌وکارها باید تلاش‌های خود در زمینه امنیت سایبری را افزایش دهند.

چرا کسب و کارهای کوچک در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند؟

ممکن است فکر کنید که مجرمان سایبری بیشتر تلاش‌های خود را بر سازمان‌های بزرگ‌تر متمرکز می‌کنند، اما در واقع، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند کسب‌وکارهای کوچک‌تر می‌توانند در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیرتر باشند. اغلب، این به این دلیل است که کسب‌وکارهای کوچک‌تر فاقد منابع سازمان‌های بزرگ‌تر برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری هستند. آنها هزینه کمتری برای امنیت سایبری می‌کنند و به احتمال زیاد از نرم افزارهای قدیمی و پشتیبانی نشده استفاده می‌کنند که باعث می‌شود آنها به اهداف آسان‌تری برای مجرمان سایبری تبدیل شوند.

علاوه‌براین، مشاغل کوچک به احتمال زیاد افرادی را استخدام می‌کنند که از دستگاه‌های خود برای کار استفاده می‌کنند. در حالی که این باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود، اما احتمال حمله بدافزار را نیز افزایش می‌دهد، زیرا دستگاه‌های شخصی بیشتر در معرض خطر دانلودهای مخرب هستند.

انگیزه‌های مجرمان سایبری برای هدف قرار دادن مشاغل کوچک عبارتند از:

  • پول: انگیزه اصلی، سود مالی است. در حالی که برخی از حملات سایبری به دلیل تمایل به ایجاد اختلال یا انتقام انجام می‌شود اما اکثر آنها برای ایجاد سود انجام می شوند. به همین دلیل است که باج افزار یک روش محبوب برای حمله است. تا زمانی که هر روش حمله سودآور باشد، هکرها به استفاده از آن ادامه خواهند داد.
  • قدرت محاسباتی: گاهی اوقات، هکرها می‌خواهند از رایانه‌های یک شرکت استفاده کنند و آنها را به ارتشی از ربات‌ها برای انجام حملات DDoSوادار کنند. حملات DDoS با ایجاد حجم عظیمی از ترافیک وب برای ایجاد اختلال در سرویس یک شرکت کار می‌کنند. ربات‌های ربوده شده به ایجاد ترافیک مخرب کمک می‌کنند.
  • پیوند به سایر نهادها: یک کسب و کار کوچک از طریق تراکنش‌ها، زنجیره تامین و به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت دیجیتالی به سایر نهادها متصل می‌شود. از آنجایی که نفوذ به شرکت‌های بزرگ‌تر سخت‌تر نیز هست، گاهی اوقات هکرها شرکت‌های کوچک‌تر را به عنوان راهی برای حمله به سیستم‌های شرکت‌های بزرگ‌تر هدف قرار می‌دهند.

چه نوع تهدیدات سایبری می‌توانند بر مشاغل کوچک تأثیر بگذارد؟

قبل از اینکه یک استراتژی امنیت سایبری برای کسب و کار خود طراحی کنید، درک چشم انداز تهدید به شما کمک می‌کند. تهدیدهای سایبری که مشاغل کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهند، عبارتند از:

مهندسی اجتماعی

این نوعی از جرایم سایبری است که با فریب یا دستکاری شخصی، اطلاعات حساس را برای اهداف کلاهبرداری افشا می کند. مهندسی اجتماعی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • فیشینگ: جایی که یک هکر ایمیلی فریبنده می‌فرستد که هدف آن فریب گیرنده برای تحویل اطلاعات خصوصی یا استقرار نرم افزارهای مخرب در دستگاه یا شبکه قربانی است.
  • Spear phishing: نوعی از فیشینگ که یک فرد خاص را هدف قرار می‌دهد، معمولاً با جعل هویت شخصی که می‌شناسند.
  • وبسایت‌های جعلی: وبسایت‌های کلاهبرداری که برای فریب دادن کاربران به کلاهبرداری یا حملات مخرب طراحی شده‌اند.
  • جعل تلفن: زمانی که کلاهبرداران شناسه تماس گیرنده خود را تغییر می‌دهند تا هویت خود را از شخصی که با آنها تماس می‌گیرند، پنهان نمایند.
  • Smishing: نوعی از فیشینگ که از تلفن همراه به عنوان پلت فرم حمله استفاده می کند.

