گفتگوی عصر ارتباط با مدیرعامل شرکت ایدکو

05 خرداد 1393 4233 بازدید

نشت داده‌ها هنوز جدی گرفته نشده است

کسپرسکی

شرکت ایدکو، ارايه‌دهنده محصولات کسپرسکی در ایران است و ساختاری خانوادگی دارد. بقایی پدر از نسل اولین ارایه‌کنندگان ماشین‌های اداری در ایران بوده و بقایی پسر کسب‌وکار قدیمی را ظاهری مدرن بخشیده است.

فروش کامپیوتر و در ادامه آن راه‌اندازی شبکه، جزو نخستین فعالیت‌ها بوده؛ تا زمانی که یکی از مشتریان به دنبال آنتی‌ویروس اوریجینال، بقایی‌ها را به سمت ارايه این محصولات سوق می‌دهد و بازاری ایجاد می‌شود که بوی رونق از آن به مشام نمی‌رسد. سینا بقایی در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که نشت داده‌ها در دنیا خیلی سروصدا به پا کرده و هنوز در ایران جدی گرفته نمی‌شود.

بحث را با فعالیت جدید شرکت روی موضوع نشت داده‌ها آغاز کنیم. آیا همکاری با شرکت اینفوواچ در راستای احساس نیاز به تمرکز روی موضوع نشت داده‌ها بوده است؟ یعنی تقاضای بازار شما را به این سمت هدایت کرده است؟

نشت اطلاعات از جمله مباحثی است که در سال‌های اخير با رشد تقاضای بسیاری در عرصه بین‌المللی روبه‌رو بوده است. این روند در عرصه جهانی بعد از انتشار اطلاعات محرمانه آمریکا توسط سایت ویکی‌لیکس و پس از آن رابرت اسنودن با شدت بیشتری مورد توجه دولت‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی قرارگرفت. متاسفانه در ایران هم ما از نشت اطلاعات مصون نبوده‌ایم و سازمان‌ها و مراکز مختلف با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه روبه‌رو بوده‌اند که مثال‌های عینی در این زمینه بسیار است و حتما همه موضوع افشای سه میلیون کارت بانکی را به خاطر داریم. در عین حال باید به این نکته هم اشاره بکنم که ایدکو هم از این مشکل مستثنا نبوده و سرقت اطلاعاتی که توسط یکی از پرسنل سابق خودمان انجام شد، ما را در این طرح یعنی عرضه محصولی که بتواند ایمنی و حفاظت مناسبی را از مجموعه داده‌های سازمان‌ها یعنی ارزشمندترین سرمایه‌های سازمانی تامین کند، مصمم‌تر کرد.

چرا اینفوواچ را انتخاب کردید و آیا همکاری نزدیکي كه با شرکت کسپرسکی دارد، در این امر دخیل بوده است؟

اینفوواچ یکی از معدود شرکت‌هایی است که در سطح بسیار پیشرفته‌ای در زمینه ارايه راهکارهای جلوگیری از نشت اطلاعات در دنیا فعالیت می‌کند. در عین حال باید ذکر کنم اکثر قریب به اتفاق چنین راهکارهایی همگی از طرف شرکت‌های آمریکایی در حال حاضر ارايه می‌شود و عملا فرصت انتخاب ميان برندهای صاحب‌نام که امکان کار کردن در ایران را داشته باشند بسیار محدود است. از طرف دیگر، شرکت اینفوواچ مجموعه‌ای است که در ابتدا به‌صورت یک پروژه در دل شرکت کسپرسکی تعریف شده و پس از چند سال با توجه به رشد تقاضا و توسعه محصول، از شرکت کسپرسکی جدا شده و در حال حاضر کاملاً به‌صورت مستقل از شرکت کسپرسکی در حال فعالیت است.

البته با توجه به پیشینه مناسب همکاری ایدکو و کسپرسکی، بدون تردید ما از این حسن همکاری به جهت توسعه ارتباطات و عرضه محصولات اینفوواچ به ایران نیز استفاده کردیم.