باج افزار

باج افزار یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که هکرها برای هدف قرار دادن مشاغل از آن استفاده می‌کنند. باج افزار رایانه‌ها را قفل می‌کند و داده‌ها را رمزگذاری می‌کند و آنها را گروگان نگه می‌دارد. برای اینکه مالکان دوباره به داده‌های خود دسترسی پیدا کنند، باید به هکر باج بپردازند، بنابراین کلید رمزگشایی را آزاد می‌کنند. گزارش‌ها نشان داده‌اند که ۷۱ درصد از حملات باج‌افزاری، کسب‌وکارهای کوچک را هدف قرار می‌دهند که میانگین تقاضای باج آن ۱۱۶ هزار دلار است. SMB ها اغلب به احتمال زیاد به باج می‌پردازند زیرا ممکن است از داده‌های آنها نسخه پشتیبان تهیه نشود و باید در اسرع وقت راه‌اندازی و اجرا شوند.

بد افزار

بدافزار اصطلاحی است برای نرم افزارهای مخرب که برای آسیب رساندن به دستگاه یا شبکه کاربر طراحی شده است. این شامل انواع تهدیدات سایبری مانند تروجان‌ها و ویروس‌ها است (و در واقع، باج افزار نوعی بدافزار است). حملات بدافزار برای کسب‌وکارهای کوچک خطرآفرین است، زیرا می‌توانند دستگاه‌ها را فلج کنند و نیاز به تعمیر یا تعویض گران قیمت داشته باشند. آنها همچنین می‌توانند به مهاجمان Backdoor که اصطلاحا پشت نامیده می‌شوند، دسترسی به داده‌ها را بدهند و مشتریان و کارکنان را در معرض خطر قرار دهند.

بات نت‌ها

بات‌نت شبکه‌ای از رایانه‌هایی است که در معرض خطر قرار گرفته و به بدافزار آلوده شده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پردازش‌هایی را برای انجام حملات سایبری ترتیب اثر دهند که مدتی است که تهدیدی برای سازمان‌های بزرگ‌تر محسوب می‌شوند، اما در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند.

Distributed Denial of Service attacks

هدف یک حمله DDoS از بین بردن یک وبسایت با پر کردن ترافیک از منابع مختلف است. یک حمله DDoS موفق می تواند وب سایت شما را به طور کلی آفلاین کند و دسترسی مشتریان به آن را غیرممکن کند.

InjectionSQL

اگر کسب و کار شما یک پایگاه داده در SQL (که مخفف زبان پرس و جو ساختار یافته است) دارد، در این صورت شما به طور بالقوه در برابر تزریق SQL آسیب پذیر هستید. تزریق SQL به تزریق یک کد مخرب به پایگاه داده SQL اشاره دارد. بسته به ماهیت کد مخرب، عواقب آن می‌تواند بسیار جدی باشد. به عنوان مثال، می‌تواند داده‌ها را حذف کند، اطلاعات حساس کاربر را به خطر بیاندازد و در موارد شدید، کل سیستم را خاموش کند. این یکی از رایج‌ترین اشکال حمله به وبسایت است.

چرا امنیت سایبری SMB ها ضروری است؟

دلایل مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا امنیت سایبری برای مشاغل کوچک و به طور کلی امنیت SMB باید جدی گرفته شود:

احتمال ضرر مالی

یک حادثه سایبری می‌تواند باعث از بین رفتن دارایی‌های مالی یک کسب‌وکار کوچک شود، گاهی اوقات به طور قطعی هزینه بازیابی، از دست دادن درآمد در زمان خرابی، به علاوه هر گونه جریمه مالی برای عدم رعایت قوانین می‌تواند به طور جدی بر درآمد شما تأثیر بگذارد.

صدمه به شهرت

اگر کسب و کار شما دچار نقض اطلاعات شود که بر روی جزئیات مشتری تأثیر می‌گذارد، بسته به مقیاس حمله و نحوه رسیدگی به آن، می‌تواند تأثیر جدی بر شهرت شرکت شما داشته باشد. این مورد می‌تواند بر توانایی شما برای حفظ و جذب مشتریان و کارمندان جدید تأثیر بگذارد.

کارمندان خود را در معرض خطر قرار می‌دهید

اگر اطلاعات حساس کارمندان - مانند پرونده های منابع انسانی محرمانه، تاریخ تولد، اطلاعات مالی و غیره - توسط مجرمان سایبری به سرقت رفته باشد، آن کارمندان در معرض خطر سرقت هویت و سایر جرایم سایبری قرار خواهند گرفت.

امکان ادامه عملیات

مشاغل در هر اندازه به شدت به سیستم‌های رایانه‌ای وابسته شده‌اند، به خصوص از زمان همه‌گیری کووید-19. اتکا به خدمات ابری، تلفن‌های هوشمند، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به این معنی است که هرگونه اختلال ناشی از یک حمله سایبری به طور جدی توانایی شما را برای کار و تراکنش‌های عادی، با مشکل مواجه می‌کند.

رعایت مقررات

حوزه‌های قضایی در سراسر جهان مقررات خود را در رابطه با اینترنت افزایش داده‌اند. به عنوان مثال، در اروپا، مقررات حفاظت از داده‌های عمومی (GDPR) و در کالیفرنیا، قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا وجود دارند. مقرراتی مانند این، تعهداتی را بر سازمان‌هایی که داده‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند، با جریمه‌هایی برای عدم انطباق، تحمیل می‌کند که بر لزوم جدی گرفتن حریم خصوصی داده‌ها توسط کسب‌وکارها در هر اندازه تأکید می‌کند.

چشم انداز تهدید همچنان در حال تکامل است

حجم و پیچیدگی تهدیدات سایبری در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که در سراسر جهان روزانه بیش از 30000 وبسایت هک می‌شوند و هر روز بیش از 300000 بدافزار جدید ایجاد می‌شود. مجرمان سایبری همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای بهره برداری و حمله به مشاغل در هر اندازه هستند. فقط به این دلیل که کسب و کار شما ممکن است تاکنون حمله‌ای را تجربه نکرده باشد، به این معنی نیست که شما مصون هستید.

هر چند وقت یکبار کسب و کارهای کوچک تحت تأثیر تهدیدات سایبری قرار می‌گیرند؟

SMB

خطر حمله سایبری برای SMB ها - که معمولاً بیشتر از سازمان‌های بزرگتر هستند - در سال‌های اخیر افزایش یافته است. به عنوان مثال، طبق گفته RiskRecon، واحد مسترکارت که ریسک امنیت سایبری شرکت‌ها را ارزیابی می‌کند، در سال‌های 2020 و 2021، نقض داده‌ها در کسب و کارهای کوچک در سطح جهانی 152 درصد نسبت به دو سال قبل افزایش یافته است. این رقم برای شرکت‌های بزرگتر در همان دوره دو برابر بود.

مطالعه‌ای در سال 2021 توسط IBM نشان داد که 52 درصد از مشاغل کوچک در سال 2020 حمله سایبری را تجربه کرده‌اند.با وجود این، بسیاری از کسب‌وکارها آماده نیستند. نظرسنجی UpCity، یک ارائه‌دهنده خدمات تجاری ایالات متحده، نشان داد که تنها 50 درصد از آنها یک برنامه امنیت سایبری برای سال 2022 داشتند.

اکنون زمانی است که فعالیت و رقابت در حیطه اقتصاد سخت شده است، بنابراین طبیعی است که کسب و کارها بر عملیات روزانه و بقای فوری خود تمرکز کنند. اما با توجه به چشم انداز تهدیدات سایبری، امنیت سایبری جنبه کلیدی بقای کسب و کار درازمدت است.