فکر می‌کنید چنین راهکارهایی که قاعدتا ارزان‌قیمت هم نیست، در ميان سازمان‌های ایرانی مقبولیت خواهد یافت؟

زمانی که ما فعالیت خودمان را براي عرضه محصولات آنتی‌ویروس کسپرسکی در بازار ایران شروع کردیم، دقیقا همین سوال را از خودمان می‌پرسیدیم؛ بازاری که عادت به پرداخت هزینه برای محصولات IT ندارد، آیا حاضر است برای خرید آنتی‌ویروس اوریجینال که فاصله قیمتی بسیار زیادی با محصول قفل شکسته و رایگان دارد پرداخت کند؟ در حال حاضر بدون تردید بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی و افراد نسبت به اهمیت وجود آنتی‌ویروس اوریجینال در ساختار شبکه سازمانی و حتی استفاده شخصی تردیدی ندارند. در واقع حجم حملات روزمره و خطراتی که در فضای مجازی وجود دارد، راهی جز انتخاب یک آنتی‌ویروس اصلی که بتواند امنیت ابتدایی شبکه و سیستم فرد را به همراه بیاورد نیست. در زمینه جلوگیری از نشت اطلاعات نیز داستان دقیقا مشابه است، یعنی شاید سازمان‌هاي دولتی و خصوصی تاکنون اهمیت چندانی به این امنیت داخلی سازمان نمی‌دادند، ولی بدون تردید با رشد تهدیدات داخلی نیاز به محصولی که امنیت داخلی مجموعه را فراهم کند نیز گریزناپذیر خواهد بود.

شرکت ایدکو تاکنون محصول‌محور بوده و اکنون به سمت راهکارمحور‌شدن پیش می‌رود. فکر می‌کنید این تغییر استراتژی از جانب مشتریان شما چگونه تعبیر خواهد شد و شما را در شمایل جدید چگونه ارزیابی خواهند کرد؟

ایدکو در سال‌های اخیر موفق شده سرمایه مهمی را جمع‌آوری کند که آن‌هم چیزی به‌جز اعتماد خانواده مشتریان و تیم بسیار حرفه‌ای و توانمند همکاران نبوده است. همان‌طور که شعار سازمانی ما وفاداری به تعهدات‌مان است، تا به حال سعی کرده‌ایم با نهایت توان، بهترین و حرفه‌ای‌ترین خدماتی را که خانواده مشتریان ما لایق آن هستند طی این سال‌ها عرضه کنیم. این بزرگ‌ترین موفقیت ایدکو بوده و همواره از سمت خانواده مشتریان‌مان با این سوال روبه‌رو بودیم که ایدکو دیگر چه خدماتی را عرضه می‌کند و این اعتماد ما را بر آن داشت که برای توسعه فعالیت ایدکو تلاش کنیم. در عین حال از نظر ما تمرکز ایدکو در عرضه محصولات و خدمات یکی از دلایل موفقیت ایدکو در بازار بوده است. تلاش می‌کنیم همچنان این تمرکز را حفظ کنیم و به همین دليل ایدکو خدمات خود را نهایتا تا ارايه راهکارهای امنیتی به سازمان‌های دولتی و خصوصی محدود خواهد کرد. امیدوارم خانواده مشتریان ایدکو نیز از گسترش فعالیت‌های ما استقبال کنند.

به حوزه اصلی کار شما یعنی ارايه محصولات کسپرسکی باز گردیم. کسپرسکی همچنان حضور قدرتمندی در بازار ایران دارد. شما روند بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید و جایگاه ایدکو را کجا می‌بینید؟

بازار آنتی‌ویروس‌های اصلی در کشورمان همچنان رو به رشد است و حضور و فعالیت برندهای دیگر در بازار ایران نشان می‌دهد که هم بازار بزرگ است و هم جای رشد دارد و هم سهم برند کسپرسکی از بازار بسیار بزرگ است. ایدکو در حال حاضر به‌عنوان توزیع‌کننده آنلاین محصولات کسپرسکی در ایران و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می‌کند و در عین حال در عرضه محصولات شرکتی در بالاترین سطح نمایندگی کسپرسکی یعنی سطح پلاتینیوم فعالیت می‌کند.