چگونه می‌توانید از کسب و کار کوچک خود در برابر تهدیدات سایبری محافظت کنید؟

SMB

برای محافظت از SMB خود در برابر تهدیدات سایبری، باید یک استراتژی امنیت سایبری ایجاد کنید. یک استراتژی امنیت سایبری قوی باید شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش و آگاهی کارکنان
  • امنیت شبکه
  • امنیت زیرساخت
  • امنیت برنامه
  • امنیت اطلاعات
  • امنیت ابری
  • Disaster Recovery یا تداوم کسب و کار در صورت حمله جدی

پرورش فرهنگ امنیت در کسب و کار شما ضروری است. كاركنان و مديران بايد شيوه‌هاي امنيتي پايه خوبي را ياد بگيرند و دنبال كنند. با این حال، هوشیاری به تنهایی کافی نیست. SMB ها همچنین باید در ابزارهای امنیتی مناسب برای محافظت از تجارت خود سرمایه گذاری کنند.

بر روی حفاظت موثر سرمایه گذاری کنید!

اقدامات امنیتی خوب و اولیه، احتمال نفوذ مجرمان سایبری به شبکه تجاری شما را کاهش می‌دهد. اما امنیت کسب‌وکارهای کوچک به راه‌حل‌های تجاری مناسب نیز نیاز دارد. محافظت رایگان از مشاغل کوچک همیشه کافی نیست. ابزارهای امنیتی رایگان در اصل ابزارهای بازاریابی هستند. آنها می‌توانند برای درک یک راه حل بالقوه، بر اساس تلاش قبل از خرید مفید باشند، اما آنها ذاتاً محدود هستند. با این حال، ابزارهای امنیتی مؤثر برای مشاغل کوچک با قیمت مقرون به صرفه در دسترس هستند.

راه‌حل‌های تجاری مؤثر باید این پنج ویژگی اساسی را داشته باشند:

  • آنها باید شامل محافظت در برابر ویروس های رایانه ای و سایر بدافزارها باشند.
  • از آنجا که دسترسی به شبکه تلفن همراه در حال حاضر عملاً جهانی است، آنها باید امنیت تلفن همراه را فراهم کنند.
  • آنها باید رمزگذاری فایل‌ها، پوشه‌ها یا کل دیسک داده را فراهم کنند.
  • آنها باید از نقاط پایانی محافظت کنند - دستگاه ها و مکان های مختلفی که اجازه دسترسی به شبکه را می‌دهند.
  • یک راه‌حل امنیتی مؤثر تجاری باید شامل ابزارهای مدیریت سیستم، مانند Patch Management برای به‌روزرسانی‌ها باشد.

با حفاظت مؤثر و شیوه‌های خوب امنیت اینترنتی، کسب و کارهای کوچک می‌توانند از خود در برابر مجرمان سایبری محافظت کنند. آنها ممکن است قفل درهای شبکه شما را امتحان کنند، اما وقتی این قفل‌ها باز نمی‌شوند، به دنبال قربانی آسان‌تری می‌گردند.

سخن پایانی

آگاهی از امنیت اینترنت اولین لایه حیاتی حفاظت است. دسترسی به شبکه باید با گذرواژه‌های قوی محافظت شود که باید مرتباً تغییر داده شوند.

کاربرانی که به شبکه دسترسی دارند، باید یاد بگیرند که مراقب ایمیل باشند. روی پیوندهای موجود در ایمیل‌ها کلیک نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید که ایمیل واقعاً از یک منبع شناخته شده و قابل اعتماد است. مراقب ایمیل‌هایی باشید که ادعا می‌کنند از طرف همکاران هستند اما محتوای پیام شخصی واقعی ندارند. همچنین مراقب ایمیل‌هایی باشید که ظاهراً از بانک‌ها یا مشاغل دیگر می‌آیند که از شما می‌خواهند اطلاعات حساب را ارائه دهید. هر دو پرچم قرمز برای کلاهبرداری‌های فیشینگ هستند که به دنبال فریب گیرندگان هستند.

میلاد فداکار

میلاد فداکار

کارشناس امنیت اطلاعات