در مورد فروش آنلاین کسپرسکی و نفوذ آن در بازار، ما استنباط می‌کنیم که به‌قدر کافی توسعه‌ نیافته است. شما هم با این موضوع موافق‌اید؟

بحث فروش آنلاین مسلما جای توسعه بسیاری دارد. از فرهنگ‌سازی و وجود زیر‌ساخت‌ها تا تغییر ذائقه مشتری نسبت به خرید آنلاین تا خرید فروشگاهی. توسعه فروش محصولات کسپرسکی به‌صورت آنلاین در سال‌های گذشته رشد بسیار مناسبی را داشته و ما به اهداف مورد نظر در معرفی عرضه محصولات اوریجینال کسپرسکی در سایت آی‌آر‌ کسپرسکی دات‌کام (www.irkaspersky.com) دست یافته‌ایم و در حال حاضر تمام برنامه‌ریزی‌های ما در بازار آنلاین با هدف توسعه شبکه نمایندگی‌های آنلاین محصولات کسپرسکی است. البته فارسی‌سازی محصولات توسط ایدکو با همراهی کسپرسکی و عرضه آنها در سه سال اخیر در رشد بازار فروش آنلاین بسیار موثر بوده است.

برندهای بزرگی در بازار آنتی‌ویروس ایران فعالیت می‌کنند، اما کسپرسکی توفیق مطلوبی داشته. علت آن چه بوده است؟

اولین نکته از نظر من کیفیت خود محصول است، در اینکه آنتی‌ویروس کسپرسکی از نظر امکانات و ویژگی‌های فنی یکی از بهترین برند‌های حال حاضر است، شکی وجود ندارد. این مساله قابل ارجاع به مراکز ارزیابی آنتی‌ویروس‌ها در دنیا است، اما علاوه بر ویژگی‌های فنی، شبکه‌های داخلی در ایران شاید بر خلاف تصور شبکه‌های بزرگ و پیچیده‌ای هستند که به محصول قدرتمندی نياز دارند که علاوه بر امکانات ذاتی، یک آنتی‌ویروس کنسول مدیریتی بسیار قوی داشته باشد، تا امکانات و نیازهای سازمان‌ها را برآورده کند.

دیگر اینکه برند کسپرسکی جزو اولین محصولاتی بوده که به بازار ایران وارد شده و این مساله باعث شده که دانش فنی محصول به‌خوبی قابل دسترس باشد. علاوه بر اینکه این محصولات به‌واسطه مجموعه نمایندگی‌های متعدد که در ایران وجود دارد، به‌آسانی در دسترس است. به نظر من شبکه عرضه محصولات کسپرسکی در ایران نسبت به سایر برندها از ساختار بهتر و منسجم‌تری برخوردار است. در ضمن تمرکز ایدکو بر انجام فعالیت‌های بازاریابی گسترده و همچنین روابط عمومی مناسب در این موفقیت بی‌تاثیر نبوده است.

آیا با تمرکزی که بخش‌های مختلف دولت بر تولید محصولات بومی دارند، فکر می‌کنید بازار آنتی‌ویروس‌های خارجی با تلاطم روبه‌رو خواهد شد؟ و آیا راهکارمحورشدن شما پاسخی به این تغییرات در آینده نبوده است؟

حضور آنتی‌ویروس داخلی در بازار بسیار مناسب است. از نظر من بسیار بهتر است که آنتی‌ویروس داخلی بسیار قدرتمند باشد، چون لذت رقابت با رقیبي قدرتمند بسیار بیشتر است. به نظرم تلاطم خاصی در بازار رخ نخواهد داد و همچنان پارامترهای اصلی کیفیت حفاظت از سازمان‌ها نسبت به تهدیدات خارجی و کنسول مدیریتی قابل رقابت با امکانات حداکثری خواهد بود. راهکارمحورشدن ایدکو هم پاسخی نسبت به حضور آنتی‌ویروس ایرانی نیست، بلكه پاسخی نسبت به اعتماد مشتریان به حضور بیشتر ایدکو در بازار است.